Misslyckat biabförsök - behöver tänkhjälp :)

Tjena!
Har bryggt med extrakt några gånger tidigare, och ville avancera lite och prova biab. För att få hjälp med värdena använde jag mig av www.brewersfriend.com, där man kunde föra in vilken bryggteknik man använde, och sedan en massa andra mått, och så räknade den ut den totala vattenmängden jag skulle börja med. Jag måste fört in något fel någonstans, för till min förvåning så sa den åt mig att börja med 14 liter vatten för en 5-litersbatch.
Jag hade 1,2 kg gryn i, och efter mäskningen, när jag lyft ur påsen, var jag nere ~12,5 liter. Till saken hör att jag inte är så skarp på att läsa av hydrometern än, så när jag tog provet visade det 1.003 (alltså i princip vatten?), men jag tänkte att den visade 1.030 (vilket borde varit typ rimligt med tanke på värmen?), så jag tänkte att jag var på rätt väg och satte i gång att koka, och efter en timme var jag nere i knappt 10 liter. Alltså dubbelt så mycket. Jag skippade den här batchen, hade ändå inget bra jäskärl som rymde så mycket.

Men min fråga är, hur kan jag justera detta så att det blir rätt? Den mängd vatten jag tappade borde ju bli exakt samma oavsett hur mycket jag börjar med, eller hur? Så efter jag lyft ur påsen så är det minus 1.5 liter, och bortkoket är 2,5 liter på en timme. Det borde betyda att om jag börjar med 9 liter så borde jag landa på ca 5l, eller hur?

Hur är det med sg, visst är det därför det blev så lågt också? För hydrometern mäter väl i princip mängden socker i vattnet, och om malten var nog för att ge lagom mängd socker för 5 liter, så borde det ju blivit utspätt i alldeles för mycket vatten, och därmed ge ett alldeles för lågt sg?

Tack för hjälpen!

Sv: Misslyckat biabförsök - behöver tänkhjälp :)

Testade att mata in 10 liters BIAB batch med 1.5 kg pale malt i Beersmith och fick sg ca 1.03. Skalade ner till 5 liters batch och sg blev sålunda nästan 1.06. Köp Beersmith, är ett skitbra verktyg, kostar väl 150-200 kr på Humlegården, men väl värt pengarna! Lycka till i fortsättningen!

Förlåt, såg nu 1.2 kg, blir sg 1.023 med 65 % effektivitet (lågt), upp mot 1.03 med 80 % effektivitet vilket inte är osannolikt. .

Eftersom batchen är så liten antar jag att ditt verktyg räknar med hög boil off.

Temperatur korrigerade du värdet 3? Dina 3°Ö blir egentligen 24°Ö vid en temperatur av 70°C.
Vilket betyder att om du kokat ner dom till 5l, så får du en vört med styrkan 60°Ö.

Hej! Ja, får nog köpa beersmith, alla pratar om det, verkar bra!

Bee, ja, jag tempkorrigerade mitt värde, och trodde att jag låg rätt, räknade nåt fel på decimalerna. Jag siktade på 1.066. Men visst har det låga värdet att göra med att jag hade dubbelt så mycket vatten kvar som jag ville haft?

Om jag provar exakt samma recept/procedur, fast med 9 liter vatten istället för 14, så borde min volym bli rätt, men blir og-värdet det också?

Inte menat som en pik till ts men kan vara bra att lära sig en del tumregler och att inte blint lita på alla program.
Jag använder brewersfriend till att finjustera recept och räkna på saker, tycker det funkar skitbra. Men sist stämde inte inte og riktigt i receptet och kom till slut på att jag fyllt i fel mängd vatten...

Jag brukar köra maxi-BIAB dvs BIAB med lakning.
Jag mäskar då med 3 liter vatten per kilo malt och lakar med 2-3 liter vatten per kilo malt. Sedan späder jag vörten efter kok till rätt volym/OG.
Dvs för 5kg malt mäskar jag med 15l vatten och efter att jag lyft ur påsen stoppar jag den i en annan gryta/hink med ytterligare 15l vatten sedan rör jag om och låter det stå 5 minuter. Lyfter ur påsen och låter den rinna av. Sen sammanför jag vörten med den i grytan. Kokar ~23l och späder efter kok och kylning i hinken. Med kravatten... Ingen infektion hittills. (Ta i trä.)

@vetikatten, pik noterad! Och befogad! big_smile Jag har faktiskt läst på en del, men... det är något med matte och min hjärna som inte är helt kompatibelt, men jag jobbar på det!

En sista fråga som jag inte riktigt har greppat: jag vill ju ta ett sg-prov innan jag börjar koka för att se att jag ligger ungefär som jag ska. Men om jag då har ca 3 liter vatten för mycket, som jag räknar med kommer koka bort, måste jag inte räkna med det när jag kollar mitt värde då? Blir inte sg-värdet mer utspätt ju mer vatten i förhållande till malt jag har? Eller tänker jag galet?

9 Senast ändrad av vetikatten (2014-02-09 18:05:59)

Du tänker rätt i att värdet ändras, kalkylator för bortkok och spädning http://www.brewersfriend.com/dilution-a … alculator/ tänk på att värdet visar fel med ökad temperatur. Finns kalkylator för det med.

SG är ett mått på sockerkoncentrationen i vörten. Det är alltså samma mängd socker i dina 12l som i dina 5. Det är bara koncentrationen som ändrats.
Säg att ditt SG var 30 för dina 12l. Då har du total mängd socker 12*30°Ö=360°Ö efter lakning. Den kommer vara densamma tills dess att du får det ner i jäshink, förutsatt att du inte spiller då...

Om du då kokar ner det till 6 liter kommer vörtens SG vara 60°Ö. 360°Ö/6=60°Ö
Man kan använda matematiken på det här sättet istället för att mäta, men då måste man vara stensäker på att alla volymer är korrekta.

Hej!
Kan meddela att jag provbryggde idag, och fick rätt värden. Räknade lite "själv", tog så mycket jag förlorade vatten jag förlorade sist, och la till det på så mycket jag ville ha, 5 liter. Körde, och alla värden stämde hela vägen, fick exakt 5 l i tunnan, (plus lite slask på botten). Så tack så mycket för all hjälp, nu är det bara hålla tummarna för att det blir något gott! big_smile

Köp inte Beersmith, använd BIABacus istället ifall du kör BIAB.

Då kan vi lika gärna säga "lär dig teorin och matematiken så klarar du dig med papper och penna"

Man måste kanske inte ha just BeerSmith, det finns ju några att välja på, men att ha ett program som bara kör för BIAB är inte sanna sak.

Jag använder Beersmith och BIAB med bra resultat.