Extraktbrygd #2. Blommigt och stora bubblor.
Efter Första bryggningen så har jag då kört en omgång igen.
Jag har bytt jäst, utökat med Fuggle som Humle och Blandat extrakt
1.8 kg Muntons Light
1.8 kg Muntons Medium
Wyeast 1028 London Ale
(Ungefär - jag saknar våg:)
Bitterhumle 25 g Northern brewer 10.2%
smak: 20 g Fuggle i 20 min 5%
arom 40 g Fuggle i 5 min
kokade i två kastruller, den ena med 3 min fördröjning så jag skulle kunna kyla den hälla i jäsdunken medan den andra kokade klart. Kylde och fyllde på med kallvatten till 25 liter.
Jäste i samma 25 litersdunk i 2 veckor rumstemperatur innan jag hällde på PET från ICA. Klorin - min allra bästa vän. OBS jag såg någon som tänkte köra PET i ugnen. Jag provade med en. Precis - den smälte. Ruska med vatten sen diskmedel, låt stå med klorin i. Glöm inte korkarna.
Eftersom jag tyckte förra omgången var
a) Vattnig
b) Lite väl bitter
c) dåligt kolsyrad
så använde jag mer malt och försökte ta lite mindre bitterhumle. Jag måste räkna ut IBU så jag vet om jag lyckades, det blev ju mer alfasyra genom smakhumlen denna gång. Hinner inte just nu. Babyn skriker.
Primade med en msk socker i varje PET, alltså lite mer än förra ggn.
det skulle vara intressant att lista ut var smakerna kommer ifrång
Jag saknar oxå ett sätt att mäte OG/FG på, så man vet ju inte alko-styrkan.
Nu såhär tre veckor efter tappning på 1.5 liters PET så smakar det ganska bra, lite väl blommigt, parfymerat. Gröna äpplen luktar det inte. Det smakar ganska bittert, och nästan torrt. Jag har ju inte avvikit så mkt från Bishop Bennys Best Bitter som folk verkar tycka vara god. Antingen gillar jag inte den eller så smakar den annorlunda.
Frågor:
1. Varför smakar det så mkt parfym? Det är ju inte så gott tycker jag. Jästen? eller har jag gjort konstigt?
2. Bubblorna är stora och försvinner snabbt. Kan man på ngt sätt lösa CO2 bättre? (Variera receptet)
Ni kan väl kommentera lite?