Sv: Årets cider

Weinkeller skrev:
ekstedt skrev:

Dessutom är jag tveksam till att champagnejäst skulle jäsa vin och cider specifikt torrare än andra jäststammar. Finns det någon källa på det?

Den är ofta alkoholtolerantare än annan jäst vilket gör att den ofta jäser ut lite mer. Kanske är det försumbart i svagare drycker men den håller sig aktivare mot slutet av jäsningen om man jämför. Jag själv tycker den upplevs torrare eftersom den inte direkt lämnar några specifika estrar utan mer en ren smak med alkoholkaraktär. Ale- och ciderjäst cider upplevs mindre torr då man istället har mer smak från jästens estrar och i ciderjästfallet, mer smak från råvaran.

Alkoholstyrkan korrigeras också med vatten ibland så must och utjäsningsgrad är inte de enda parametrarna.

Jo, alkoholtoleransen är jag bekant med, men det känns inte självklart att den ska leda till högre utjäsning så länge man inte jämför med en jäst där man börjar närma sig dess alkoholtolerans. Känner du till några hårda fakta på att den jäser ut bättre än mindre alkoholtoleranta stammar?

Jag frågar för att jag är genuint intresserad av saken. Champagnejästen förmenta förmåga till extra hög utjäsning framhävs ofta, men jag har inte sett några belägg för det. För öl är det snarare så att champagnejäst (och vinjäst generellt) ger sämre utjäsning p.g.a. att förmågan att metabolisera maltotrios saknas.

Champagne som sådan kan uppfattas som extra  torr på grund av den kalkhaltiga jordmånen i området.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Nej, har inga källor på det. Men rent sensoriskt upplever jag den torrare och "spritigare" i cider och vin. Kanske även något brödig ibland.

Nu är även satsen med us-o5 flaskad. Den hade jäst ut lika långt, 1,001, fast under längre tid. Alltså lika utjäst/torr som champagnejästen. Den smakade dock sötare vid flaskning enligt mig, kanske kan bero på att andelen vildäpplen inte var lika hög i den musten. Eller så är det som diskuterats i de senaste inläggen att ale-jästen inte upplevs lika "torr" trots lika utjäst som champagnejästen. Vad har ni andra hamnat på för FG och hur nöjda är ni med era satser, någon som flaskat/provsmakat?

Mina planer på mer pressning av must har gått i stöpet då alla äpplen nu ligger på marken och har börjat ruttna ganska snabbt efter stormen simone som hade sin topp på hallands väderö 2 mil härifrån.

Jäste min cider med US-04. Den jäste ner till nästan exakt 0 och är såklart riktigt torr. Primade med socker men efter fyra veckor när jag kollade kolsyran så är den dålig så jag tror det var för lite jäst kvar för att orka omvandla sockret till kolsyra.

Ska öppna flaskorna och skicka i lite Safbrew F2. Frågan är bara hur mycket som ska i.

Nu har jag fixat lite med cidern:

Cider 2: Svavlad råmust beståeende av 50/50 Malegma och Filippa samt 1g tannin/10l. Jästes med en sweet cider noname jäst. OG var ca 1,050 och jäste ut till ca 1,000. Kallkraschade denna någon vecka och tillsatte jässtopp på större delen av satsen. Tappade sedan på fat där jag använde mig av ca 16l cider och sötade med 3l pastöriserad äpplemust. Räknade ut alkoholen till ca 5,6% och restsötman till ca 8 oechsle eller 21g/l. Trycksatte detta och fick en riktigt god, fräsch och äpplig cider med fin arom och smak. Rekommenderar detta tillvägagångssätt om man har möjlighet.

Resterande del av satsen, ca 7l kolsyrejästes på flaska med hjälp av ca 60cl pastöriserad äpplemust och sötad med Stevia motsvarande ca 6 oechsle eller 17g socker/l. Alkoholhalten hamnar ju här lite högre ca 6,5%.

Cider 4: med Brettanomyces Bruxellensis "smittade" ekkuber applicerade på svavlad råmust. Denna tror jag även innehöll en del French Saison jäst. Känner ingen tydlig Brettkaraktär ännu mer lite fruktighet kanske. Jäste också ut till runt 0an så jag tillsatte ca 6g/l socker för kolsyrejäsning på flaska och Stevia för sötning motsvarande ca 5 oechsle eller 13,5g/l socker. Cidern hamnar på ca 7%.

Jag får återkomma med ett test av Cider 4 när jag provat den mer noggrant. Samt den flaskade varianten av Cider 2 förstås.

Patrik-b skrev:

Ska öppna flaskorna och skicka i lite Safbrew F2. Frågan är bara hur mycket som ska i.

Så lite som möjligt, ett korn per flaska bör räcka.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

32 Senast ändrad av soffgrupp (2014-01-12 22:42:08)

Årets cider;
- "Äppelknyckarn" - En ren äppelcider med endast äpplemust och English Cider Yeast från whitelabs. Gick från 1060 till 1005. Torr och ren smak, men verkar lååångsamt med kosyrejäsning. Verkar vara så med cider generellt...

- "Rabarbrus Cider" - En cider med färska rabarber samt äpplemust. Jäste från 1060 till 1004. Samma jäst som ovan, hinna av misstänkt vildjäst på ytan vid flasktappning. Riktigt fin rabarbersmak som på bara någon vecka från flaskning gått från supersur till kanongod!

Båda ciderna helt utan socker eller vatten, båda med en fin bladning av trädgårdsäpplen.

(Är löjligt stolt över etiketterna som min sambo ritat;
https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

&

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater )

Edit: 6g socker/Liter för kolsyrejäsning. Rabarbrus har lite kolsyra, Äppelknyckarn har så gott som ingen ännu.

www.facebook.com/bjorwik