Misslyckat biabförsök - behöver tänkhjälp :)
Tjena!
Har bryggt med extrakt några gånger tidigare, och ville avancera lite och prova biab. För att få hjälp med värdena använde jag mig av www.brewersfriend.com, där man kunde föra in vilken bryggteknik man använde, och sedan en massa andra mått, och så räknade den ut den totala vattenmängden jag skulle börja med. Jag måste fört in något fel någonstans, för till min förvåning så sa den åt mig att börja med 14 liter vatten för en 5-litersbatch.
Jag hade 1,2 kg gryn i, och efter mäskningen, när jag lyft ur påsen, var jag nere ~12,5 liter. Till saken hör att jag inte är så skarp på att läsa av hydrometern än, så när jag tog provet visade det 1.003 (alltså i princip vatten?), men jag tänkte att den visade 1.030 (vilket borde varit typ rimligt med tanke på värmen?), så jag tänkte att jag var på rätt väg och satte i gång att koka, och efter en timme var jag nere i knappt 10 liter. Alltså dubbelt så mycket. Jag skippade den här batchen, hade ändå inget bra jäskärl som rymde så mycket.
Men min fråga är, hur kan jag justera detta så att det blir rätt? Den mängd vatten jag tappade borde ju bli exakt samma oavsett hur mycket jag börjar med, eller hur? Så efter jag lyft ur påsen så är det minus 1.5 liter, och bortkoket är 2,5 liter på en timme. Det borde betyda att om jag börjar med 9 liter så borde jag landa på ca 5l, eller hur?
Hur är det med sg, visst är det därför det blev så lågt också? För hydrometern mäter väl i princip mängden socker i vattnet, och om malten var nog för att ge lagom mängd socker för 5 liter, så borde det ju blivit utspätt i alldeles för mycket vatten, och därmed ge ett alldeles för lågt sg?
Tack för hjälpen!