Jag är också newbie, började brygga 2 månader efter att du skrev ditt inlägg här, ser jag. Började med en sats och utrustning från Det lilla köksbryggeriet, köpte Fentie & Granding och gick omedelbart över till helmaltsbryggning. Nu har jag ackumulerat prylar så att min utrustning är i stort sett identisk med deras. Jag trivs mycket bra med den storleken och resonerar som du att jag vill inte riskera att dumpa 20 liter dålig öl. Jag har också svårt att få avsättning för mer än 30 flaskor. Dels vill jag inte bygga upp ett stort lager, dels dricker jag inte så mycket, och dels vill jag kunna brygga ofta, kanske en gång i veckan. Det blir ändå 120 flarror i månaden.
När man börjar förstå vad man håller på med, och börjar ställa sig en massa frågor om volymer och densiteter och sånt, så kan jag rekommendera att gå vidare med mer avancerad litteratur. Jag har följande verk i min hylla, och jag använder dem mycket:
- John Palmer 2006, How to brew, ISBN 978-0-937381-88-5: Som Brygg öl fast mycket mer detaljerad
- Ray Daniels 2000, Designing great beers, ISBN978-0-937381-50-2: Avancerad bok som tar tag i frågorna om volymer och densiteter och det där. Anda halvan av boken avhandlar olika ölstilars karaktäristika.
- Greg Hughes 2013, Brygg ditt eget öl, ISBN 978-91-636-1012-7: Tekniskt sett i nivå med Fenok & Grandin men med fler färglada bilder :-). Men dess största behållning är en stor samling recept i de flesta stilar man kan tänka sig.
För det tekniska går jag numera till Palmer och Daniels. För receptinspiration går jag till Hughes. Den är nästan sönderbläddrad och jag vet inte hur jag skall hinna prova allt kul i den.
Magnus Johnsson
--------------------------------------------
troxhammar.wordpress.com