Semester/Heineken/reseberättelse

Hej alla Bryggare.

Jag var i Amsterdam på en "lång weekend". Det var mycket trevligt. Mkt gott öl samt kultur i en lagom blandning. Favoöl/ wieckse wit,= White beer please, den fanns på alla Amstwerdams 1700 pubar/cafeer. Det verkar som öltrenden även har spridits sej hit. Det fanns väldigt många pubar som "skröt" om vi har 60 olika öl. Det var trevligt att smaka Timmermanns olika, Bla Geuze för ca 30 kr. Blance Namur är min nya favorit, mer kryddig än Hooeg. Provade alla Trappisterna, inga som helst prob, dom flesta pubarna hade dom alla, till och med hotellbaren hade Westmalle. Tog mej en dag på Heineken museet. Det var helt ok, lite tivoli över det, samt mängda med amerikaner samt australer med en lagom hang over. Hyfsad introduktion över hur öl mass produseras. En rolig sak va att man ungeför som på Liseberg/Gröna Lund fick stå på en ställning. Sedan började det skaka framåt och på sidan, vitsen va att vi skulle va ölflaskor på ett löpande band, sisådär roligt. Det mest spännande var att se alla koppar pannor det var vad jag kommer i håg ca 7 st a 25 hl. Mitt i bland kopparpannorna så såg jag på långt håll en kille som stod och rörde om något, kände direkt igen det. Här var det Hembryggt på G. Jajjamensann, Jag dreglade när jag såg mäskkärlet. ett 200 liters tank i rostfritt, klätt i ek, kärlet var termostyrt av en liten dator, exakt temp. Lurade ett tag på att slita loss det. Snackade en stund med killen som mäskade. Han vaknade till när han antagligen för första gången på länge fick någon att prata bryggning med. Föresten jästen som Heiniken använder skall gå under namnet A-yeast. Resten av turen var enorma lagringstankar, eftersom jag arbetar på en pappersmaskin så var inte storleken så där väldigt stor vi har större, kände i gen mej.
Annars så är ju Amsterdam, Amsterdam, lite kuriosa, en s.k. coffeshop låg vägg i vägg med en polisstation, och från den coffeshoppen så kom det poliser ut och gick in i sina bilar.
Jag bodde  i den part som så att säja ska va den tuffaste i stan, det var hur lugnt som helst, så om någon ev vill åka hit, det är en lugn och trevlig stad, mycket öl, samt väldigt mycket olika öl. I Belgien finns det kanske mera , men på en veckend i Amsterdam, är helt ok.

Kultur: Rijksmuseum, dom håller på att bygga om, det var långa turer att komma in, men det är värt det, Nattvakten i ett mörkt rum med ett ljusken över tavlan, det var som karaktärerna kom fram ur tavlan. Alla andra tavlor, en del från Van Gogh, kinaporslin i dom mest enorma skaperlserna.

Hard Rock cafe: Kul att se, urusla samt dyra Hamburgare.

Anne Frank: Princengracht i den stadsdelen som kan kallas Amstedams söder. Det  var en spec känsla att se den berömda bokhyllan som döljde trappan. Att sedan sakta se den del av rummet där Anne bodde, se tapeterna, med afficher av Greta Garbo, se nålarna i en karta över invasionen i Normandie, läsa i dagboken hur glada alla blev, nu snart kanske Holland blir befriat. Se toan där dom var, Se mörkliggningen av fönstrena. Jag fick en känsla av lätt klastrofobi bara att på 2 timmar gå igenom lägenheten. Tänk då att då var 8pers i över 2 år där. Den 4/8 1944  så fick SS ett anonymt samtal att på Princengract 263 fanns det judar som gömt sej.
Man vet än i dag inte vem personen som ringde samtalet kl 1242, 4/9 1944 är,

Utav alla personer som fanns i lägenheten så dog alla utom Annes pappa. Anne och sin syster dog Bergen Belsen i slutet av mars 1945, ca 6 veckor innan Holland befriades.

I samma kvarter som kallas Joordan rekomenderas en tur med apostlahästarna, det är rena vykortsbilder av kanaler, men är väldigt skönt sanmt att ölet är mycket billigare där, ca 18 kr för en Wieckse. I samma kvarter finns det ett monument, här reste sej Amsterdams arbetare för första gången under kriget för att försvara sina judiska kamrater. Upproret slogs ned som vanligt med en mycket stark tysk trupp.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20