Skördning av jäst och förkultur
En nybörjarfråga:
Jag är inne på min fjärde helmaltsbatch nu, och hittills har det gått rätt bra. Nu har jag en fråga om jästen som jag skördade (från min tredje batch) och tvättade härom dagen. Jag frågade killen i kassan på Humlegården (jag vet att du är med på forumet, men har ingen aning om vad du heter, sorry) om hur jag skulle göra med den skördade jästen och fick bra svar. Men vad jag glömde fråga var om mängderna. Tänkte sätta igång en förkultur ikväll och undrar hur mycket vört jag ska göra och hur mycket av den skördade jästen jag ska använda, eller om jag ska använda allt?
Jag vet att det beror på vilken typ av öl jag ska brygga, men det är jag faktiskt inte helt 100 på än. Jag misstänker dock att det blir en lagom stark pale ale. Ett OG på kanske runt 1.040-1.060.
Tyvärr vet jag inte heller riktigt hur mycket den största burken innehåller, men eftersom den mindre burken rymmer 400g chansar jag på att den större rymmer 0.5 liter. Så jag har med andra ord kanske sammanlagt allt mellan 200-400ml jäst. Kan det stämma..? I batchen jag hämtade jästen från hade jag använt två smackpacks med American Ale II (dvs 250ml) och gjort en förkultur på 2 eller 2.5 liter om jag minns rätt.
Om man då kollar på Lindh's utomordentliga blogginlägg om hur man gör en förkultur tipsar han om en förkultur på ett paket jäst och en liter vört för en 20-litersbatch med ale. Ska jag satsa på en liter vört och ha i allt innehåll från båda burkarna (inklusive ölen i det översta skiktet)? Räcker det sen om det står med magnetomrörare i två dagar och kylskåp en-två dagar, eller är det någon annan procedur för att det är skördad jäst?
Så här ser jästen ut: