1 Senast ändrad av Kaggen (2006-07-08 11:12:01)

Extraktbrygd #2. Blommigt och stora bubblor.

Efter Första bryggningen så har jag då kört en omgång igen.

Jag har bytt jäst, utökat med Fuggle som Humle och Blandat extrakt

1.8 kg Muntons Light
1.8 kg Muntons Medium
Wyeast 1028 London Ale

(Ungefär - jag saknar våg:)
Bitterhumle  25  g  Northern brewer 10.2%
smak: 20 g Fuggle i 20 min 5%
arom 40 g Fuggle i 5 min

kokade i två kastruller, den ena med 3 min fördröjning så jag skulle kunna kyla den hälla i jäsdunken medan den andra kokade klart. Kylde och fyllde på med kallvatten till 25 liter.

Jäste i samma 25 litersdunk i 2 veckor  rumstemperatur innan jag hällde på PET från ICA. Klorin - min allra bästa vän. OBS jag såg någon som tänkte köra PET i ugnen. Jag provade med en. Precis - den smälte. Ruska med vatten sen diskmedel, låt stå med klorin i. Glöm inte korkarna.

Eftersom jag tyckte förra omgången var
a) Vattnig
b) Lite väl bitter
c) dåligt kolsyrad
så använde jag mer malt och försökte ta lite mindre bitterhumle. Jag måste räkna ut IBU så jag vet om jag lyckades, det blev ju mer alfasyra genom smakhumlen denna gång. Hinner inte just nu. Babyn skriker.

Primade med en msk socker i varje PET, alltså lite mer än förra ggn.

det skulle vara intressant att lista ut var smakerna kommer ifrång
Jag saknar oxå ett sätt att mäte OG/FG på, så man vet ju inte alko-styrkan.

Nu såhär tre veckor efter tappning på 1.5 liters PET så smakar det ganska bra, lite väl blommigt, parfymerat. Gröna äpplen luktar det inte. Det smakar ganska bittert, och nästan torrt. Jag har ju inte avvikit så mkt från Bishop Bennys Best Bitter som folk verkar tycka vara god. Antingen gillar jag inte den eller så smakar den annorlunda.

Frågor:
1. Varför smakar det så mkt parfym? Det är ju inte så gott tycker jag. Jästen? eller har jag gjort konstigt?
2. Bubblorna är stora och försvinner snabbt. Kan man på ngt sätt lösa CO2 bättre? (Variera receptet)

Ni kan väl kommentera lite?

Sv: Extraktbrygd #2. Blommigt och stora bubblor.

Blommigheten/Parfymen kommer helt klart från humlet i första hand och jästen i andra.
Att ölet är bittert och torrt tydet på att det jäst ut väldigt mycket.
Jag misstänker att extraktet innehåller en hel del glukos som jäser ut helt.
För att få lite restsötma som balanserar beskan och minskar torrheten så bör du använda Crystal Malt.
Den kan man "mäska" enkelt genom att blanda det med hett (75-80 gradigt) vatten.
Jag är inte så hemma på delmäskning som det kallas men det bör fungera.
250-300 gram (dags att skaffa en bra våg smile Crystal malt och ett par liter hett vatten.
Sila ifrån vörten och tillsätt till resten av vörten som du fått från extrakten.

Stora bubblor som försvinner snabbt beror på att det är för lite proteiner.
Lite vetemalt tillsammans med Crystal Malten (100-200 gram) borde göra susen.

Jag tror att man måste använda sig av lite sådana knep när man brygger på extrakt.

Fortsätt anteckna och brygga så kommer du på hur du ska göra.
Det tar lite tid innan man är expert wink

Hej

Trevligt att du försöker vidare. Några tips/funderingar.  Munton extrakten var dom s.k ölsatser? I så fall så är dom redan humlade, smak samt arom kan ju diskuteras om det finns något större av. Det brukar det aldrig vara i ölsatser. Om Jag utgår från att det är "ölsatser" och du använt 2 st, då blir det rätt häftig beska om du oxså tillsätter 25 g NB med en alfa på 10%, nu beror det väl lite på hur länge du kokade vörten allt som allt, men säj att du kokade i ca 45 min, så får du ett ordenttligt bidrag till beskan av NB. Hur länge var koket och vilken var volymen som du kokade? Undvik alltid diskmedel vid sköljning av flaskor samt glas, det verkar menligt på skummet. Klorin räcker gott och väl.

Till kolsyran: Var det 1,5 liters pet du använde till tappning? Sockermängden är tillräcklig för att få en bra kolsyra, kanske till och för mycket. Det finns bra siter på nätet om hur mycket socker att änvända till olika öl. Jag brukar använda bitsocker som väger 3,6 g/st. Jag kokar en sockerlag på allt och anveder det som bulk.

Smaken: Väldigt svårt att säja, det mesta skulle jag säja kommer nog från humlen samt att jästen gör sitt till

Lite tips: Om jag vore du så skulle jag gå över till torr ljus maltextrakt i stället för flytande maltextrakt/ölsats. Jag tycker att ölet blir lite för mycket karamellig av flytande extrakt, samt att om du använder ohumlad torr extrakt så styr du beskan helt själv.

Lycka till

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Kul - tack för svaren - bra svar.

Jaha så blommigheten kommer från Humle. Det var ju intressant. Och proteiner löser Koldioxid och ger bra hållbarhet på skummet.

Finns det någon internet-lista hur mkt protein som finns i olika maltsorter ? Inte på SHBF iaf. Munton anger inte heller protein-innehållet, blir mkt trial/Error när man inte kan veta innehålllet på vad man köper. Det borde ju tillverkarna ange  - de har ju garanterat utrustning för att mäta.

Techno: Du verkar alltså använda DME. Jag antar att det är en viss startsträcka även där innan man får till recepten. Spar du nån tid mha DME? Det verkar ju bli en del mäskande ändå...

Det är ingen ölsats jag använder, (även om extraktet nog är samma som i ölsatser) och visst använder jag ohumlat extrakt !

Räknade ut IBU = (gram x alfasyra x utbyte)  / (liter x 10)
(utbyte 30% vid kok i 60min, 10% vid 20 min -> 15min = 7,5%)
(25 * 10*30 + 20 * 5 * 10) /250= (25*30 + 20*5)/25 = 5*(150+20)/25 = 170/5 = 34

34 alltså mildare än förra ggn. Håller jag nog med om, men det är fortfarande ganska beskt - beror väl på att det inte finns nåt socker kvar som balanserar beskan.

Det är ju grymt svårt att gissa sig till vad man ska komplettera sitt recept med. Tyvärr verkar inte extraktbryggarna här på sajten skriva så mkt inlägg heller. Man skulle ju behöva lite provsmakning för att lista ut hur sakerna smakar... Man lär sig väl...

Ha det!

Hej igen Kaggen.
Du verkar ju inte direkt va "nybörjare", IBU uträkningen är ju grejt. Ja då vet jag att du använder flytande ohumlat maltextrakt. Det är nog som du säjer det samma som en ölsats fast utan humle. Jag är en sk AG som dom kallar det i USA, all grain, alltså jag brygger nu förtiden enbart på malt. En gång vartannat år så brygger jag på maltextrakt. Då enbart av tidsbrist samt Puuhh, det är jobbigt att brygga på malt men absolut inte spec svårt. Var DME mycket billigare så skulle jag absolut brygga mera på det. Trots allt så blir det billigare att brygga på helmalt. Men det absolut bästa med helmalten, även om den skulle va dyrare än DME, så är det ju känslan att kunna styra allt. DME är DME, du kan inte göra så mycket mer bortsett från humlen.Misstå mej rätt nu, jag har bryggt mycket goda öl med DME, jag brygger aldrig öl med flytande maltextrakt längre. Det beror på att jag TYCKER att öl med flytande extrakt blir lite klibbiga, för karamellaktiga. Blev DME billigare så skulle jag direkt brygga mer, men inte mer än 50% av min totala bryggvolym/år.

Jag spar ingen tid med DME jämfört med flytande bara att JAG tycker att ölet med DME blir så enormt mycket bättre/godare, men det är ju vad jag tycker.

Annars prova som Kenneth skrev, det är så som dom flesta i USA gör, Jag tror det kallas steeping. Dom flesta hembryggarna i USA brygger på DME samt att dom "Extraherar" smaker ur olika maltsorter i en temp av ca 75 -80 c. .

Tips1: Nästa ölsats: Enbart DME. 4Kg ca, samt olika humlesorter, tänk på att det finns olika DME beronde på viklken ölsort du vill göra.

Tips2: Delmäska: Inte svårt. Om du har en helg ledig, så börjar du med att köpa 2 jäshinkar om du inte har någon gammal. I den ena så perforerar du botten med ett 3 mm borr. Det tar tid samt blir en del plast som måste tas han om. Så mycket hål du bara kan borra itan att knäcka botten, ju mer hål desso bättre. Denna genomborrade hink kommer du att ha mycket glädje av, eftersom steg 3 är helmäsk.

