Torrhumling

Tänkte brygga lite om någon vecka och tänkte använda receptet på
den inda pale ale som finns på humlegårdens receptsida. Tänkte bara kolla om det
skulle funka att torrhumla den också? Jag gillar humle smile
men jag vet inte i så fall vilket humle jag skulle använda eller hur mycket, eller till och med hur man ska gå tillväga med torrhumling. Mycket jag inte vet hehe. Det kanske rent av inte är nödvändigt att torrhumla, har aldrig gjort det så jag vet inte riktigt vad jag skulle få ut av det, antar bara att det blir mer humlesmak och arom?

någon som har några förslag?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Sv: Torrhumling

Har för mig att torrhumling mest ger en trevligt humlig arom på ölen. Har iofs bara varit med om en torrhumling hittills och då slängde vi i humlekottarna som de var i sekundärjäsningen, sedan fick de ligga där en vecka. Men vi var rätt oroliga över infektion och liknande.
Resultatet blev däremot jättebra, gillade verkligen den 'starka' aromen på ölen.
Typen av humlen är väl upp till den personliga smaken, men använd åtminstone en aromhumle till det smile

En del humlesorter kan lätt bli lite underliga som torrhumling. Styrian goldings och Saaz är t.ex. sorter som i min erfarenhet lätt blir mer gräsiga är goda. Om man håller mängden på dem under 1 gram per liter är det nog dock ingen fara. Fuggle kan också vara lite knepig att få till bra

Cascade är en väldigt bra humle att torrhumla med. Om man nu gillar cascade. Andra amerikanska sorter tror jag också funkar utmärkt.

Men det flesta sorter fungerar nog bra även om det finns en del som man bör vara försiktig med. Det behövs inte mycket för att få god arom. 2 gram per liter är mycket i sammanhanget.

Annars tycker jag - om man inte vågar torrhumle, eller inte bryggar så stor volum, att du kan koka humlen med bara en minut, eller tillsätta det samma ögonblick som du avslutar koket och låta det vara bara en minut. Det ger en nästan lika bra arom tycker jag 

När jag börjar brygga större volumer vill jag dock torrhumle, förutom tillsätta humle i koket, men så länge jag kör med bara 10 liter, då gör jag på det här sättet och det funkar alldeles perfekt för mig. Om jag gör en öl som ska ha mycket arom - IPA t.ex. ser kokningsschemaet så här ut:

Humle 1: 1 timme
Humle 2: 15 Minuter
Humle 3: 5 Minuter
Humle 4: 2 Minuter
Humle 5: 1 Minut

Humle 5 har den största volum.

Ger en mycket fräsch och tydig arom. Inte helt så bra som torrhumling, meeeen - det är väldigt nära och bättre tycker jag, än bara att tillsätta en aromhumle, som kokar med i 5 minut. Förstås beror det på hur mycket arom man vill ha, men ska man ha mycket arom, och väldrigt fräsch, rekomendera jag det här sättet, efter torrhumlingen förstås.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jan, använder du då olika sorter humle från humle 3-5 eller har du samma?

Jag har torrhumlat en gång, och var för all del nöjd med resultatet, även om jag inte är galen i öl med hög humlestyrka. Jag var också orolig över infektion, men efter flitigt läsande och sökande på nätet blev jag lugnad. Humlekottar introducerar inga infektioner. Och eftersom man tillsätter dem i mer eller mindre färdig öl blir risken än mindre.

Think globally. Drink locally.

Så det är kottar som gäller? Man kan inte köra men puckar eller pellets?

Både kottar och pellets funkar. Pellets kan dock vara svårare att skilja från ölen sedan. Både kottar och puckar kan man ha i en humlepåse eller lätt sila bort med något finmaskigt på häverten.

Jag har torrhumlat många gånger både med kottar och pellets. Numera kör jag med en metod som kallas "Gerards Tea" eller "Gerard Lemmens Hop Tea" vilket innebär att man lägger humlepellets i en skål och häller på varmt vatten som är max 75°C och låter detta vila i ca 20 minuter innan det tillsätts i ölet. Det fungerar bra och jag har inte märkt av några nackdelar med denna metod. Lemmens, numera pensionerad, var en riktig humleguru (byggde bla upp pelletstillverkning i england) som jobbade både i USA och Europa inom bryggeribranschen från mitten på 60 talet (hos bla Heineken och Bass). Tipset om humleté fick jag från Basic Brewing Radio som har intervjuat honom: del 1 och del 2 med praktiska tips. Han rekommenderar även när det gäller humle som förvarats kallt/fryst att denna tas ur frysen 24 timmar innan den skall användas då det finns någon flyktig olja i den som kan påverka aromen negativt om den inte får avdunsta
först, vilket den gör under upptiningen.

I ett senare program rekommenderar två proffsbryggare dessutom att man torrhumlar i slutfasen av primärjäsningen medans jäsningsprocessen fortfarande producerar värme och rörelse i det blivande ölet. Detta skall enligt bryggarna ge bättre arom med mindre "gräsighet". De låter sedan ölet vila på humlen i ca en vecka.  Jag har själv inte provat denna metod ännu men kommer definitivt att göra det när nästa öl skall torrhumlas.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

samsaidi skrev:

Jan, använder du då olika sorter humle från humle 3-5 eller har du samma?

Hej Sam

Det er olika. Det som var grejen var hur man också kan få en kraftig och närmast ren humlearom utan torrhumling, fast jag själv någon dag vill prova det:-) Jag älskar själv humlebetonade ales:-) Sorry att jag tog lång tid om att svara - har inte riktigt varit online så mycket på sistone - -läxor.......

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

det är lungt har haft tenta själv och varit ganska upptagen, lära sig hela antiken (10 tusen år) på två veckor är en utmaning hehe

Torgny skrev:

Jag har torrhumlat många gånger både med kottar och pellets. Numera kör jag med en metod som kallas "Gerards Tea" eller "Gerard Lemmens Hop Tea" vilket innebär att man lägger humlepellets i en skål och häller på varmt vatten som är max 75°C och låter detta vila i ca 20 minuter innan det tillsätts i ölet. Det fungerar bra och jag har inte märkt av några nackdelar med denna metod. Lemmens, numera pensionerad, var en riktig humleguru (byggde bla upp pelletstillverkning i england) som jobbade både i USA och Europa inom bryggeribranschen från mitten på 60 talet (hos bla Heineken och Bass). Tipset om humleté fick jag från Basic Brewing Radio som har intervjuat honom: del 1 och del 2 med praktiska tips. Han rekommenderar även när det gäller humle som förvarats kallt/fryst att denna tas ur frysen 24 timmar innan den skall användas då det finns någon flyktig olja i den som kan påverka aromen negativt om den inte får avdunsta
först, vilket den gör under upptiningen.

I ett senare program rekommenderar två proffsbryggare dessutom att man torrhumlar i slutfasen av primärjäsningen medans jäsningsprocessen fortfarande producerar värme och rörelse i det blivande ölet. Detta skall enligt bryggarna ge bättre arom med mindre "gräsighet". De låter sedan ölet vila på humlen i ca en vecka.  Jag har själv inte provat denna metod ännu men kommer definitivt att göra det när nästa öl skall torrhumlas.

Häller du i humlete't i primären eller sekundären?

Tar du humlet ur vattnet, och häller typ humlevatten i?

Det är inte säkert Torgny svarar eftersom det var 7½ år sedan han skrev det här. Men titta på SHBF:s forum - där finns det en lång och aktuell tråd om torrhumling.

Här har vi den tråden: http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … amp;t=8722