Torrhumling. När och hur?

Tja!
Nu börjar det dra ihop sig för torrhumling av mitt första öl, Jag har försökt läsa mig till när o hur men inte hittat nåt entydigt. Enligt receptet efter 1-1,5 vecka när det helt jäst ut. Nu har det gått 7 dagarna det bubblar varannan minut i jäsröret. Ska det helt slutat bubbla?

Receptet säger: 20g citra (kottar), 15g simcoe (pellets), 15g centennial men jag har bytt centennial mot Nelson sauvin (pellets). Vad tror ni om detta?

Jäsning 3v totalt innan flasktappning.

Så hur bär jag mig åt? Ska det bara ner o röras om eller strör jag det uppe på? Ska det dra tills jag tappar på flaska eller jag ta upp det efter några dagar?

Vore tacksam för svar, jag har ju ingen lust att sumpa första ölet ;-)

Sv: Torrhumling. När och hur?

Harald skrev:

Tja!
Nu börjar det dra ihop sig för torrhumling av mitt första öl, Jag har försökt läsa mig till när o hur men inte hittat nåt entydigt. Enligt receptet efter 1-1,5 vecka när det helt jäst ut. Nu har det gått 7 dagarna det bubblar varannan minut i jäsröret. Ska det helt slutat bubbla?

Receptet säger: 20g citra (kottar), 15g simcoe (pellets), 15g centennial men jag har bytt centennial mot Nelson sauvin (pellets). Vad tror ni om detta?

Jäsning 3v totalt innan flasktappning.

Så hur bär jag mig åt? Ska det bara ner o röras om eller strör jag det uppe på? Ska det dra tills jag tappar på flaska eller jag ta upp det efter några dagar?

Vore tacksam för svar, jag har ju ingen lust att sumpa första ölet ;-)

Torrhumling är ganska fritt egentligen. Man kan torrhumla allt mellan 1 dag till 3 veckor och när i processen den tillsätts är helt upp till var och en.
Men eftersom det är första gången kan jag försöka förklara lite kortare ifrån vad jag har forskat mig till. smile
Om man vill ha bäst humlearom med en begränsad mängd humle är det bäst att torrhumla i slutet av processen eller i detta fallet precis innan flaskning så att aromerna bara åldras i flaskan och inte innan också. En lång artikel om torrhumling i kommersiella bryggerier fick mig att tro på en torrhumling på endast 7 dagar för optimal humlearom och minimal gräsighet. Minst förlust får man nog i secundären där inte lika mycket jäst är närvarande men själv använder jag bara secundär till lager öl.

Själv brukar jag alltid tillsätta humlen precis när kraüsen lagt sig och det fortfarande finns lite jästaktivitet som kan avlägsna det tillförda syret. Men då Kommer också lite av humlearomen att försvinna med ut i jäsröret och ner på botten med den fortfarande suspenderade jästen. Det är alltså bra att ta lite extra humle vid tidig humling och man kanske också borde ha lite koll på rätt mängd jäst och jästemperatur för att kunna göra en kortare jäsning så att man inte låter humlen ligga i två veckor. För mig som ofta gör IPA och har bra kontroll på jäsningen så torrhumlar jag med 50% av humlen dag 5-7 av jäsningen och torrhumlar sen igen med 50% 7 dagar efter det för att föröka få ut lite extra av humlen samt att direkt kunna flaska efter ytterligare 7 dagar. Första givan blir i påse och andra löst uppe på.

Man ska inte röra om i ölen. Antingen i nertyngd påse eller löst uppepå, båda funkar bra. Nelson Sauvin är en personlig favorit men är ganska annorlunda från Citra och Simcoe. bra/dåligt?
3 veckor jäsning verkar bra för första gången. Bättre att börja längre och gå kortare än tvärt om enligt mig. smile

Nog med prat! Andra skulle säkert säga helt andra saker så ta lite tid åt att läsa artiklar och liknande och bilda din egen uppfattning. smile

//Oskar

Tack för att du tagit dig tid att förklara detta så utförligt. Att dela upp humlingen låte vettigt, plockar du upp första givna när du lägger i andra eller låter du allt dra tillsammans? Ang humlesorterna i receptet så hade jag väl ingen tanke/kunskap om vad som funkar ihop mer än att Nelson är en favorit. Jag vill inte att den ska slås ut av de övriga. Jag tar gladeligen emot tips.

Mvh /Harald

Harald skrev:

Tack för att du tagit dig tid att förklara detta så utförligt. Att dela upp humlingen låte vettigt, plockar du upp första givna när du lägger i andra eller låter du allt dra tillsammans? Ang humlesorterna i receptet så hade jag väl ingen tanke/kunskap om vad som funkar ihop mer än att Nelson är en favorit. Jag vill inte att den ska slås ut av de övriga. Jag tar gladeligen emot tips.

