Lakritspulver?

Är det någon som har använt lakritspulver i någon bryggning? Jag har pulver från Helsingborgs lakritsfabrik. Helsingborgsbryggeriet använder det pulvret i sin lakritsöl tror jag. Är det någon som har någon aning om mängder och tillvägagångssätt? Jag tänker brygga en 15L sats och och vill ha en tydlig lakritssmak./ Mvh Tom

2 Senast ändrad av Mynock (2012-11-14 19:29:23)

Sv: Lakritspulver?

Jag har inte inte använt lakritspulver, utan när jag gjorde lakritsporter, så var det lakritsrot och stjärnanis som användes.

Kokade "te" på rötter och anis, tills det fick en bra smak. Blev dock mer åt salmiakhållet...

Kortedala Enskilda Hinkbryggeri
http://kortedalaenskildahinkbryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av olefattguy (2012-11-15 00:31:18)

Jag har använt lakritspulver (från Panduro) i ett par porter, med framgång.
Jag slog i ca 5 g i koket(15 l) de sista tio minuterna eller så. Det gav en mild lakritsarom, vill du ha en tydligare kan du nog dubbla dosen.

4 Senast ändrad av Björn Petersson (2012-11-19 01:31:26)

I en special-porter (24,5liter på OG 1074 ) som jag bryggde använde jag 50g lakritspulver. Jag slammade upp det i 3dl hett vatten och tillsatte 10min innan kokavslut. Det var som sagt en specialare att efterlikna en 1700-talsporter. Innehöll också lite rökmalt, bränt socker och Brettanomyces claussenii förutom två engelska ale-jäster samt lagring på spån från flisade Jack Daniels-fat. Resultatet blev rätt så lyckat. Jag konsumerade det sista i år två och ett halvt år efter det bryggts och det hade åldrats med behag.

Jag flaskade en sats brownale idag och som experiment hällde jag i 0,25 0,5 och 1 gram lakritspulver i varsin 33cl flaska,
ska bli ett intressant experiment.

Tror att det kan bli riktigt gott i brownale och porter om man får till rätt mängd.

Det slutade med att jag hade 50g till 18 L. Det gav en mycket tydlig smak, men ingen arom, smaken kommer liksom i slutet. Det blev en ganska lyckad halloin/lakrits öl.

sladdbarn skrev:

Jag flaskade en sats brownale idag och som experiment hällde jag i 0,25 0,5 och 1 gram lakritspulver i varsin 33cl flaska,

Tror att det kan bli riktigt gott i brownale och porter om man får till rätt mängd.

Kan konstatera att pulvret löser sig dåligt att göra som jag gjorde.

Jag har beställt hem lite lakritsgranulat, är det någon som vet hur mycket man behöver jämfört med lakritspulver?

Weinkeller skrev:

Jag har beställt hem lite lakritsgranulat, är det någon som vet hur mycket man behöver jämfört med lakritspulver?

Jag tror nog att det är detsamma viktmässigt förutsatt att det rör sig om 100 % lakrits.

sladdbarn skrev:
sladdbarn skrev:

Kan konstatera att pulvret löser sig dåligt att göra som jag gjorde.

Igår testade jag flaskan med 0,25g lakritspulver i och kan konstatera att lakrits inte riktigt gör sig i öl.
Ingen lakrits i doften och till en början så smakas ingen lakrits men sen kommer en överraskande lakritssmak.
Jag personligen tycker dock inte att smaken hör hemma bland de övriga öl-smakerna.
Ölen för övrigt kan liknas vid en brownale.

Tappade upp min Imperial Lakritsporter idag. Ölen hade redan innan granulatet påtaglig lakritskaraktär och smakade faktiskt riktigt riktigt bra redan nu vilket var lite omtumlande då ölen håller ca 8% alkoholhalt. Nåväl halva satsen (ca 10l) kryddades med 10g lakritsgranulat upplöst i 1dl Bourbon, ca en timme fick det dra ur smaken. Primade med mörkt muscovadosocker. Förhoppningsvis blir det en trevlig lakritsbomb till porter detta smile

Trevligt att du verkar få ett bra resultat, jag får nog omvärdera och prova lakrits i en porter någongång.
Tyckte inte smaken passade i en vanlig ale.

13 Senast ändrad av Weinkeller (2013-05-11 09:16:53)

sladdbarn skrev:

Trevligt att du verkar få ett bra resultat, jag får nog omvärdera och prova lakrits i en porter någongång.

Originalölen innan lakrits var mycket bra, hur den halvan blir som fick en lakritsshot återstår att se. En månad till rapport wink

Weinkeller skrev:
sladdbarn skrev:

Originalölen innan lakrits var mycket bra, hur den halvan blir som fick en lakritsshot återstår att se. En månad till rapport wink

Spännande!

Nu har det gått en månad :-)

sladdbarn skrev:

Nu har det gått en månad :-)

Det har det ja, får ta en till helgen och utvärdera wink

17 Senast ändrad av Weinkeller (2013-06-13 23:08:46)

Ok, tog en Lakritsporter "Slaka Nightfall" ikväll. Två månader efter bryggdagen.

Utséende: Crème Brûlée färgat fingerhögt skum som lägger sig i ett tunt fint lock över den mörkbruna småbubbliga vätskan.

Doft: Söt, mjölkchokladaktig doft med lakrits, mörka bär och en antydan till svartpeppar.

Smak: Mörk choklad, lätt sötlakrits, ganska kort milt bitter eftersmak.

Munkänsla: Krämig, fyllig med stor kropp. Bubblorna känns lena, vätskan är mer torr än kladdig i munnen.

Helhet: Laktritsen finns men känns inte påträngande på något sätt, visste man inte att ölen var kryddad med lakrits så skulle man inte kunna svära på det. För sina 8,1% så känns ölen lättare och mycket drickvänlig, ingen störande alkohol eller felsmaker. Grymt nöjd med denna.

Recept för den intresserade:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/725 … htfall.htm

Intressant weinkeller, kul att den blev lyckad! Jag funderar på att ha lite lakrits i min kakaoporter.

Gjorde en Stout med en liten mängd lakritspulver (5g till 11liter) i lördags, får väl se hur den blir?