Brygg Öl av Henok Fentie och Karl Grandin

Någon här som har läst den och har lite åsikter på deras tillvägagångssätt vid bryggning? Jag är en extrem nybörjare (har gjort en sats IPA hittills) och funderar starkt på att börja använda samma "system" som de använder sig av. Jag snackar alltså om utrustningen här.

Hade varit kul om någon annan har något att säga om boken.

Sv: Brygg Öl av Henok Fentie och Karl Grandin

Deras bok tycker jag är väldigt bra om man är ny på bryggandet, även om det kanske är lätt att "växa ur" den fort. Utrustningen är basic och bra och duger egentligen så länge som man känner för. Rekommenderar starkt deras råd om att ha en vörtkylare. Köp en färdig eller köp 5-10 meter prisolrör, skala och komplettera med slanganslutning.

Dom nämner heller inte ölbryggaråprogram direkt, men jag kan personligen tycka att program som Beersmith och iBrewmaster hjälper. I mitt fall blev det iBrewmaster då den känns bättre anpassad för en iPad.

Lycka till med bryggandet. smile

Jag tycker inte man behöver både hink-i-hink OCH kylväska. Antingen eller. Du kan sätta ett liggunderlag runt hink-i-hinken och mäska direkt där i, eller så mäskar och lakar du i kylväskan med en bazookascreen på insidan. Sen tycker jag att batchsize på 10l är en svår nybörjarstorlek eftersom det blir så små marginaler. 20-25l är lättare och kostar inte så mycket mer jämfört med de 5-6 timmar du lägger ner på en bryggning. Tillsist så tar de till jästen något i överkant. Den behöver du inte dubbla när du stegar upp deras recept utan blötlägg jästen i 1dl kokat, rumstemperat vatten i 15 minuter så får du dubbel så många jästceller som överlever.
I övrigt tycker jag det är en jättebra bok som verkligen går igenom grunderna på ett roligt och enkelt sätt. Dessutom de bästa recepten jag sett i en grundbok i bryggning.

M1tt skrev: