Brygg Öl av Henok Fentie och Karl Grandin

Någon här som har läst den och har lite åsikter på deras tillvägagångssätt vid bryggning? Jag är en extrem nybörjare (har gjort en sats IPA hittills) och funderar starkt på att börja använda samma "system" som de använder sig av. Jag snackar alltså om utrustningen här.

Hade varit kul om någon annan har något att säga om boken.

Sv: Brygg Öl av Henok Fentie och Karl Grandin

Deras bok tycker jag är väldigt bra om man är ny på bryggandet, även om det kanske är lätt att "växa ur" den fort. Utrustningen är basic och bra och duger egentligen så länge som man känner för. Rekommenderar starkt deras råd om att ha en vörtkylare. Köp en färdig eller köp 5-10 meter prisolrör, skala och komplettera med slanganslutning.

Dom nämner heller inte ölbryggaråprogram direkt, men jag kan personligen tycka att program som Beersmith och iBrewmaster hjälper. I mitt fall blev det iBrewmaster då den känns bättre anpassad för en iPad.

Lycka till med bryggandet. smile

Jag tycker inte man behöver både hink-i-hink OCH kylväska. Antingen eller. Du kan sätta ett liggunderlag runt hink-i-hinken och mäska direkt där i, eller så mäskar och lakar du i kylväskan med en bazookascreen på insidan. Sen tycker jag att batchsize på 10l är en svår nybörjarstorlek eftersom det blir så små marginaler. 20-25l är lättare och kostar inte så mycket mer jämfört med de 5-6 timmar du lägger ner på en bryggning. Tillsist så tar de till jästen något i överkant. Den behöver du inte dubbla när du stegar upp deras recept utan blötlägg jästen i 1dl kokat, rumstemperat vatten i 15 minuter så får du dubbel så många jästceller som överlever.
I övrigt tycker jag det är en jättebra bok som verkligen går igenom grunderna på ett roligt och enkelt sätt. Dessutom de bästa recepten jag sett i en grundbok i bryggning.

M1tt skrev:

Deras bok tycker jag är väldigt bra om man är ny på bryggandet, även om det kanske är lätt att "växa ur" den fort. Utrustningen är basic och bra och duger egentligen så länge som man känner för. Rekommenderar starkt deras råd om att ha en vörtkylare. Köp en färdig eller köp 5-10 meter prisolrör, skala och komplettera med slanganslutning.

Dom nämner heller inte ölbryggaråprogram direkt, men jag kan personligen tycka att program som Beersmith och iBrewmaster hjälper. I mitt fall blev det iBrewmaster då den känns bättre anpassad för en iPad.

Lycka till med bryggandet. smile

Jo, jag förstår vad du menar med att växa ur den, skulle vilja ha lite mer ingående grejer men en sak i taget antar jag! Jag bygger nog en egen vörtkylare, eller så köper jag en. Jag vill ha en i alla fall.

Jag tankade ner Beersmith och körde igång det på trialversionen, verkar rätt avancerat men det borde väl gå att sätta sig in i om man ägnar lite tid åt det bara.

Tack!

Lindh skrev:

Jag tycker inte man behöver både hink-i-hink OCH kylväska. Antingen eller. Du kan sätta ett liggunderlag runt hink-i-hinken och mäska direkt där i, eller så mäskar och lakar du i kylväskan med en bazookascreen på insidan. Sen tycker jag att batchsize på 10l är en svår nybörjarstorlek eftersom det blir så små marginaler. 20-25l är lättare och kostar inte så mycket mer jämfört med de 5-6 timmar du lägger ner på en bryggning. Tillsist så tar de till jästen något i överkant. Den behöver du inte dubbla när du stegar upp deras recept utan blötlägg jästen i 1dl kokat, rumstemperat vatten i 15 minuter så får du dubbel så många jästceller som överlever.
I övrigt tycker jag det är en jättebra bok som verkligen går igenom grunderna på ett roligt och enkelt sätt. Dessutom de bästa recepten jag sett i en grundbok i bryggning.

Jag förstår vad du menar med kylväskan och det. Bazookascreen? Jag kan förstå om 10l känns lite svårt men det känns samtidigt som en rätt lagom mängd, om man nu är ny i det hela så kanske det inte är så roligt att kasta ut 20 liter skitbrygd, men man lär väl sig. Bra tips om jästen, upåpskattat!

Håller med dig om recepten, en hel del rätt intressanta.

Jag är också newbie, började brygga 2 månader efter att du skrev ditt inlägg här, ser jag. Började med en sats och utrustning från Det lilla köksbryggeriet, köpte Fentie & Granding och gick omedelbart över till helmaltsbryggning. Nu har jag ackumulerat prylar så att min utrustning är i stort sett identisk med deras. Jag trivs mycket bra med den storleken och resonerar som du att jag vill inte riskera att dumpa 20 liter dålig öl. Jag har också svårt att få avsättning för mer än 30 flaskor. Dels vill jag inte bygga upp ett stort lager, dels dricker jag inte så mycket, och dels vill jag kunna brygga ofta, kanske en gång i veckan. Det blir ändå 120 flarror i månaden.
När man börjar förstå vad man håller på med, och börjar ställa sig en massa frågor om volymer och densiteter och sånt, så kan jag rekommendera att gå vidare med mer avancerad litteratur. Jag har följande verk i min hylla, och jag använder dem mycket:
- John Palmer 2006, How to brew, ISBN 978-0-937381-88-5: Som Brygg öl fast mycket mer detaljerad

- Ray Daniels 2000, Designing great beers, ISBN978-0-937381-50-2: Avancerad bok som tar tag i frågorna om volymer och densiteter och det där. Anda halvan av boken avhandlar olika ölstilars karaktäristika.

- Greg Hughes 2013, Brygg ditt eget öl, ISBN 978-91-636-1012-7: Tekniskt sett i nivå med Fenok & Grandin men med fler färglada bilder :-). Men dess största behållning är en stor samling recept i de flesta stilar man kan tänka sig.

För det tekniska går jag numera till Palmer och Daniels. För receptinspiration går jag till Hughes. Den är nästan sönderbläddrad och jag vet inte hur jag skall hinna prova allt kul i den.

Magnus Johnsson
--------------------------------------------
troxhammar.wordpress.com