Mvh /Harald

Inga problem. smile

Om jag jäser i hink brukar jag plocka upp den första givan men oftast jäser jag i damejeanne och då sväller humlen för mycket för att jag ska kunna få upp den på ett bra sätt. Tror inte nelson kommer bli utslagen. Nelson har ganska bra med oljor och ganska kraftig arom, citra och simcoe är smala i smaken.
Juste en rostfri tyngd i humlepåsen är att rekommendera också. smile Om du ska dra ett snöre genom jäsröret använd fiskelina och inte något av tyg, det tömmer vattenlåset ner i jäsbehållaren. sad

Fin sammanfattning! Vad brukar du ligga på i mängd (g/l) och hur resonerar du där? (Samma fråga som jag nyss tog upp nyligen i liknande tråd om torrhumling)

Jag brukar ligga på max 2g/l och inte med än fem dagar, oftast fyra dagar med riktigt bra resultat om nu humlen är färsk.

Jag skulle säga att det handlar mycket om hur resten av ölen ska smaka. Jag har torrhumlat med allt mellan 1-8gr/L med strålande öl i båda ändar. En stark och smakrik IPA kan behöva en hel del för att få en framstående arom medan en snäll 3,5a inte alls behöver så mycket. Det gäller att testa sig fram helt enkelt. 8gr/L är nog lite mycket för sitt första försök dock. tongue

Ok, intressant att höra. Jag har min första ordentliga torrhumling på gång just nu, en rätt rejäl ipa som fått ca 3g galaxy/liter att mysa med. Just nu har den stått en vecka, det blir nog ett par dagar till pga för mycket annat att göra.

Vad blir effekten av alltför lång torrhumling? binx nämner ju t.ex. max 4-5 dagar, medan en vecka väl också är en vanlig tid.

Kommer inte bli några problem, speciellt inte med en rejäl IPA. Många torrhumlar som sagt två veckor. Humlen ger dock ifrån sig mer gräsighet med tiden men generellt ses inte den som en bismak utan handlar om tycke och smak. Personligen tycker jag att gräsigheten kan passa i vissa IPAor.

Lite off topic, men hur skulle det vara att torrhumla i flaskan, någon som testat?

Den här utlovade gräsigheten, är det nån här som faktiskt har känt den smaken i ett öl som de torrhumlat?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Inte jag. Men jag har iofs problem med att få till torrhumlingen. Tror det beror på oxidering... Kanske i alla fall, tycker att det plaskar och bubblar mycket med flaskfyllaren. Någon som har en bra teknik där?

jonhalling skrev:

Lite off topic, men hur skulle det vara att torrhumla i flaskan, någon som testat?

Det är nog en dålig idé av flera skäl. Ska man någonsin få den här omtalade gräsigheten så är det väl med denna metod då humlen har kontakt med ölet i flera veckor. Dessutom utgör humlen nukleationspunkter för kolsyran, så det är stor risk för flaskfontäner även med måttlig kolsyrenivå.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Chubb skrev:

Den här utlovade gräsigheten, är det nån här som faktiskt har känt den smaken i ett öl som de torrhumlat?

Oja. Torrhumle i strumpa i fat. Tre veckor vid sval temp sen kom den. Smakade varje dag för att se när den kom. Smakar hö och nyklippt gräs...

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

ekstedt skrev:
jonhalling skrev:

Det är nog en dålig idé av flera skäl. Ska man någonsin få den här omtalade gräsigheten så är det väl med denna metod då humlen har kontakt med ölet i flera veckor. Dessutom utgör humlen nukleationspunkter för kolsyran, så det är stor risk för flaskfontäner även med måttlig kolsyrenivå.

Aha då förstår jag, då ska jag inte testa det:)

Men hur gör ni med flaskfyllaren? Jag tycker att det typ sprutar ut i flaskan och det bildas skum som jag är orolig för kan leda till oxidering. Är det normalt eller hur gör ni andra för att undvika detta?

Kan tillägga att jag kör tappkran + slang + lilla flaskfyllaren.

Har du flaskfyllaren i botten av flaskan?

Testa lägre temperatur på ölen du tappar upp samt en lägre fallhöjd från tappkärl till flaska.

Weinkeller skrev:

Testa lägre temperatur på ölen du tappar upp samt en lägre fallhöjd från tappkärl till flaska.

Ah ja jag har ofta en ganska lång silikonslang till flaskfyllaren, den ska jag korta! Tack för hjälpen!

Chubb skrev:

Jag kände den i en Smash med Polaris humle första två veckorna efter avslutat torrhumling, torrhumlad med 6g/L, har för mig att jag fick liknande smaker tidigt när jag kört vissa C hops, alla har dock lugnat ner sig över tid.