Annars tycker jag - om man inte vågar torrhumle, eller inte bryggar så stor volum, att du kan koka humlen med bara en minut, eller tillsätta det samma ögonblick som du avslutar koket och låta det vara bara en minut. Det ger en nästan lika bra arom tycker jag
När jag börjar brygga större volumer vill jag dock torrhumle, förutom tillsätta humle i koket, men så länge jag kör med bara 10 liter, då gör jag på det här sättet och det funkar alldeles perfekt för mig. Om jag gör en öl som ska ha mycket arom - IPA t.ex. ser kokningsschemaet så här ut:
Humle 1: 1 timme
Humle 2: 15 Minuter
Humle 3: 5 Minuter
Humle 4: 2 Minuter
Humle 5: 1 Minut
Humle 5 har den största volum.
Ger en mycket fräsch och tydig arom. Inte helt så bra som torrhumling, meeeen - det är väldigt nära och bättre tycker jag, än bara att tillsätta en aromhumle, som kokar med i 5 minut. Förstås beror det på hur mycket arom man vill ha, men ska man ha mycket arom, och väldrigt fräsch, rekomendera jag det här sättet, efter torrhumlingen förstås.
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH