Fråga om vörtkylning

Finns det någon anledning att kyla vörten snabbt?

Jag har flera gånger testat att hälla i vörten direkt i jäskärlet och väntat med jästen tills dagen efter då det svalnat.
Det har fungerat bra hittils men...

Finns det några risker/nackdelar med det?

Sv: Fråga om vörtkylning

Vad jag förstått så är vörten som mest mottaglig för bacillusker när det är en kvart kvar av koket och man inte bör syresätta vörten förens den är i rumstemperatur.
Och att det blir klarare färg på ölen desto snabbare man lyckas jäsa den...?
Nu är jag iofs nybörjare men det är vad jag fått lära mig hittills :-)

“A man who lies about beer makes enemies”

Det finns de som kör med metoden no chill, där man låter vörten självsvalna. Själv har jag inte testat men lärt mig att kyla snabbt är viktigt för en så bra slutprodukt som möjligt. Jag vet inga professionella bryggerier som inte kyler snabbt (kanske någon belgare som låter bakterier frodas i öppna kar iof).
Jästen måste ha syre för att multiplicera sig och fermentera vörten till öl men syresättning av varm vört ger HSA (hotside aeration) vilket kommer ge en öl som smakar blöt flyttkartong.
När vörten slutar koka börjas SMM/DMS återbildas i vörten vilket ger en smak av kokta grönsaker eller burkmajs.
Runt 40-20c är vörten extra mottaglig för bakterier som kommer förstöra ölet.
En snabb kylning får proteiner att fällas ut (cold break) vilket kommer ge en klarare slutprodukt.

Okej, intressant... tackar för den informationen.

Varken infektion, blöta kartonger eller burkmajs har hittils varit något karakteristiskt drag i mina bryggder men som sagt så tänker jag att det borde finnas någon anledning till att man vill korta ner kyl-tiden..

Tack smile

Det är ju inte så att du alltid får en infektion för att du inte kyler snabbt, men risken ökar avsevärt.
Återbildande av DMS kommer alltid att ske men beroende på hur hårt och länge du kokat, samt hur mycket pilsnermalt du använt så kommer det ske i olika grad. Gör du en ljus lager så kommer du vilja kyla snabbt, tro mig.
Blöt kartongsmak får du bara om du plaskar med en varma vörten och då ganska rejält. Syresätta måste du göra för att få en bra jäsning men väntar man till 20c så är det ingen fara.
Jag vågar inte saxa fritt från John Palmers klockrena instruktionsbok "How to brew" men den finns gratis att läsa online och då framförallt detta kapitel kan vara intressant för dig: http://www.howtobrew.com/section1/chapter7-4.html

Vill du forska djupare i "no chill" kanske detta är vad du letar efter: http://www.homebrewtalk.com/f13/explori … ng-117111/

Det finns faktiskt några bryggerier som kyler sakta anchor använder coolships till exempel. Dom flesta gör också en utdragen whirlpool innan dom kyler.
   Personligen vill jag kunna pressa ut syren så jag kör no-chill i en dunk. Men det finns andra som kyler i jäshink eller till å med brygggrytan.

En aspekt som är viktig att ta upp är hur du anpassar recept och andras instruktioner till din egen metod.
Ifall du rakt av använder dig av ett recept kommer du få annat resultat i form av IBU-utbyte om du inte kyler på samma sätt som upphovsmakaren till receptet.

Ex. humle 5%aa @ 5 min.
Ifall du efter 5 minuter låter ölet stå och svalna över natten har humlen inte gett dig det utbyte du skulle fått om du kylde ölet på 15 min.

Läs mer om hop stands ifall du är intresserad av vilka temperaturer som gäller för utbytet av alfasyra och diverse oljor.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sebastian Berg skrev:

Ex. humle 5%aa @ 5 min.
Ifall du efter 5 minuter låter ölet stå och svalna över natten har humlen inte gett dig det utbyte du skulle fått om du kylde ölet på 15 min.

Det där är något jag har funderat på. Vad räknas som "normal" nedkylningstid och hur påverkas IBU om du kyler vörten på säg en timme istället för på 20 minuter.
Jag har alltid varit lite konfunderad kring den där absolut sista givan som skickas i mellan 5 å 0 minuter... Det borde ju bli stor skillnad på att kyla med vörtkylare på 10-15 minuter eller i kallvattenbad på 45-60 minuter..

Retsticka men ingen taskvört!

Många bra synpunkter och länkar. Tack, ska läsa mer där.

Har nu skaffat material och byggt en kylspiral. Kommer prova den vid nästa bryggning.

