Infektion?

Vet inte riktigt om det är rätt ställe att skriva på men gör ett försök.

Har våra senaste 2 bryggder fått väldigt "ivirg" öl ut ur flaskan. De pyser över med väldigt tryck och slutar inte pysa. En belgisk brun och en saison. Dom är inte överdrivet kolsyrade och bryggda efter konstens alla regler. Ölen innan dessa två var en cassis med brett. Har givetvis använt andra jäskärl och dyl till de nästa två. Har inte haft problemet i samma utsträckning innan och har iaf hunnit med ett 15 tal helmaltsbryggder.

Någon som har samma problem eller har nåt tips på vad det kan va? Trist o byta massa utrustning för att sen lära sig vad felet faktiskt var,

MVH Tobias

Good people brew good beer

Sv: Infektion?

kanske borde tillägga att de inte varit nåra bismaker utan smakat som de ska.

Om ölen smakar som dom skall så undrar jag om det inte är så att ni lagt ölet på flaska för tidigt eller använt för mycket socker till sockerlaget. OG och FG? Saison och dyligt brukar jäsa ut ganska mycket, dvs ett lågt FG.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Saisonen "glömdes" bort lite och stog i primär i iaf 3 veckor, og o fg har stämmt bra på båda.

och de känns inte riktigt som kolsyretryck, det skummar så väldigt tjockt o trögflytande.

Hur mycket sockerlag har du haft i då? Saison skall ju ha en hög kolsyra. Hur har maltsammansättningen sett ut? Är absolut ingen saison expert men saison kan ju skumma ganska bra.

/Peter

Och vad hade du för OG och FG?

/Peter

Jag känner igen ditt symptom. Två av mina öl i våras drabbades av något som stämmer helt på din beskrivning. De var från början normala som jag minns det, men blev efter en månad eller två till skumfontäner oavsett hur välkylda eller varsamt hanterade de var.

På amerikanska forum hittade jag något som folk kallade "The gusher bug", även om jag inte hittat belägg för koppling till en specifik form av infektion. Hur som helst sägs ett tecken på detta vara en svag rand på insidan av flaskmynningen i nivå med vätskeytan, vilket jag också hittade i de drabbade ölen, men inte i andra normala. Det skulle ju kunna vara något slags avlagring från en andra jäsning med något oönskat som höjer kolsyran för mycket, tänker jag.

Själv verkar jag ha drabbats av något liknande igen under hösten. Det som nu drabbat mig är att mina två senaste brygder efter ett par månader fick en tydlig äcklig hinna på ytan, svävande jästpartiklar som inte känns igen från normala jäsningar, och mycket markanta avlagringar kring vätskeytan i flaskhalsen. Inget av detta (förutom avlagringarna kring vätskeytan) kunde jag se i våras. Nu verkar jäst(?)hinnan på ytan vara borta igen efter ytterligare någon månad. Den första ölen, som var en rätt kratfig julöl, kunde jag inte känna någon smakinverkan på. Den andra, som är en pale ale, tycker jag nu har blivit tydligt torrare, väldigt högt och spritsigt kolsyrad, och fått en möjligen brett-aktig karaktär. Jag tycker att den faktiskt har blivit godare.
Men jag att allt tyder på att någon brett-liknande vildjäst smugit sig in någonstans, trots att jag varken använt eller ens druckit något sådant i huset sedan bryggningen.

Jag kan inte komma på var hygienrutinerna kan ha brustit, och sätter mitt hop till att en ny jäshink ska råda bot på problemet.

Har du någon rand i dina flaskhalsar? I så fall borde det nog vara ett likartat infektionsrelaterat problem.

Vad gäller OG och FG har jag tyvärr inga svar då min windowsdisk crashade och alla anteckningar från mina bryggder är borta. Men den va väl utjäst så låg nånstans runt 1,005 - 1,010. Det var en enkel maltkomposition med pale, vete, vienna och lite ljus cara.

Vad gäller sockerlagen hade vi 6g/l i saisonen, vilket iof är ganska mkt. men vi hade inte mer än 5g/l i belgaren och den beter sig likadant.

hittade kvitton för denna beställning. Är det någon som vet om WLP500 brukar lämna en kraftig syra?

