Sv: Årets cider
ekstedt skrev:Dessutom är jag tveksam till att champagnejäst skulle jäsa vin och cider specifikt torrare än andra jäststammar. Finns det någon källa på det?
Den är ofta alkoholtolerantare än annan jäst vilket gör att den ofta jäser ut lite mer. Kanske är det försumbart i svagare drycker men den håller sig aktivare mot slutet av jäsningen om man jämför. Jag själv tycker den upplevs torrare eftersom den inte direkt lämnar några specifika estrar utan mer en ren smak med alkoholkaraktär. Ale- och ciderjäst cider upplevs mindre torr då man istället har mer smak från jästens estrar och i ciderjästfallet, mer smak från råvaran.
Alkoholstyrkan korrigeras också med vatten ibland så must och utjäsningsgrad är inte de enda parametrarna.
Jo, alkoholtoleransen är jag bekant med, men det känns inte självklart att den ska leda till högre utjäsning så länge man inte jämför med en jäst där man börjar närma sig dess alkoholtolerans. Känner du till några hårda fakta på att den jäser ut bättre än mindre alkoholtoleranta stammar?
Jag frågar för att jag är genuint intresserad av saken. Champagnejästen förmenta förmåga till extra hög utjäsning framhävs ofta, men jag har inte sett några belägg för det. För öl är det snarare så att champagnejäst (och vinjäst generellt) ger sämre utjäsning p.g.a. att förmågan att metabolisera maltotrios saknas.
Champagne som sådan kan uppfattas som extra torr på grund av den kalkhaltiga jordmånen i området.