Vet att det är många av veteranerna på till exempel biabrewer.info och liknande forum som humlar som vanligt nu för tiden just eftersom det inte blir så stor skillnad egentligen.
  Jag bitterhumlar som vanligt å kör 15 min giva vid 0min istället. Om jag brygger nåtted en 0 min giva kör jag 50/50 humle te å torrhumling.
Aldrig humle i dunken för det blir inge vidare tycker jag. Å ett stort plus med no-chill är att jag kan ha 4-5 dunkar vört i källaren som väntar på att jäsas. Det skulle nog smaka gräsmatta om det låg massa humle i dom

Tjenare, så här står det i how to brew.. tål att tänkas på:

"At the end of the boil, it is important to cool the wort quickly. While it is still hot, (above 140°F) bacteria and wild yeasts are inhibited. But it is very susceptible to oxidation damage as it cools. There are also the previously mentioned sulfur compounds that evolve from the wort while it is hot. If the wort is cooled slowly, dimethyl sulfide will continue to be produced in the wort without being boiled off; causing off-flavors in the finished beer. The objective is to rapidly cool the wort to below 80°F before oxidation or contamination can occur.

Rapid cooling also forms the Cold Break. This is composed of another group of proteins that need to be thermally shocked into precipitating out of the wort. Slow cooling will not affect them. Cold break, or rather the lack of it, is the cause of Chill Haze. When a beer is chilled for drinking, these proteins partially precipitate forming a haze. As the beer warms up, the proteins re-dissolve. Only by rapid chilling from near-boiling to room temperature will the Cold Break proteins permanently precipitate and not cause Chill Haze. Chill haze is usually regarded as a cosmetic problem. You cannot taste it. However, chill haze indicates that there is an appreciable level of cold-break-type protein in the beer, which has been linked to long-term stability problems. Hazy beer tends to become stale sooner than non-hazy beer."

12 Senast ändrad av nils-alf (2013-11-28 22:55:06)

Gamla å nya sanningar man kan jobba efter båda. Skulle personligen påstå detta:
  - temperaturer som är "i risk zonen" finns men i ett kärl som är rent å decificerat och relativt syrefritt är det lungt.
- dms är ett problem med vissa malter. Koka hårt å om det inte hjälper så byt malt/ kyl fort.
- klarning är en myt Ljus lager

http://img12.imageshack.us/img12/9974/imagebxnv.jpg det är en lager som är min å är no-chill å den är klar.

Det är ett helt okej sätt å kyla på om man vet hur man ska hantera det på. Finns kanske bättre å sämre men det är en väg i alla fall

Tycker om John palmer författaren till how to brew å han är en av dom som faktiskt tar till sig dom nya teknikerna å ändrar i sin bok. Nätutgåvan är inte uppdaterad senaste åren dock

Jag ska brygga till helgen och har inget vatten i min brygglokal, så jag kan inte utnyttja min kylspiral. Vilket av alternativen är då bäst?

1. Låta vörten vara kvar i grytan och svalna där? Kommer föra över till jäshink dagen efter i så fall.
2. Föra över varm vört till jäshinken, och låta det svalna där? Bör man vänta ett tag från det att koket är klart till dess att man för över till jäshink för att inte hälla 100-gradig vätska i hinken?

Normalt kör jag vörten genom en saftsil för att få bort partiklar på väg till jäshinken, men jag har förstått att jag inte bör göra så i alternativ 2 då man inte vill syresätta varm vört.

Nybörjarbryggare som bloggar på http://www.nauska.se/bryggeri

14 Senast ändrad av olefattguy (2013-12-31 11:44:33)

Skulle själv valt alt.1, låta det svalna i gryta, under lock då... Inbillar mig att det minskar risken för infektion då grytan är nykokt till skillnad från jäshinken. Vet inte vad du har för material i grytan, är det rostfritt?

Grytan är rostfri (Biltema-grytan), och jäshinken är en vanlig jäshink från Humlegården.

Jimsalabim skrev:

Vad jag förstått så är vörten som mest mottaglig för bacillusker när det är en kvart kvar av koket

??????

Kyler min vört med NoChill metoden sedan ett år tillbaka i bryggrytan under lock, tar ca 24timmar i rumstemperatur. Som påtalat så bör man justera humlegivorna annars blir det lite fel. Finns omvandlingstabell här: http://imageshack.us/photo/my-images/16 … just2.png/
Ett annat alternativ med humlegivorna är att dra ner på vikten på speciellt bittergivan, men det är svårt att träffa rätt. Vill man brygga en typriktig öl inför SM så bör man använda sig utav denna tabell, men även skippa Beersmith och kika på BIABcus istället ifall ni använder BIAB metoden.

Jag kör med BIAB och tänkte även slänga humlen i en stor påse, precis som med malten. På så sätt kan jag alltid ta upp humlen vid 0 minuter, eller strax därefter. Då borde jag väl inte behöva justera givorna enligt tabell?

Då två stycken nu rekommenderat att låta det vara i grytan ett dygn så får det bli så. Senaste bryggningen gjordes även på detta sätt, men inför denna funderade jag på om det vore bättre att föra över till jäshinken där jag kan få det lufttätt (med vattenlåset).

Jag kör samma mängd bitterhumle som jag gjorde till mina snabbkylda recept förut, sen minskar jag lite på smakhumlen å flyttar fram det lite.
Skriver bara receptet så det passar mitt system nu för tiden. Men jag kör en 15 min whirlpool å lämnar humlen i grytan å tömmer över på en dunk. Blir säkert annorlunda om man kyler i grytan med humlen i vörten.