Second time! problem med wit

Hej,

Andra gången jag bryggde en belgisk Wit.

Första gången så landade FG på höga 1020, skulle varit på 1012 om jag inte minns fel. Och den smakade alldeles för mycket koriander. Inte så ljus som jag hade hoppats på.

Denna gången så använde jag mig av Wyeast istället, och deras 3944, som skulle ge väldigt mycket krausen enligt humle och massa forum.

1 dygn efter jäsningen är i så bubblar det minimalt, 1 dag senare bubblar det var 3-5 sekund, krausen är knappt.

3 dagar senare är krausen som max 1 halv cm hög. Inte så som alla säger att den skall ge.

Datum på jästen, Sep 2013, så använder en E-kolv på magnetomrörare med förkultur för att få i gång den samt öka cellerna.

Det verkade inte funka eftersom den är helt död nu och det inte bubblar i röret.

Mäter FG = 1025 ungefär, skulle ner till 1010-1012. What to do?
Färgen = Ljus gul och inte alls som jag hade velat.

Enligt Beersmith så landar den på 5.3 EBC, om jag tar bort munich 1 så blir det 4.9 EBC.

Men hur tusan tar man sig ner ännu mer?

Jag använder Pilsner Premium från Humles sortiment samt Puffat vete och havregryn.

What do do? Två problem alltså, FG går aldrig ner till 1012 som minst. Och färgen.

Det enda positiva är att jag ändå kommit till rätt mängd koriander.

Tacksam för svar!

Sv: Second time! problem med wit

Hmmmm

ja, det låter inte som att allt gick rätt till.

Beluftar du vörten i jäskaret? (syresättningen är viktig, för lite syre i vörten kan ge jäsproblem).
Kör du en rejäl whirlpool efter koket? Är vörten klar efter mäskningen och efter koket?
Vad använder du för att mäta FG? En hydrometer eller en refraktometer?
Var vörten jodnormal?
Vad hade du för jästempertatur?

Vi ska nog hitta vad som gick fel.

Hej, skall försöka besvara så gott jag kan.

Jag beluftar vörten genom att först hälla vörten genom en saftsil och sedan röra runt med min slev i några minuter för att sedan hälla i jästen och sedan röra runt igen i några minuter.

Whirlpool? Nej! det har jag aldrig gjort, vet inte ens vad det är. Efter koket så slänger jag ner en spiralkylare i vörten och låter den kyla.

Här kan ett problem vara, eftersom jag mäter på olika platser i vörten (långt ner, mitten och längst upp) så visar denna olika temperaturer. Jag borde röra runt under kylningen så kylningen "blandas" runt, detta kan vara ett problem att vörten blir väldigt kall när den går ner i hinken.

Detta har jag inte tänkt på innan.

Men förklara gärna whirlpool efter koket-funktionen.

Jag kör BIAB metoden, så att få en klar öl är lite svårare, men den ser relativt blank ut, det tycker jag. Om du menar klar som i blank (klar) och inte klar som i (färdig vört).

Jag mäter alltid med hydrometer och refraktometer, dom brukar visa samma. Men i slutskedet går det väl inte att mäta med en refraktometer? Då använder jag endast hydrometern.

Jodnormal? Hur menar du här? Hur tar jag reda på det?
Jästemperatur för min Wit försökte jag hålla på 18 grader så att själva vörten i sig under jäsning skulle hamna på 20-21 grader.

Detta är något jag läst på forum och många tycker olika. Jag har en bok som kom ut nyligen, där stod det "jästemp: 24 grader" vilket jag tyckte lät väldigt högt.

Jästen är en sak, men har vi ngt tillfälle vart med om att en witjäst varit lite som en saisonjäst, dvs. stannat av och kommit igång igen efter ett par dagar... Men det är inget jag upplevt sedan den gången iofs. Har kört wit på 26C utan problem. Låt den komma upp lite i temp. Blir så klart mer banan osv. men hellre det än en FG 1.025

Om du bara använt pils, vete och havre så ska du ha en ljus öl. Upplever du den som för mörk för stilen kanske du ska titta på ditt pH.
Vete är notoriskt för att hålla pH uppe i en mäsk och vidare till vört osv. För högt pH kan vara orsaken till att ölet är mörkare än väntat.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

OK, Beluftningen är perfekt.
Whirlpool används utav många bryggerier och hobbybryggare för att få en klar vört. Genom att cirkulera vörten i grytan snabbt, så att en virvel uppstår, så kommer varmdruvet att läggas sig som en kon i mitten utav grytan. Man börjar med whirlpoolen ungefär 15 min efter att koket är färdigt, då har konvektionerna (rörelser i het vätska) minskat så pass att det fungerar bra. Efter att virveln lagt sig, så bör vörten vara riktigt klar.
En spiralkylare kan användas efter whirlpoolen, men man får vara lite försiktig eftersom man lätt kan virvla om allt druv med den. Särskilt svårt blir det om man dessutom vill röra om för att snabba på kylningen eftersom en spiralkylare inte kyler uniformt i hela kärlet.
Jag tror inte att detta är orsaken till den höga FGn, men min tankegång är följande att, om mycket druv följer med in in jästanken, så kan dessa partiklar hjälpa till att skjuta upp  FGn. Men druvet stödjer egentligen jäsningen med fettsyrur och zink, men det är en annan historia...

