Sv: Bryggdag

Ale Bundy skrev:
Tristan skrev:

Har fått tag i en del Polaris humle som jag var tvungen att testa, gjorde en SMASH IPA

Det är ju helt klart intressant, hur fick du tag på den?

Tyvärr så vill källan vara anonym, men det är en knasig humle som har smaker jag inte hittat förut, under koket samt nu i vattenlåset doftar det mycket Ismint och mynta, ska nog splitta den så en del får bli torrhumlad.

1,077

Ale Bundy skrev:
Tristan skrev:

Har fått tag i en del Polaris humle som jag var tvungen att testa, gjorde en SMASH IPA

Köpte Polaris från eBay men har ännu inte testat den.
http://www.ebay.com/itm/Polaris-Hop-Pel … 3f2decbfd9

Har köpt tidigare från denna säljare och han postar humlen riktigt fort, har vid något tillfälle fått mina påsar på under 5 dagar.

binx skrev:
Ale Bundy skrev:
Tristan skrev:

Köpte Polaris från eBay men har ännu inte testat den.
http://www.ebay.com/itm/Polaris-Hop-Pel … 3f2decbfd9

Har köpt tidigare från denna säljare och han postar humlen riktigt fort, har vid något tillfälle fått mina påsar på under 5 dagar.

Tack, det ska helt klart testas. Man får väl inte kalla den lokalt producerad, men med tanke på att det är en europeisk sk. 'C' humle så kanske man kan det i alla fall.
@Tristan, återkom gärna med utlåtanden, det är ju klockrent att göra splitbatch på en smash.

Idag bryggs det en foreign stout vars jästkaka kommer användas för en 20+% imperial stout.

Nu bryggs en tripel som ska jäsas med WLP530 och brettanomyces.

http://spritkoket.blogspot.se/

Ännu en Amarillo Pilsner kom till världen då den förra gick hädan igår.

1,082 Senast ändrad av Weinkeller (2014-01-05 14:23:46)

Först ut idag! Förvärmer lite vatten inför morgonens mäskning. Det blir något jag aldrig bryggt förut och blir det bra får det följa med till folkets val på SM big_smile

edit:
Oj , oj många IBU blev det. Nu ner i källaren med hinken smile

1,083

Har länge varit sugen på att pröva Farmhouse Ale Wyeast 3726,
så idag åkte den in i hinken till min Saison

Imperial Porter (hela dagen). 23L som kokades ner till 10L, tror jag ska använda extrakt i fortsättningen...

1,085

Bryggde en Dubbelbock idag med extrakt + minimäsk! Har alltid varit nyfiken att prova detta.

4kg Weyermann Amber Munich LME
0.3kg Light DME
"Minimäsk" med:
1.8kg pilsnermalt
0.9kg caramunich II
0.15kg carafa II spec

Det var rätt smidigt, men jag nådde inte rätt OG jämfört med beräkningarna så jag kokade vörten 2 timmar istället.

Hursomhelst smakade vörten underbart och hade en fantastisk rödbrun färg. Kanske blir något för SM nästa år!

Synd bara att flytande extrakt är så dyrt, annars skulle jag kunna tänka mig att brygga så här oftare.

/Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Klon av Oskar Blues G'Knight mäskas in nu.

mankang skrev:

Klon av Oskar Blues G'Knight mäskas in nu.

Trevligt, i ett annat hus i Linköping kokas något engelskt som är tänkt att även tillfredsställa kräsna domares smaklökar. En öl ska bli fyra, meckigt men kul.

1,088

Brygger imp stout, utan karamellmalt! Inte bryggt på år och dar och tänkte så till att göra 19 liter i mitt BIAB system, påsen blev skittung och fick inte plats i mitt durkslag! Drällde så sjukt mycket...

