1 Senast ändrad av scaryeyes (2013-11-25 04:19:28)

wiener med en släng av pilsner jäst i rumstemp?

Jo jag jäste en sådan. Fick ihop en helt underbar öl. Körde en delad sats och jäste halva med bry 97 och resten med 34/70

Ville ha en vienna med lite stöt i. Inte stark utan med humlesmak utan grimaserande beska.
Jo det blev så klart bättre med lagerjästen, men båda är kanon.
Lite carafoam, annars bara vienna malt. Något lite carafa lll för färgen ska erkännas.
En wiener långt utanför stilen men otroligt trevlig och mer i stil med mörk pilsner......?
Det finns mycket ale-varianter som passar bättre i beskrivningen, men denna har inte ett spår av alekaraktär.
kanske en ny stil????

Kommer inte posta nåt recept ännu, förrän jag bryggt samma igen.
Otroligt krämigt skum. Ungefär som vispgrädde. Efter ca 7 min på fat efter inskakande av co2

Men ska efter detta testet fortsätta dela satserna och köra denna Bry97 jästen som är Lallemands version av californiajäst.
Ville bara föreviga ett sånt här ögonblick med en liten notis i detta forum.
Nästa gång blir det att öka på med 50ppm calcium och kanske 50g 3% humle vid 5 min. Men det är petitesser i detta stora ögonblick av vad jag kallar en jävligt bra bira!

Detta är lagern.
http://forumbilder.se/CG55N/img-0928.JPG

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: wiener med en släng av pilsner jäst i rumstemp?

Har jag fattat rätt om du gjort en varmjäst lageröl (eller två)?

Ser fram emot uppdatering!
Hur kommer det sig att du fortsätter med BRY97?

petterohman skrev:

BRY97? Är den inte bra? Blir lite orolig då jag har 28L IPA som bubblar med BRY97

Angående BRY97: jag har gjort många öl med US-05 och tänkte prova denna för skojs skull på min senaste APA. Bryggd precis som vanligt med jästen som enda skillnaden gör jag följande iakttagelser:

* Ungefär samma lag.
* MYCKET mindre intensiv jäsning. Det som US-05 hade gjort på 5 dagar tog BRY97 två veckor. En US-05 brukar vara i keg 12-13 dgr efter pitch hemma - det var med viss tvekan som jag fattappade BRY97-alen efter 21 dagar.
* Profilen verkar mycket lik US-05. Med skillnaden att grönölskänslan och omogenheten i ölet efter några dagars lagring är mycket mer framträdande.

Min summering på ett svagt empiriskt underlag är alltså: BRY97 känns som en klenare variant av US-05. Jag kommer inte fortsätta använda jästen för jag uppfattar inte någon fördel jämfört med standarden.

Tackar för din info. Upplever också att den är lite trög. Vilken temperatur jäste du i ? jag ligger på 22 grader.

Upplever också BRY97 som trög men har bara använt den en gång, slutade i princip aldrig att jäsa men resultatet blev hel ok tillslut.

Jag jäser i 19 grader för att sedan stega upp några grader framemot andra veckan.

Nå, den får väl stå på kallagring i några veckor här för att se om den omogna smaken ger med sig. Dock: jag kan inte tänka mig att jag kommer välja den över klassisk 05 någon gång mer.

Jäser med BRY97 just nu i en strong pale ale och den var lite seg att komma igång i 17 grader men efter en vecka var det fortfarande kraussen kvar vilket påminner mig om Wyeast American Ale 2. Nu torrhumlas den i 19 grader och jag har inte ännu mätt SG.

10 Senast ändrad av scaryeyes (2013-11-26 01:10:20)

Kenneth skrev:

Har jag fattat rätt om du gjort en varmjäst lageröl (eller två)?

Jag gjorde fyra faktiskt. 2 delade satser. En ren pilsner och en wiener. Så jag jäste ena pilsnern och ena wienern med BRY97. Dom 2 andra satte jag i kylen med 34/70.

petterohman skrev:

Detta är första gången med denna jästen. PGA US-05 var slut.
Anledningen att jag delade satserna, var att jag får bara plats med 2 jästunnor i kylen. Och ja bryggde 2 gånger på samma dag.

Jag tyckte min jäste på bra. 19 grader, så kanske 17-18 grader på golvet. Men kanske det som är lite meningen att den ska jäsa mer långsamt och rent.
För detta blev väldigt lagerlikt. Bättre än den jag körde US-05 i faktiskt. Nu var det kanske lite kallare denna gången. Så kan ha med det att göra. Tror det var typ 22 grader med den andra.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jäser nu ett eget försök av denna med vienna, carapils (carafoam), northern brewer och saaz samt 34/70. Står i cirka 16-17 grader.

Ska bli spännande om se om jag blir lika överaska som Scaryeyes.

Intressant. Var beredd på att lagra den bara. Du blir mer överraskad då. Nu efter lång tid så kunde jag inte känna nån direkt skillnad på den som jästes med 34/70 och den bry97. I stort sett identiska faktiskt. Helnöjd. Pilsnern däremot skiljer lite. Men försvinnande lite.

petterohman skrev:

Jäser nu ett eget försök av denna med vienna, carapils (carafoam), northern brewer och saaz samt 34/70. Står i cirka 16-17 grader.

Ska bli spännande om se om jag blir lika överaska som Scaryeyes.

Hur jäste din?
Förstår att den inte är färdig än, men har provsmakat?

Min jäste i 16-17 grader.
Jag har provat några stycken. De har stått runt nollan två veckor men nu har tempen legat runt 5 grader två veckor till.
Den är helt klart godkänd men något söt. God eftersmak.