Hydrometern är det tryggaste mätinstrumentet och producerar inga fel.

Jodnormal: Efter mäskningen kan man testa med jod om enzymerna har lyckats bryta ner all stärkelse till socker. Om stärkelse är kvar i vörten så kan jästen sluta jobba alldeles för tidigt. När man använder mycket råfrukt, som vid en Wit, så kan det vara en bra idee att göra ett jodprov Om inte annat, just för att utesluta vissa fel.
Är det stärkelse kvar i ölet, så lider hållbarheten, den är antagligen grumligare än den borde vara och den har en hör FG eftersom stärkelsen är kvar i ölet.

En jästemperatur på 18°C borde vara OK. Prova och ställ den lite varmare. I slutskedet av jäsningen är en högre temperatur inget problem. (så länge ölet inte står på jästen i flera veckor).

Anyman skrev:

om mycket druv följer med in in jästanken, så kan dessa partiklar hjälpa till att skjuta upp  FGn.

Kan du utveckla detta?

Alla partiklar i vörten hjälper till att lyfta hydrometern, tex proteiner, socker, osv... En del utav druvet ligger homogent i vörten och är en del utav extraktet i detta fall och jämfört med en vört utan druv så kommer hydrometern att visa ett högre FG.

1. Jästen, kan vara lite lynnig, jag upplever ofta att jäsningen går i faser. Brukar börja med en våldsam jäsning för att avta efter ett par dagar. Puttrar sakta några dagar, sedan sätter den fart igen.

2. Jästemperaturen: 18 kan vara lite för lågt, framförallt initialt, vissa jäster gillar inte det. Var inte rädd för att ha en högre temp.

3. mäskschemat, tider & temperaturer, jag tycker det verkar vara för mycket dextriner i din vört. Mäska in vid 40 grader och ligg där en stund 10-15 minuter, stega sedan upp till 63-65 grader i 60 minuter.

4. krossning av malten o vetet, är det för grovt så blir utbytet och konverteringen sämre (jod-snacket ovan).

5. färgen blir jag lite fundersam på, med pilsnermalt och vete så brukar den bli lite ljust gröngul utan problem. Om du får en mörkare gul kan det bero på oxidering av den varma vörten. Kan det bero på BIAB? vet inte eftersom jag inte använder mig av BIAB.

6. Whirlpool påverkar inte färg eller FG, känns som ett sidospår. Visst kan det initialt bli en blankare vört, men med tiden så klarnar ölet ändå. Dessutom ska ju en wit vara lite grumlig (proteindis/köldgrumling).

7. Om man känner sig tveksam på hydrometern så kan man smaka på ölet istället. 1025 är sött, 1012 är ganska torrt.

8. För att "rädda" ölet skulle du kunna tillsätta lite extra enzym ("alfabeta" preparate på humle-shopen) och ev ny jäst. Fast jästen är inte död, den bara vilar just nu. Så med lite mer förjäsbara sockerarter så kommer jästen att gå igång igen.

Anyman skrev:

Alla partiklar i vörten hjälper till att lyfta hydrometern, tex proteiner, socker, osv... En del utav druvet ligger homogent i vörten och är en del utav extraktet i detta fall och jämfört med en vört utan druv så kommer hydrometern att visa ett högre FG.

Teoretiskt är jag med på resonemanget i de fall druven har högre densitet än vörten. Men hur mycket druv behövs det egentligen för att det ska göra praktisk skillnad? Låter som ett experiment för Brukaiser :-)

Anyman skrev:

Ooo, nu har du oss allihop på fingerspetsarna, det där är jätteintressant. Kan du dela med dig av lite källor?

Think globally. Drink locally.

@alegi: har du tillgång till jod så borde du kunna göra provet med ett par droppar utav din Wit.

Jag vill inte hijacka tråden, men ett kort svar på ovan fråga.
Jag har letat igenom vetenskapliga avhandlingar om vört, druv, stabilitet, jäsning osv eftersom jag blev väldingt osäker själv... Jag har inte hittat någonting substantiellt som styrker ideen - jag tror inte heller längre att det kan var den enda orsaken till den höga densiteten. Det är troligare att enzymerna från malten i denna BIAB förda mäsk inte förmådde bryta ner all stärkelse. Andra faktorer som antagligen också kan spela en roll: hög temperatur vid lakning (ev. lakvatten vid BIAB?), obekannt maltkrossresultat (mycket mjöl, eller okrossad malt), mycket råfrukt utan diastatisk kraft (saknar enzymer), kall jäsning, slapp jäst...

Källor: Internet, L. Narziss, promotioner...
Google: prova att börja här: smile    (jag snackar massor av olika språk smile )

Analytische Erfassung sowie technologische und technische
Beeinflussung der Läutertrübung und des Heißtrubgehalts der Würze
und deren Auswirkungen auf Gärung und Bierqualität
Dipl.-Chem. Dipl.-Ing. Florian Kühbeck

Systematische Untersuchungen von reduzierenden Substanzen im Malz und ihr Einfluss auf den Brauprozess.
Elmar Spieleder