Nu har du 2 st jäshinkar, en är perforerad med hål. I den som har hel botten, i den så borrar du upp ett hål samt sätter i en rak avtappningkran, jag fixade aldrig det själv, läjde bort det. Nu har du 2 hinkar. En är perforerad i botten, det kallas falskbotten. Nu stoppar di i den perforerade hinken i dern jäshinken som du nu har fixat en avtappnings kran.

Nu har du ett mäskkärl. Häftigt va?

Då börjar vi med en s.k. delmäsk. Du köper malt, vi säjer att du ska brygga en bitter. Du köper alltså malt. Jag rekomenderar PaleMalt. Vill du slippa frakter så köper du en säck på 25 kg som är redan krossad. Men det är upp till dej själv. Men köp krossad malt, annars så måste du köpa maltkrossare och det är överkurs nu.

Nu ska vi brygga en IPA: Alltså en Indian pale ale. Det är en öl som gick på export till Indien när engelsmännen ägde Indien. Ölet6 är välhumlat samt hyfsat i alc.

Väg upp ca 3 kg PaleMalt, Värm upp 8 liter vatten till 78 c. Ha en ordentlig gryta på minst 20 l som är väl isolerad.Häll på det 78 c vattnet över malten. Rör om ordentligt i minst 5 min. Mät temp på flera ställen samt dela tempen med tillfällena du mäter. Rekomenderad temp är ca 68c. Någon grad upp eller ner är ok. Försök att den tempen i minst 90 min. Mätt temp varje halvtimma, och sjunker det mycket under 62 c så häll på 2 l kokande vatten för att hålla 68c.

Efter ca *90 min så häll över malötblandningen i din borrade hink Räör om ordentligt. Låt vänta i 15 min. Öppna kranen samt låt vörten flyta ut helt. samla upp den samt gör om allt ca 3 ggr. Detta ämoment är bara för att "sila" vörten få den så klar som möjligt.  Fortsättning i morgon, måste sova nu

Kaggen skrev:

Finns det någon internet-lista hur mkt protein som finns i olika maltsorter ? Inte på SHBF iaf. Munton anger inte heller protein-innehållet, blir mkt trial/Error när man inte kan veta innehålllet på vad man köper. Det borde ju tillverkarna ange  - de har ju garanterat utrustning för att mäta.

Det är inte bara proteininnebållet som är intressant, utan framförallt typen av protein, och graden av modifiering. Malt i allmänhet innehåller även om det varierar lite 9-12% totalt protein. Sen under maltning och mäskning så blir en del av detta lösbart protein, och en del blir aminosyror som är näring för jästen.

Jag har kört muntons DME flera gånger men jag brukar sällan eller aldrig med "bara" extrakt. Jag använder bara DMEn för att få själva basen av extraktet. Sen kompletterar jag med karamellmalter, även omältad vete och korn delmäskat med lite pilsnermalt. Det fina med delmäskning är att det inte alls är lika kritiskt med temperaturerna. För delmäskning fungerar en vanlig kastrull.

För att få fint skum brukar jag per 20 liter ta kanske 0.1 kg omältad vete av valfri sort (mjöl, eller hela korn eller flaked) samt 0.2 kg omältat korn (ofta tar jag mjöl av skalat korn av enkelhet)... det förklistras först, och delmäskas sedan lite snabbt med några nävar pilsnermalt.

Det brukar fungerar bra... när man fått till ett bra skum är väl nästa steg att få ett perfekt skum utan att få kalldis... men det tycker jag inte är så kritiskt.... bara det skummar friska och är klart i normal temp är det en bra bit på väg

För att höja FG och få en fylligare öl så hjälper också mjölet... om du mäskar rätt... altenativt köp maltodextrinpulver...

För att få mer sötma så kan val av jäst skilja mycket... och ha mindre jäst... och mindre syre...

Mycket jäst och mycket syre kan också göra att ölen jäser ut torrare...

(Jag har inte postat så mycket på sistone... har hållt på och pillat med lite allt möjligt... sen blir man lätt slö på sommaren smile

/Fredrik

Väntar spänt på fortsättningen av Techno "s bra beskrivingar

/ Hanis

Hej Hanis.
Dom kommer, vad trevligt att kunna håna någon.