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

1,089 Senast ändrad av Chubb (2014-01-12 01:00:00)

Jävlar vilken bryggdag. Allt sket sig! Termometern paja, fick laga den. För mycket malt för min BIAB påse så den fick inte plats i durkslaget, drällde i hela köket! 58% utbyte, wtf? Mangrove Jack M10 luktade arraksboll i påsen. Hade köpt för lite carafa 1. Men det blir nog en god öl av det här tillslut!

http://3.bp.blogspot.com/-4Qsa3KlgR7Q/UtHPy2tbdxI/AAAAAAAAANk/9KSmuY0kWcM/s1600/DSC03979.JPG

Mer bilder och utförligare om bryggdagen på: http://chubbsnanobryggeri.blogspot.se/2 … stout.html

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

1,090

Eftersom grabben inte ville sova bryggde jag en veteöl på 39 liter tidigt i morse (start 04.30). Försökte blåsa ut kondens från koket genom fönstret med en fläkt men det var så kallt ute att de började regna inomhus. Fick bli 60 min kok istället för tänkta 90. Kan vara så att det måste bli utomhuskok för min del framöver, brrrrr. Testade maxi-biab och landade perfekt i og (1050) och 76% effektivitet. Två hinkar till två fulla fat med två olika jäster. Gäsp.

Lindh skrev:

Försökte blåsa ut kondens från koket genom fönstret med en fläkt men det var så kallt ute att de började regna inomhus.

Jag brukar ha ett fönster öppet i badrummet där jag brygger men väggarna är fuktiga - här gör det inte så mycket - men det finns alltid en pyrande oro över brandkårssirener och undrande grannar med anledning av ångmolnen som pustar ut i vintermörkret.

1,092

Jag hade ett stort fönster på vid gavel 30 cm bakom kastrullen men det var ingen bra idé med så kallt ute. När det är plusgrader funkar det nog bättre. Fukt kan jag ta men när det droppa från taket börjar det kännas lite tokigt. Detta sker bara vid stora kok 50liter@4.2kw och är mer hanterligt runt 25litersdito där jag kan köra med öppen dörr sista kvarten. Vore guld med ett dedikerat rum där man kunde ha en kåpa med tillhörande fläkt men det får bli i nästa liv där jag har vunnit på lotto...

Idag gjorde jag min sedvanliga maxibiabpartigyle som resulterade i 8 L IIPA humlad med Galaxy, Amarillo, Citra i den ordningen vid 60,5, 1 minuter. Dessutom en vintervärmare på ca 15 L, humlad med humle jag "pallat" från en buske jag hittade i höstas, lite chansartat då jag inte har en aning om alfasyra å så...

mankang skrev:

Idag bryggs det en foreign stout vars jästkaka kommer användas för en 20+% imperial stout.

Startar idag lite blygsamt på OG 1,120 för att sedan mata med maltextrakt, socker och honung och eventuellt champagnejäst under jäsningen.

Foreign stouten jäste förresten ned till 1,004 mot beräknade 1,014.

mankang skrev:

Vad för jäst?

1,096 Senast ändrad av mankang (2014-01-19 12:55:04)

Weinkeller skrev:
mankang skrev:

Vad för jäst?

White Labs Super High Gravity WLP099. Är lite orolig för infektion. 93,6% i utjäsningsgrad känns inte helt rätt.

mankang skrev:
Weinkeller skrev:
mankang skrev:

Vad för jäst?

White Labs Super High Gravity WLP099. Är lite orolig för infektion. 93,6% i utjäsningsgrad känns inte helt rätt.

Vad jag har hört ska den jästen kunna jäsa så långt ner nästan oavsett OG.

mankang skrev:

Gjorde en Imp Stout med denna som gick från 1,126 till 1,020 och då var det med mycket speialmalter. Tror inte du har fått en infektion, den tuggar nästan allt liknande en Saisonjäst.

En ESB kom till världen idag..

Idag har det bryggts en Amerikansk IPA med Wyeasts Platinumjäst West Coast IPA. Humle direkt från Yakima Valley och mestadels tysk malt. Hoppas den blir tillräckligt bra för att tävla med på SM smile