Naess skrev:Hej.. Jag skulle vilja göra egen Cider... Är helt ny inom hembryggning och sådant..
Jag har själv provat att göra enkel cider med kronans torrjäst och vanligt socker som jag köpte på Konsum..
Sen tog jag Äppel juice av koncentrat....
Vad jag läste till mig på internet skulle detta uppnå 13% alkohol... men enligt Lo tål bara det jästet 5%..
Vet någon ett mycket mycket enkelt och snabbt sätt att göra starkcider på?
MvH //Daniel
Kronjäst ger ingen bra smak om du inte kryddar det rejält eller ser till att ha så pass mycket restsötma som kan täcka över den brödiga smaken som den ger. Cider ligger väl inte mer än max 10% och även de svenska där det handlar om att det måste vara mycket alkohol för billiga pengar innehållar väl knappast mer än 7-8% eller? Jag drickar i allafall inte det, och tills jag har provat en bra cider, vill jag inte dricka det heller!
Jag förstår inte heller meningen att det är så mycket fokusering på procenterna. Jag bryggar de ölen som passar till en bestämd årstid, och vid vissa blir de starka, andra medium andra svagare. Jag hållar på att planera vad jag ska brygga efter sommarlovet (åker snart till ryssland, sedan till mitt hemland Danmark och kommer hem till augusti) och jag har allt från en elak Imperial Stout med OG 1100, FG 1025 - 10% alltså, till en ordinary bitter med OG 1035 - FG 1010 - 3,3%.
Det är - med all respekt för alla ni svenskare, för mycket fokusering på hur starkt det är, och om jag avslöjar till någon att jag bryggar, blir första frågan väldigt sällan om det är gott, eller vad spännande, utan hur starkt kan det bli! Trist det kan vara så.
Annars gillar jag ju att bo här men det är just den grejen som stör mig (och mer än det, men så är det ju många som har det med sin storabror:-)hehehehe!!)
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH