Sv: Sekundärjäsning. En nybörjares undran.

Tack!

Om temperaturen håller sig över 0c så behöver jag inte tillföra mer jäst?
Kan jag tolka det så? Jag ska nämligen buteljera.

Om jag skulle vara osäker och tillföra lite mer jäst och det redan finns sufficient med jäst i vörten, kan det bli för mycket då och resultera i för kolsyrad öl?

Kan man använda en annan typ av jäst? Alltså inte den man hade från början?

Förlåt för många frågor, men förhoppningsvis behöver jag aldrig ställa dom igen! smile

Om man ska tillsätta ny jäst är det viktigt att den nya jästen inte har högre utjäsning. En bra jäst för kolsyrejäsning är Safbrew F2 eftersom den (1) har låg utjäsning (2) har en ren jäsprofil (3) flockulerar bra.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Om det håller sig ovan 0c så kanske jag klarar mig utan ny jäst?

Vid min förra bryggning (med torrhumling i primären) kallkraschade jag i 7 dygn. Mellan 0* och -0,5*. Kolsyrade med en mockabit/33cl - en bitsocker/50 cl. Lät stå en vecka. Sen kylskåp en vecka. Färdigt! Toppensmidigt. 12 liter APA i jäshinken, och ett paket rehydrera US-05...
Kör hårt!
A

Om du behöver ny jäst eller inte beror på hur kallt och hur länge du kraschar. Finns tyvärr ingen formel utan du får köra lite på känn. Du kan lätt tillföra lite ny jäst om du har någon men vi snackar väldigt liten mängd här. Tror jag läst 0.1g/l (någon får rätta mig om jag har fel). Har läst om många som "bara kör" och alltid får kolsyra ändå, chansa eller safe:a är frågan...