Kokplattor

Som alltid finns det mycket att förbättra vad gäller utrustning... och som alltid är man ju snål... det bästa i livet är gratis som Joakim von Anka brukar säga smile

Hur som helst... i snålhetens tecken...gjorde jag några initiala tester med kok i plasthink och med elektriskt värmeelement från en vattenkokare. Det var en sån enkel och billigt lösning att det var värt ett experiment.

Plasten fungerade utmärkt att koka i, dock så duger inte kvaliteten på de kokarelement jag hittade. Sannolikt behövs riktiga rostfria element. Och då drar kostnaden i väg, och ändå blir det lite mickel. De element som finns i det flesta vattenkokare tycks inte duga. De duger till vatten, med korroderar i sur miljö som vört, eller syrat lakvatten.

Jag lutade då ut att skaffa en av humlegårdens fina grytor. Men snål som jag är tyckte jag det var lite dyrt smile Fast det hade säkert varit billigare och enklare att köpa den från början istället för att lägga både tid och pengar på en massa experiment... kokarelement.. sönderborrade hinker... etc...

Men skam den som ger sig. Nu har jag en anna uppställning på försök.

En dubbel uppsättning av 1.5kW lös kokplatta (99 kr) och 15 liters rostfri kastrull (299).

Med den dubbla uppsättningen har jag nu 3kW kok effekt, ca 25 liter (man kan ju inte hälla vört upp till kanten).

Kostnad 800 kr.

Fast kastrullerna hade jag ju redan från spiskoket.

Fördelen är nu att jag kan flytta ut de portable plattorna till valfri yta och därmed får jag ändå fördelen att jag slipper brygga på spisen.

Jag slipper också problemet med osynk mellan många små grytor eftersom jag nu har två identiska grytor och två identiska plattor med samma effekt.

Jag har inte testbryggt ännu, men jag håller på att göra ett testkok med vatten. Jag noterar att precis som humlegårdens gryta (enligt tidigare inlägg) så finns en termostat som förhindrar överhettning. Det återstår att se om jag behöver koppla ur den eller inte.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kok2.jpg

På bilden är det dock en 10 liter + en 15 liters kastrull.

Så ett tips är att dessa plattors finns för 99 kr styck just nu på ÖB smile

Vad är skillnaden då mot att koka på spisen?

Jo två skillnader har jag märkt.

1) plattorna är mobila och kan ställas där man vill brygga. Först trodde jag det skulle vara en nackdel att INTe brygga under köksfläkten. Men det visade sig att det inte var något nackdel, tvärtom. Både jag och min flickvän tyckte det var fint att inte behöva brygga i köket smile Både med tanke på lukter och städning + att man inte behöver avlysa köket under halv dagen.

2) plattorna ger bra effekt - 1.5 kW var.

3) Plattorna är identiska och ger därför synkad prestanda. Plattorna på en spis ger i allmänhet olika effekt, vilket jag tycker är irriterande.

/Fredrik

Sv: Kokplattor

Termostaten slår av onödigt tidigt.

Dessbättre är det en gammal hederligt bimetal termostat, så man behöver inte kopplat ur den, utan det räcker med att böja till den lite med en skruvmejsel och justera omslaget så att det inte löser ut.

Nu fungerar det utmärkt.

/Fredrik

En annan skillnad mot spis: Nu har jag iofs haft turen att ha en sk extra bred spis, men med normalmåttet på en spisar har ofta så tättat mellan plattorna att två stora kastruller lätt krockar på spisen. Det är gränsfall att tom jag haft problem med det, den extra breda spisen till trots.

Med två separata plattor är det inget problem.

/Fredrik

Så här såg den ut inuti. Men en enkel bimetaltermostat som kan böjas till.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/term.jpg

/Fredrik

Om man sätter två plattor brevid varandra hur långt är det imellan de yttre kanterna?

Använder mig just nu av en 2000w spisplatta. Om jag skulle kunna trycka in 3000w genom att använda 2 plattor under samma kastrull skulle det bli betydligt lättare för mig att koka.

Ev. kan jag ju köpa en tre stycken och modifiera höljena så plattorna kommer närmare varandra.

Eller så skaffar du en tjock och fin metallskiva som du monterar så den sitter stabilt och värms upp av de två kokplattorna.

Just nu har jag lagt in plattorna i förrådet tillfälligt och är på väg ut, men jag skulla uppskatta att det kan röra sig om 6-10 cm mellan ytterkanterna om man stället ihop dem. Har du en riktigt jättestor kastrull så kanske? Fast visst, om du har en stor plåt, skulle man kunna montera 3 eller 4 plattor ihop. Det går även att köpa lösa plattelement om man vill bygga en egen spishäll så att säga, vilket kanske vore en idé, och inte så dyrt. Har du redan en stor fin kastrull kan det ju vara värt lite tester.

ÖB hade även en "dubbelhäll", för två hundra tror jag - också bra pris. Men då tror jag det istället var halva effekter på varje platta. Tittade inte så noga på den.

/Fredrik

Att köpa lösa plattor verkar dyrare än 99:- st dock, på claes ohlson kostar en 145 mm 1500w 179:-. Lättare att köpa billiga färdiga plattor och bygga om då man får alla delar man behöver på köpet dessutom.

Har en mycket fin kastrull med 31 cm botten diameter. Det går att koka med 2000 w man jag är otålig. Att vänta på att det ska koka är inte så jättekul. (nu delar jag iofs vörten i två kastruller så jag kokar ca 15 liter med 2000 w men det blir lite bökigt.)

Jo det är sant... en sån stor kastrull du har på endast 2000W låter klart i underkant.

Här är mer mått:

plattelementen är ca 18.4cm
hela plattan inkl hölje ca 27 cm, så du kan ju alltid testa. Jag vet inte hur mycket effekt man förlorar när bara halva kastrullen står på plattan dock.

Så om man ställer de bredvid är blir det ca 27 cm mellan *centrum på plattorna*, och ca 9 cm mellan kanterna.

Själv kommer jag nog testa 2 x 15l, bara de två koken är synkroniserade så spelar det mindre roll tycker jag. Kastrull med innhåll kanske lätt blir otympligt att hantera också när det blir för tungt men en 15 liters kastrull är ju fullt hanterbar.

/Fredrik