Sv: Braumeister

octavianus skrev:

Nu går en annan med i klubben. Har bryggt en bryggning med den. Gick oerhört smidigt. Dock mer slabbande än vad jag trodde, men beror nog mkt på mig, och första gången.

Svante: När kommer ni ta in humlesilen i sortimentet, sitter med fingret på avtryckaren.

Välkommen in i klubben!

Humlesilen bör komma in med nästa leverans från Speidel, som uppskattningsvis blir om ca 2 veckor.

-- Svante

Hejsan

Funderar på att köpa en Braumeister men undrar om man ska köpa platsvarianten eller den i rostfritt...
Är det värt 7000 extra för att köpa i rostfritt istället för plast?

Kommer kanske brygga med en 4 - 5ggr per år

Den finns väl inte i plast. Är det Brewster du tänker på?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Usch vad klantigt av mig :-(. Givetvis var det brewster.

Engan@ visst är det stor pris skillnad och man kan köpa mycket malt m.m för 7000 riksdaler... man behöver en spiralkylare  också. Men om du har råd!  köp en BM, har en själv och är mycket nöjd. Har tyvärr ingen erfarenhet av Brewster men den känns plastig. BM är lätt sålda om du tröttnar på att brygga. Lycka till med ditt köp! har du flera frågor får du höra av dig :-)

Beer Naked Brewery

Efter min senaste bryggning undrar jag - är det någon som vet om / hur man kan kalibrera temperatursensorn i BM? Min visar fel på 6-7 grader vid lägre temperaturer visar det sig.

Hej.
Jag har just köpt en Braumeister bryggverk 50 liter och nu undrar jag hur mycket malt man maximalt kan ha i under mäskningen? I instruktionsboken står det 10kg, vad har ni för erfarenhet?
Det kanske redan har nämnts i en tråd här, men jag kollade bara mycket snabbt och kan då ha missat det.
/Erik

Helmaltsfrälst bryggare med ordspråket: var dag är början på en ny möjlighet!

Hej

enligt deras hemsida är max 13 kg.

http://speidels-braumeister.de/shop/de/ … r-50-Liter

Hej, jag har använt 13,5kg som har fungerat, MEN se till att inte krossa malten för fint för då kommer det att sätta igen. Det kommer heller inte funka om du använder mycket vetemalt.

360 Senast ändrad av ErikT (2013-11-22 19:21:36)

Jag tackar för informationen från Strandipa och Ibfmalte. Nu kan jag bidra med nyttigt vetande. Jag funderade på vad jag kan använda som uppsamlingskärl för dravkassetten efter att jag lakat ur och låtit det det rinna av, jag hade ett tomt 208L plastfat som innehållit spolarvätska som jag tänkte såga bort det höga kanterna på. Men av en slump eller tur så råkade jag surfa in på Biltemas hemsida (hur nu hembryggning och Biltema kan höra ihop vet jag inte). Där såg jag något som tilltalade mitt öga, det var den här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … rl-191363/
Jag köpte en sådan och körde hem och provade att sätta ner dravkassetten i den, och det gick helt perfekt ner, så då kommer jag att få lite mer vört samtidigt som jag kan starta koket lite tidigare (jag är född i Småland).
Vidare så torrövade jag med min Braumeister och upptäckte att jag inte kommer att klara av att lyfta ur kassetten själv när bryggverket står på bordet, så jag behövde en lyftvagn och det är nu beställt. Och här hittade jag en till ett någorlunda vettigt pris: http://www.cowab.se/lyft/lyftvagnar/lyf … 2164810.wf
Jag har sett att en del av er har skapat en travers att lyfta ur kassetten med, men jag har inte den möjligheten, så jag har valt att lyfta bryggverket efter att jag har mäskat klart. Det är ett alternativ om det inte finns de andra förutsättningarna, och lyftbordet går också att använda vid om/urtappning från jäs kärlet.
Jag hoppas att detta kommer flera till nytta.
/Erik smile

361 Senast ändrad av Gr3g0riaN (2013-12-04 11:09:17)

Hur mycket är det minsta man kan mäska in på i en Bm tänker mest om man vill köra testbatcher och inte få ut 20L?
Instuktionsboken står det: Markeringarna på
mittstången visar nivåerna 15l, 20l och 25l/resp. 45l, 50l och 55 l. Är 15L det minsta som  måste vara  i hela processen på 20L BM. Jag vill typ bara ha ut typ 10L färdigt öl Nån gång pga kanske för lite flaskor.

