IPA utan torrhumling?

Hej, jag har två frågor:

Jag har en fråga gällande IPA och torrhumling.

Jag skulle vilja få en klar och fin IPA men varje gång jag torrhumlar så blir IPAn dissig.

Jag undrar om det går att skapa en IPA utan torrhumling som ändå får en doft och smak av humle?

Det skulle vara kul att någon gång få en IPA som är klar och fin.

Jag torrhumlar med Pellets, och att jag vet om att det finns både tepåsar för humle samt strumpor, och att man kan ha i stenar, knivar, skedar osv osv för att få påsen att sjunka ner i ölen.

Men jag har alltid haft svårt med det, eftersom renlighet för mig är prio och jag vågar inte experimentera för mycket.

Därför undrar jag om det går att få till en bra IPA utan torrhumling. Säg att man har totalt 50 G humle i kok för 10 liter (bara ett exempel) säg att man dubblar mängden till 100 g, skulle det göra en skillnad?

Eller får man bara doft och smak från att torrhumla?

Tacksam för svar!

2 Senast ändrad av Björn Petersson (2014-02-22 03:28:22)

Sv: IPA utan torrhumling?

Du kan lägga i dessa 100g humle när du stänger av koket eller kanske något senare när temperaturen sjunkit under 90 grader. Ha locket på upp till en timme innan du börjar kyla men rör om då  och då med ett redskap som du försöker hålla så "sterilt" som möjligt mellan omrörningarna.

Det är ett förfarande som kallas "hopstand" och som blivit populärt under senare tid. Med denna mängd humle kan du också räkna med ett betydande bidrag till beskan. Du bör därför dra ner på den tidiga bittergivan.

Eller välja en annan öltyp...

Förr var det lite av en förolämpning bland vissa bryggare att ge komplimanger för en klar IPA.
Komplimangen var egentligen en vänlig förolämpning som menade på att bryggaren snålat med humlen.

Enligt mig och de flesta typdefenitioner ligger det det i denna öltypens karaktär att ha ett lätt dis från torrhumlen sk. "hop haze"

Testa större givor på hög temp (17-19C) med kortare kontakttid (3-4 dgr) för att minska mängden polyfenoler from torrhumlen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag vet inte jag, Fullers IPA är väl ganska så blank, i mitt minne var min gamla favorit Ushers IPA fullständigt kristallklar. Men det är förstås engelsk IPA vi talar om då.

Think globally. Drink locally.

jupp

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nu kommer folk som vurmar för att inte tappa om på sekundär säkert bli upprörda. För mig, med min utrustning, så har jag haft problem med grumlig öl när jag torrhumlat i primären men inte alls lika mycket problem när jag torrhumlar i sekundären.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Kan vi inte stuva om terminologin lite så det passar moderna omständigheter? Antingen så buteljerar man efter jäsningen, eller så tappar man om för torrhumling? Finns det någon som gör på något annat vis?

Ja, det finns en hel del som torrhumlar utan att tappa om, alltså direkt  i samma kärl som primärjäsningen skett i.

Jo, det vet jag, men det kan inte vara många som tappar om av någon annan anledning?

Jag gör det rätt ofta.
Anledningen är att skilja av druv, eventuella humlerester, död jäst.
Får snabbare ett blankt och fint öl med följd av mycket lite bottensats i flaskor o fat.
Tycker att det blir bättre helt enkelt.
Snacket om ökad risk för infektion och/eller oxidation är helt taget ur luften.
Med vanlig renlighet och vettig hantering så fungerar en extra omtappning utmärkt.

Tillbaka till ursprungsfrågan.
Humlearom utan torrhumling går alldeles utmärkt att få fram.
Några alternativa metoder/varianter:
- Hopback
- Många lite mindre humlegivor från 30 minuter från kokslut till kokslut, tex var 5:e minut.
- Som Björn skrev, en rejält stor humlegiva vid kokslut.
- Tålamod, även ett torrhumlat öl klarnar efter några (4-6) veckors lagring.

Viktigt att använda en jäst som inte "äter upp" humlearomen.
Exempelvis Am Ale II (Wyeast 1272) elelr American Ale (Wyeast 1056),
undvik jäststammar som accentuerar maltighet på bekostnad av humlearomen.

Kenneth skrev:

- Tålamod, även ett torrhumlat öl klarnar efter några (4-6) veckors lagring.

Men - det finns då även en risk att en del arom har tappats - så - acceptera diset och passa på att njuta av humlebomben.