Hur vet jag hur mycket humle jag ska ha?

Jag håller på och filar på ett recept på bitter ale;

Pale ale 80%
Victory 15%
Choklad 5%

Tänkte använda East Kent Golding (alfa 6 %) och Fuggles (alfa 4,4%).
Jag är ganska ny i hembryggandet och har förr bara bryggt färdiga recept. Så jag har ingen koll på hur jag tar reda på hur mycket humle jag ska ha i? Gillar när det är humligt!

Tack på förhand!

Sv: Hur vet jag hur mycket humle jag ska ha?

Kan du utveckla detta?
Mängden humle och nivån på bitterheten anpassar man efter vilken typ av öl du brygger. Stark, söt, svag, torr, volym etc..

Svårt när du inte anger hur många liter du tänkt brygga.
Humling är ju om inte en hel så i a f en halv vetenskap.
De sorter du har är inte särskilt högalfa, så för bittergivan går det åt lite mer än om du haft t ex Magnum ell nån annan högalfahumle(mer %alfasyror).

Citerar bryggarwikin(http://wiki.shbf.se/wiki/index.php/V%C3%B6rtkok):

"Ett "traditionellt" humleschema kan anses bestå av bittergiva, smakgiva och aromgiva.
Det vanligaste är att låta bitterhumlen koka med i 60 minuter. Vissa menar att efter detta så dras ingen mer beska ur. Detta är dock inte korrekt då det efter 90 minuters kok dras ut mer beska. Skillnaden mellan 60 minuter och 90 minuter är dock bara 7-10% mer beska. Av det skälet kan sägas att det lönar sig dåligt att koka 50% mer. Om koktiden för en humlegiva reducerar till 30 minuter så avger den omkring 75% av vad den gjorde vid 60 minuters kok.
När 20 minuter kvarstår av vörtkoket tillsättes smakgivan. Denna kommer att bidra med relativt sett mindre bitterhet då den kokar kortare tid. Däremot kommer större andel av dess smakämnen att bli kvar i den färdiga ölet.
När det återstår 20-15 minuter av koket kan det dessutom vara dags att tillsätta klarningsmedel som protafloc eler Irish moss.
Då 5-2 minuter återstår är det dags att tllsätta aromgivan. Denna kommer att avge rätt lite beska och syftet med den är att doftämnena från humlet skall gå över till det färdiga ölet."

olefattguy skrev:

Svårt när du inte anger hur många liter du tänkt brygga.

Varför skulle det vara svårt? Se här bara:

För en klassisk bitter vill man ha en balans mellan malt humle och jäst. Här är ett försök till humleschema.

1 g/l East Kent Golding i 60 minuter
1 g/l East Kent Golding i 20 minuter
1 g/l Fuggles i 20 minuter
1 g/l East Kent Golding i 0 minuter
1 g/l Fuggles i 0 minuter

Detta ger c:a 30 IBU och en ganska tydlig men inte överväldigande humlearom. Det är nog lite mer humle sent i koket än den genomsnittliga bittern. Men vill du dra på med ännu mer humlearom så kan du exempelvis torrhumla med liknande mängder som vid kokslutet.

Slutligen kan jag inte låta bli att anmärka på ditt maltschema, även om du frågade om humlen. Så mycket chokladmalt är helt off i en bitter. Du kan möjligtvis ha <1 % om det är färgen du är ute efter, men jag skulle nog avråda från även det. Det kan mycket väl bli ett gott öl som det står nu, men det blir inte en bitter.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/