Hej

Har samma fråga för BM 50L hur lite vatten man kan använda i BM när man mäskar ?

Tänkte försöka mig på en dipa där alkoholhalten är ganska hög. Tänkte använda uppåt 13kg malt men är tvungen att dra ner vattenmängden för att få önskat resultat ca 8.5%

Verkar som man måste ha 22-23 liter i när maltpipan är i för att dölja elementen och för cirkulationen av vattnet genom mäsken

lbfmalte skrev:

Hej, jag har använt 13,5kg som har fungerat, MEN se till att inte krossa malten för fint för då kommer det att sätta igen. Det kommer heller inte funka om du använder mycket vetemalt.

Vad är för fint?
Jag har nu bryggt 2 bryggningar på min BM 50L med ett lägre OG än beräknat, jag har krossat malten själv med min Monster Mill MM-3 med inställd spalt på först 1,4mm som till andra bryggningen ändrades till 1,45mm.
Nu funderar jag på att ändra spalten till 1,3mm för 3:e bryggningen. Så vad är för fint?
/Erik

Hej

Tror att jag kör 1,2 mm i sekundärspalten på min hembyggda MM3.
Men då kör jag lätt för-fuktad malt så att skalen blir segare och därmed helare
vilket gynnar lakningen.

Vill du öka verkningsgraden på BM 50?
Stanna av processen, lyft bort övre nätsilen och rör om i maltbädden / pipan.
Men rubba inte maltpipan där den står!
Jag kör med Biltemas framåtriktade färgvisp och en skruvdragare.
Manuell / Hand omrörning funkar också.
På med nätsilen och starta processen igen.
Upprepa efter 15-30 min igen om du vill klämma ur det mesta maltsockret.

Snik-Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken skrev:

Hej

Tror att jag kör 1,2 mm i sekundärspalten på min hembyggda MM3.
Men då kör jag lätt för-fuktad malt så att skalen blir segare och därmed helare
vilket gynnar lakningen.

Vill du öka verkningsgraden på BM 50?
Stanna av processen, lyft bort övre nätsilen och rör om i maltbädden / pipan.
Men rubba inte maltpipan där den står!
Jag kör med Biltemas framåtriktade färgvisp och en skruvdragare.
Manuell / Hand omrörning funkar också.
På med nätsilen och starta processen igen.
Upprepa efter 15-30 min igen om du vill klämma ur det mesta maltsockret.

Snik-Raasken

Jag tackar för informationen, jag har nu idag bryggt en veteöl med förebilden Hoogarden och lite lakritssmak via hackad lakritsrot. Jag hade 6kg pilsnermalt och 6kg vetemalt som jag krossade med 1,3mm sekundärspalt på min MM-3, det gick mycket bra även vid lakningen. Så till nästa bryggning kommer jag att prova 1,2mm.
/Erik

Hej
Som nybliven bryggare råkade jag ut för en fadäs.
Lyckades fylla på malten med pumpen igång.
Resultatet blev att pumpen pumpen sattes igen i slutet av bryggningen.

Jag har läst denna tråden och det har ju varit några inlägg om rengöring av pumpen.
Vad jag märkte vid rengöringen var ju att det var malt i och bakom impellern
Men även i rören till och från pumphuset var packat med malt, spolning med duschen räckte inte utan det var till att köra in en skruvmejsel i rören för att få loss allt.
Även pumphuset av mässing hade malt i gångarna, här var jag också tvingad att lossa lite med en fin skruvmejsel för att få loss all malt som fastnat.
Vatten passerade men det var med reducerat flöde, inte lätt att se då malten hade samma färg som mässing, men noga visuell inspektion så såg man att det satt malt i gångarna.

