Jag har ingen lång erfarenhet så jag kan bara tala utifrån min lilla erfarenhet samt min förståelse...
Men de gånger jag känt smaker av vad jag associerar med autolys eller oxidation av jästsediment är typ lite bränt gummi, vitlöksbetoneade aromer... det har jag åtskilliga gånger känt i gammal jäst som jag sparat i kylen. Men i det läget har jästen varit i det usla skickat att jag aldrig skulle komma på tanken att hälla den i min vört. Det hade stått månader i kylen, och de flesta celler var döda.
Jag tror att risken för smak av jästen, ökar om man har dålig jäst till att börja med. Jag har mätt min jäst vid omtappningen efter en vecka och då var minst 95% av cellerna vid liv. I ett sånt lägre är jag inte speciellt orolig för att en extra vecka ska ge någon smak. Jag är personligen mer orolig över syretillförseln.
De gånger jag syresatt färdig öl (lite överdrivet) så har jag efter några dagar känt förändrad smak, av grön karaktär.
Min gissning är att om man är oroligt för dylika felsmaker är det viktigare att se till att använda bra jäst från början - dvs inte använda stora mängder som stått flera månader i kylen. Min personliga gissning är att det i sig är ett större problem isåfall, än det faktum att man låter en god jäst ligga kvar någon vecka extra i jäskärlet.
/Fredrik