11 Senast ändrad av Getingen (2014-01-08 22:36:57)

Anders H skrev:

Jag känner igen ditt symptom. Två av mina öl i våras drabbades av något som stämmer helt på din beskrivning. De var från början normala som jag minns det, men blev efter en månad eller två till skumfontäner oavsett hur välkylda eller varsamt hanterade de var.

På amerikanska forum hittade jag något som folk kallade "The gusher bug", även om jag inte hittat belägg för koppling till en specifik form av infektion. Hur som helst sägs ett tecken på detta vara en svag rand på insidan av flaskmynningen i nivå med vätskeytan, vilket jag också hittade i de drabbade ölen, men inte i andra normala. Det skulle ju kunna vara något slags avlagring från en andra jäsning med något oönskat som höjer kolsyran för mycket, tänker jag.

Själv verkar jag ha drabbats av något liknande igen under hösten. Det som nu drabbat mig är att mina två senaste brygder efter ett par månader fick en tydlig äcklig hinna på ytan, svävande jästpartiklar som inte känns igen från normala jäsningar, och mycket markanta avlagringar kring vätskeytan i flaskhalsen. Inget av detta (förutom avlagringarna kring vätskeytan) kunde jag se i våras. Nu verkar jäst(?)hinnan på ytan vara borta igen efter ytterligare någon månad. Den första ölen, som var en rätt kratfig julöl, kunde jag inte känna någon smakinverkan på. Den andra, som är en pale ale, tycker jag nu har blivit tydligt torrare, väldigt högt och spritsigt kolsyrad, och fått en möjligen brett-aktig karaktär. Jag tycker att den faktiskt har blivit godare.
Men jag att allt tyder på att någon brett-liknande vildjäst smugit sig in någonstans, trots att jag varken använt eller ens druckit något sådant i huset sedan bryggningen.

Jag kan inte komma på var hygienrutinerna kan ha brustit, och sätter mitt hop till att en ny jäshink ska råda bot på problemet.

Har du någon rand i dina flaskhalsar? I så fall borde det nog vara ett likartat infektionsrelaterat problem.

Jag har också fått ränder i vissa flaskor. Har också haft problem med överkolsyrad öl, har dock inte sett nåt samband mellan det. Känns spontant som att ränderna nog bara är jäst.

Jag tycker nog det är något lurt med de där ränderna i flaskhalsen. Normalt lämnar väl kolsyrejäsning inga synliga avlagringar?

colbas skrev:

hittade kvitton för denna beställning. Är det någon som vet om WLP500 brukar lämna en kraftig syra?

Det finns ingen jäst som lämnar en kraftig syra.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Nej, det ska inte bli någon rand vid flaskhalsen.
Överkarbonerade öl kan vara tecken på infektion och om man har en rand uppe i flaskhalsen kan det vara så kallad hinnjäst.
WLP500 (Trappist Ale) ska inte ge wen kraftig syra, så även det pekar på en infektion.
Däremot saisonjäst kan ge syrlighet.

Har man kört med en brett så finns det en stor risk att alla öl efter det kommer att få brett.
Även om man byter utrustning så är det inte säkert att det hjälper.
En total sanering av bryggarrum, utrustning etc behövs nog om man får problem.

Jag råkade ut för två infekterade öl på raken för ett antal år sedan.
Jag kunde spåra problemet till en glasdamejanne som jag använt.
Den kasserades, sedan fyllde jag badkaret med vatten och rikligt med klorin.
I med all utrustning, fat, flaskor, hinkar, hävertar, you name it.

efter det så har jag aldrig haft ett infekterat öl (peppar, peppar ta i trä)

15 Senast ändrad av Getingen (2014-01-09 11:06:21)

Kenneth skrev:

Nej, det ska inte bli någon rand vid flaskhalsen.
Överkarbonerade öl kan vara tecken på infektion och om man har en rand uppe i flaskhalsen kan det vara så kallad hinnjäst.
WLP500 (Trappist Ale) ska inte ge wen kraftig syra, så även det pekar på en infektion.
Däremot saisonjäst kan ge syrlighet.