Så vad jag vill säga med detta är att man bör kolla pumphuset noga så det inte finna rester kvar där.

Skål!

Braumeister 20
Björnens Bryggeri

Hej, med BM20.

Idag strulade det rejält med bryggningen.
Det blev kanalbildning och stop i maltbädden. Jag var i köket och kom in i badrummet där jag brygger och såg att det rann vört i badkaret, jag stoppade snabbt och tog bort övre filtren rörde om i malten.
Efter att ha kört i ca 10min var det upprepning och nu var det så lite vört utanför malröret att det började lukta brödrost.

Efter att ha fyllt på med vatten satt jag brevid resterande tid av mäskningen.

Vad beror det på?
Hur kan det undvikas?
Vad kan man påverka vid händelse?

Jag har ingen proffskross, men det har gått bra tidigare bryggningar, skillnaden är väl maltkompositionen.
Jag hade denna gång 0,5kg vetemalt av 4,8kg

Med vänlig hälsning Fredrik

Ale Bundy skrev:

Hej, med BM20.

Idag strulade det rejält med bryggningen.
Det blev kanalbildning och stop i maltbädden. Jag var i köket och kom in i badrummet där jag brygger och såg att det rann vört i badkaret, jag stoppade snabbt och tog bort övre filtren rörde om i malten.
Efter att ha kört i ca 10min var det upprepning och nu var det så lite vört utanför malröret att det började lukta brödrost.

Efter att ha fyllt på med vatten satt jag brevid resterande tid av mäskningen.

Vad beror det på?
Hur kan det undvikas?
Vad kan man påverka vid händelse?

Jag har ingen proffskross, men det har gått bra tidigare bryggningar, skillnaden är väl maltkompositionen.
Jag hade denna gång 0,5kg vetemalt av 4,8kg

Med vänlig hälsning Fredrik

Beror oftast på för finkrossad malt eller stor andel vetemalt/rågmalt (som saknar skal).

Havreskal brukar minska problemet.

/Martin

Tycker andelen vetemalt var försumlig, plus att jag tyckte malten var extra bra krossad,(stora skaldelar och lite mjöl)
Eller är det så att vetemalt generellt blir mjukare och degigare än kornmalt som sätter igen det finmaskiga filtret?
Om man ska brygga med mer vete bör man då ha havreskal överst i maltbädden?

Det du beskriver har hänt mig en gång - med 100% grovmalen basmalt. Däremot har jag utan problem mäskat med uppåt 70% vetemalt utan havreskal el dylikt ett flertal gånger. Jag har en teori om att det kan vara beroende på temperaturen och noggrannheten vid inmäskning (alltså manuell omröring). Vid vilken temperatur mäskade du in?

@bjolu340
Här kan du vara något på spåret!
Denna gång använde jag skruvdragare när jag blandade i malten(Skit bra! Att jag aldrig testat det förut, tänkte jag).
Jag mäskade in på 64C, det har jag nog gjort förut.

När man kör veteölen mäskar man ju oftast in kring 50 grader (för ferulasyrerast) och malten uppträder olika vid olika inmäskningstemperaturer.

BM:s instruktionshäfte antyder ju att man alltid ska mäska in kring 50.

martinj skrev:

Det ser ut som speidel har släppt ett humlefilter för braumeistern.
Lite fattigt med info om hur den funkar, någon som vet nått om den ?

Hoppas / antar att humlegården kommer ta in den i sitt sortiment.

http://speidels-braumeister.de/shop/de/ … Hopfensieb

Någon som testat Speidels humlesil?

/Martin

bjolu340 skrev:

När man kör veteölen mäskar man ju oftast in kring 50 grader (för ferulasyrerast)

Ligger inte ferualen runt 45 och proteinrasten vid 50-53c?