Jag känner igen ditt symptom. Två av mina öl i våras drabbades av något som stämmer helt på din beskrivning. De var från början normala som jag minns det, men blev efter en månad eller två till skumfontäner oavsett hur välkylda eller varsamt hanterade de var.
På amerikanska forum hittade jag något som folk kallade "The gusher bug", även om jag inte hittat belägg för koppling till en specifik form av infektion. Hur som helst sägs ett tecken på detta vara en svag rand på insidan av flaskmynningen i nivå med vätskeytan, vilket jag också hittade i de drabbade ölen, men inte i andra normala. Det skulle ju kunna vara något slags avlagring från en andra jäsning med något oönskat som höjer kolsyran för mycket, tänker jag.
Själv verkar jag ha drabbats av något liknande igen under hösten. Det som nu drabbat mig är att mina två senaste brygder efter ett par månader fick en tydlig äcklig hinna på ytan, svävande jästpartiklar som inte känns igen från normala jäsningar, och mycket markanta avlagringar kring vätskeytan i flaskhalsen. Inget av detta (förutom avlagringarna kring vätskeytan) kunde jag se i våras. Nu verkar jäst(?)hinnan på ytan vara borta igen efter ytterligare någon månad. Den första ölen, som var en rätt kratfig julöl, kunde jag inte känna någon smakinverkan på. Den andra, som är en pale ale, tycker jag nu har blivit tydligt torrare, väldigt högt och spritsigt kolsyrad, och fått en möjligen brett-aktig karaktär. Jag tycker att den faktiskt har blivit godare.
Men jag att allt tyder på att någon brett-liknande vildjäst smugit sig in någonstans, trots att jag varken använt eller ens druckit något sådant i huset sedan bryggningen.
Jag kan inte komma på var hygienrutinerna kan ha brustit, och sätter mitt hop till att en ny jäshink ska råda bot på problemet.
Har du någon rand i dina flaskhalsar? I så fall borde det nog vara ett likartat infektionsrelaterat problem.