IPA utan torrhumling?
Hej, jag har två frågor:
Jag har en fråga gällande IPA och torrhumling.
Jag skulle vilja få en klar och fin IPA men varje gång jag torrhumlar så blir IPAn dissig.
Jag undrar om det går att skapa en IPA utan torrhumling som ändå får en doft och smak av humle?
Det skulle vara kul att någon gång få en IPA som är klar och fin.
Jag torrhumlar med Pellets, och att jag vet om att det finns både tepåsar för humle samt strumpor, och att man kan ha i stenar, knivar, skedar osv osv för att få påsen att sjunka ner i ölen.
Men jag har alltid haft svårt med det, eftersom renlighet för mig är prio och jag vågar inte experimentera för mycket.
Därför undrar jag om det går att få till en bra IPA utan torrhumling. Säg att man har totalt 50 G humle i kok för 10 liter (bara ett exempel) säg att man dubblar mängden till 100 g, skulle det göra en skillnad?
Eller får man bara doft och smak från att torrhumla?
Tacksam för svar!