Har man kört med en brett så finns det en stor risk att alla öl efter det kommer att få brett.
Även om man byter utrustning så är det inte säkert att det hjälper.
En total sanering av bryggarrum, utrustning etc behövs nog om man får problem.

Jag råkade ut för två infekterade öl på raken för ett antal år sedan.
Jag kunde spåra problemet till en glasdamejanne som jag använt.
Den kasserades, sedan fyllde jag badkaret med vatten och rikligt med klorin.
I med all utrustning, fat, flaskor, hinkar, hävertar, you name it.

efter det så har jag aldrig haft ett infekterat öl (peppar, peppar ta i trä)

Saken är att mina öl smakar och doftar bra, en batch har blivit kraftigt överkolsyrad, random flaskor ifrån alla batcher har fått ringar i halsen, men inte märkt något speciellt med dom.

Känns ju spontant som att det bara kan vara jästrester, men jag vet inte, har bara bryggt tre gånger och tar emot alla tankar och funderingar.

Om det "bara" är en hinnjäst som spökar så märks det inte särskilt mycket på smaken i alla fall inte direkt möjligen med tiden.
Ringar i halsen är ett tecken på att något inte är som det ska.
Överkarbonering kan som sagt bero på annat än infektion, till exempel för mycket restsocker kvar vid flasktappning, alternativt för mycket primingsocker.
Men om ölet dessutom uppvisar tecken såsom syrlighet, lågt FG, bismaker så tyder det på infektion.
Infektionen kan vara relativt lätt initialt och inte påverka smak o.d. förrän efter ett antal veckor.

Det är alltid lite knepigt att bedömma sina öl själv, man kan så att säga vänja sig med att ölet smakar på ett visst sätt och inte identifera en felsmak. Bäst är att låta andra prova ens öl och be dem vara ärliga med sitt utlåtande.

Jag dricker väldigt mycket öl ifrån systembolaget så jag har bra material och jämföra med, så det är ingen risk att jag enbart dricker min egen öl och glömmer bort hur infektioner smakar, jag har bra koll på det.

En annan tanke är att det bildas ju en ring i ytan på jäshinken under jäsningen, varför skulle det då vara fel att det bildas en ring i ytan vid flaskjäsning. Känns ju som samma sak.

Jag har en batch som gärna vill skumma över efter några sekunder vid öppnad flaska, och har även noterat en rand i flaskhalsen. Kan inte känna nån bismak. Bryggde en vecka efter denna och fick inte någon rand eller skumproblem i den.

Det där med hinnjäst blev jag nyfiken på nu, tror faktiskt jag såg som nån ö med en tunn hinna i hinken innan flaskning men tänkte inte mer på det hmm

Min erfarenhet stämmer väl överens med vad Kenneth skriver. Att smakpåverkan normalt varit liten, men att det främst mörkts genom ringar och överkolsyrning.
Visst blir det avlagringar i jäshinken, men inte brukar flaskor få det? För egen del har det funnits ett klart samband där vissa batcher fått ringar, andra inte alls. Jag har inte heller sett det på flaskjäst köpeöl. Beroende på hur flaskorna desinfeceras kan ju en sån infektion tänkas drabba enstaka flaskor.
Vad säger andra om erfarenheter av detta med ringar i halsen?

Att rand i flaskhalsen skulle vara liktydigt med infektion känns som ett väldigt vidlyftigt påstående, det skulle behöva backas upp med någon typ av belägg.

21 Senast ändrad av Anders H (2014-01-10 14:20:33)

Det håller jag med om. Det cirkulerar som sagt en idé om att det förhåller sig så, och enligt mina egna väldigt begränsade undersökningar verkar det stämma. Vad är din egen erfarenhet? Har du lagt märke till dem?

Vad som skulle behövas är fler belägg för det (alternativt om det kan motbevisas), och helst något slags förklaring.

Varför bildas en rand i flaskhalsen i vissa fall, men i andra fall inte alls? Någon som sitter på en förklaring?

Jag kan inte på rak arm minnas att jag har haft det, men om det bara är en rand och inte en hinna är det inte säkert att jag skulle ta någon notis om det. Känns ju inte omöjligt att vanlig jäst i vissa fall skulle kunna fastna på detta sätt beroende på dess egenskaper eller andra varierande förhållanden.