Kokplattor
Som alltid finns det mycket att förbättra vad gäller utrustning... och som alltid är man ju snål... det bästa i livet är gratis som Joakim von Anka brukar säga ![]()
Hur som helst... i snålhetens tecken...gjorde jag några initiala tester med kok i plasthink och med elektriskt värmeelement från en vattenkokare. Det var en sån enkel och billigt lösning att det var värt ett experiment.
Plasten fungerade utmärkt att koka i, dock så duger inte kvaliteten på de kokarelement jag hittade. Sannolikt behövs riktiga rostfria element. Och då drar kostnaden i väg, och ändå blir det lite mickel. De element som finns i det flesta vattenkokare tycks inte duga. De duger till vatten, med korroderar i sur miljö som vört, eller syrat lakvatten.
Jag lutade då ut att skaffa en av humlegårdens fina grytor. Men snål som jag är tyckte jag det var lite dyrt
Fast det hade säkert varit billigare och enklare att köpa den från början istället för att lägga både tid och pengar på en massa experiment... kokarelement.. sönderborrade hinker... etc...
Men skam den som ger sig. Nu har jag en anna uppställning på försök.
En dubbel uppsättning av 1.5kW lös kokplatta (99 kr) och 15 liters rostfri kastrull (299).
Med den dubbla uppsättningen har jag nu 3kW kok effekt, ca 25 liter (man kan ju inte hälla vört upp till kanten).
Kostnad 800 kr.
Fast kastrullerna hade jag ju redan från spiskoket.
Fördelen är nu att jag kan flytta ut de portable plattorna till valfri yta och därmed får jag ändå fördelen att jag slipper brygga på spisen.
Jag slipper också problemet med osynk mellan många små grytor eftersom jag nu har två identiska grytor och två identiska plattor med samma effekt.
Jag har inte testbryggt ännu, men jag håller på att göra ett testkok med vatten. Jag noterar att precis som humlegårdens gryta (enligt tidigare inlägg) så finns en termostat som förhindrar överhettning. Det återstår att se om jag behöver koppla ur den eller inte.

På bilden är det dock en 10 liter + en 15 liters kastrull.
Så ett tips är att dessa plattors finns för 99 kr styck just nu på ÖB ![]()
Vad är skillnaden då mot att koka på spisen?
Jo två skillnader har jag märkt.
1) plattorna är mobila och kan ställas där man vill brygga. Först trodde jag det skulle vara en nackdel att INTe brygga under köksfläkten. Men det visade sig att det inte var något nackdel, tvärtom. Både jag och min flickvän tyckte det var fint att inte behöva brygga i köket
Både med tanke på lukter och städning + att man inte behöver avlysa köket under halv dagen.
2) plattorna ger bra effekt - 1.5 kW var.
3) Plattorna är identiska och ger därför synkad prestanda. Plattorna på en spis ger i allmänhet olika effekt, vilket jag tycker är irriterande.
/Fredrik