Apollo 11
Hej
Ja jag vet att jag gillar/gillade rymdfärder, företen vet ni att Saturnus 5 raketen, den som tog Apollo till månen utvecklade 160,000,000 hästkrafter, när dess 3 motorer drog som mest för att slå ut sig från jordens dragningskraft.
Raketen var ca 110 m lång,det jag tycker är mest häftigt det är att allt lyckades så bra trots i våra dagars datorkraft inte hade mer än en i dagens kraftigaste smartphone
Utdrag från Nasa när Raketen lyfter:
"We have a liftoff":
Commentary: Thirty seconds and counting. Astronauts report it feels good. T-25 seconds. Twenty seconds and counting. T-15 seconds, guidance is internal. 12, 11, 10, 9 ... ignition sequence start ... 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 ... All engines running. Liftoff! We have a liftoff ... 32 minutes past the hour, liftoff on Apollo 11. Tower clear.
Armstrong: OK, we've got a roll program.
Commentary: Neil Armstrong reporting the roll and pitch program whitch puts Apollo 11 on a proper heading.
+ Play Audio (1:00/652 Kb wav)
"The Eagle has landed":
Aldrin: Altitude-velocity light. 3 1/2 down, 220 feet, 13 forward … forward. Coming down nicely. 200 feet, 4 1/2 down. 5 1/2 down. 5 1/2 down, 9 forward. That's good. 120 feet. 100 feet, 3 1/2 down, 9 forward. Five percent. Okay. 75 feet. There's looking good. Down a half, 6 forward.
Mission control: 60 seconds [of fuel remaining].
Aldrin: Lights on ... Down 2 1/2. Forward. Forward. Good. 40 feet, down 2 1/2. Kicking up some dust. 30 feet, 2 1/2 down. Faint shadow. 4 forward. 4 forward. Drifting to the right a little. Okay. Down a half.
Mission Control: 30 seconds [of fuel remaining].
Armstrong: Forward drift?
Aldrin: Yes. Okay. Contact light. OK, engine stop. Armstrong: Houston, Tranquility Base here. The Eagle has landed.
Mission Control: Roger, Tranquility. We copy you on the ground. You got a bunch of guys about to turn blue. We're breathing again. Thanks a lot.
+ Play Audio (1:53/1.2 Mb wav)
I dag tycker man kanske jag som en Apollo fan att när man pratar om % så är det bränslet det gäller, tar det slut så blir det tvärstopp på månens yta, dom hade bränsle för 30 sek när dom landade, senare analyser visade sig att Armstrongs puls flög i taket, min hade ått i genom, men analyserna visade oxså, att NASA hade valt rätt man, han var så kall i stress som ahn hade vist sig vara i simuleringar, han tog över datorstyrningen samt landade manuellt, det är Coolt än i dag tycker SPACETECHNO