Maltkoket blev för varmt

Byggde min första omgång öl igår. En brittisk ale - maltbryggning, BIAB. Hade läst på "allt" så vad kan gå fel? Ja... typ ett par saker kunde gå fel. Skulle värma till 67 grader och det gjorde jag. Men sedan steg den jävla temperaturen till 73 grader med avstängd värme  och låg kvar där i evigheter. Så det blev väl enbart alfarast? Förstår nu att det var malten som magasinerade värme och jag skulle förstås har rört hela tiden på slutet innan jag stängde av...
Fel nummer två? Använde bomullssockor som humlepåsar. De flöt förstå i koket. Pressade på dem med skeden flera gånger under koket. Men vid provsmakning av den kylda vörten smakade det sött och inte beskt över huvud taget (tycker jag). Hur ska det smaka?
Mätte med hydrometer till 42 (1042) där målet enligt receptet var 1045. Angående jäst så var det förkultiverad Ale jäst från WhiteLabs.
Vad kan det bli av detta? Något jag kan göra nu? Hälla i mera vört från spraymalt? Torrhumla?

Sv: Maltkoket blev för varmt

Det brukar bli öl på slutet i alla fall. Luta dig bakåt och avvakta. När det är klart begrunda vad du gjort och rätta ev. misstag till nästa gång. Det är så man lär sig... God fortsättning! (på ölbryggandet)

Som sagt, nån slags öl blir det även av detta, kanske rent av en god wink

Den kanske inte blir så alkoholstark, men i gengäld "fyllig" pga hög mäsktemperatur. Inte mycket att göra åt detta nu, utom möjligen att koka upp lite maltextrakt och tillföra när det svalnat av, för att öka mängden förjäsbara sockerarter. Dock är detta vanskligt då du även tillför oförjäsbara sockerarter, lite olika mängd beroende på extrakttyp.

Vill du ha mer humlebeska låter du humlen koka med i minst en timme... Torrhumling tillför mest arom, inte mycket beska alls.

Som en sista överkurs skulle man kanke kunna experimentera med att tillsätta enzymer, men det har jag noll erfarenhet av, vet inte om det funkar även efter att man tillsatt jäst.

Jodå, enzymer funkar även efter koket. Men dom kommer spjälka allt till jäsbart socker. Dvs ölet blir torrt och starkt. Lyssna på TBN, om enzymer.

En enkel lösning vore kanske att tillföra lite ren sockerlag (ev långkokt med humle), för att enkelt öka mängden förjäsbart socker. Detta kommer att "tunna ut" ditt öl, samtidigt som alkoholhalten höjs. Dock kan smaken påverkas ganska negativt vid alltför höga sockertillsatser, men en 5% skulle du nog kunna tordas tillsätta, det är ett vanligt knep vid bryggning av t ex DIPA för att få mer balans mellan malt och humle...