Braggot/mölska kolsyrejäsning, safbrew f2

Hej!
jag har bryggde i Augusti en mölska, på 50% honung och 50% pale ale malt,
OG var rätt högt ca 1.115 eller liknande och stannade på 1.018-1.020 (ca har inte siffrorna här)
Jag körde på Wyeast London ESB och tanken var att den skulle stanna på 9% men den slutade på ca 11 %.
Det tyckte jag smakade lite för torrt så jag eftersötade med mer honung, så den landade på 1.025 efter att den jäst även den honungen och så stannade den på ca 12%..   

Jag tror jag mäskade vid lite för låg temp.

Nåväl nu tänkte jag flaska den och kolyresätta, och jag antar att jästen inte pallar mer. så jag tänkte prova med safbrew f2.
Hur skall jag gå tillväga?
Skall jag tillsätta den i jäshinken några dagar innan?
Eller vid omtappning?
Kommer den att äta upp restsötman som jag har kvar? den vill jag gärna ha kvar.
Eller kommer den bara äta upp det primingsockret?
jag vill inte ha flaskbomber.

Sv: Braggot/mölska kolsyrejäsning, safbrew f2

Hej

När du har haft stabilt SG i några dagar så skulle jag tillsätta jästen tillsammans med primen, så gör alltid jag bortsett från att jag använder samma jäst till primen som jag primärjäste med.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

När du har haft stabilt SG i några dagar så skulle jag tillsätta jästen tillsammans med primen, så gör alltid jag bortsett från att jag använder samma jäst till primen som jag primärjäste med.

Bo

OK då borde det funka fint då den vart i sekundär ca 2 månader. .

Frågan är vilken alkoholstyrka den jästen (safbrew f2) pallar med. Kan ju bli så att den chockas av den höga alkoholhalten och inte alls gör sitt jobb. Alternativt funkar den jättebra och jäser ut primingen och även det den förra jästen inte klarade av. KABOOM!!!! Flaskbomber.

Grejen med kolsyrejäst som jag har förstått det är ett det i praktiken är champagnejäst. Den tål hög alkohol och käkar mest enkla sockerarter, dvs primningssockret. Men visst, 12% kan vara i högsta laget nu när databladet bara säger >10% v/v. Vad v/v efteråt betyder vet jag inte, volymprocent kanske.

Jag lägger i jäst i hinken redan nu och låter det vara några dagar, om det finns ngt jäsbart så lär det märkas.

megen skrev:

Frågan är vilken alkoholstyrka den jästen (safbrew f2) pallar med. Kan ju bli så att den chockas av den höga alkoholhalten och inte alls gör sitt jobb. Alternativt funkar den jättebra och jäser ut primingen och även det den förra jästen inte klarade av. KABOOM!!!! Flaskbomber.

Hej

Eller så ramlar väggarna in på det nybyggda huset, eller så kommer Jesus tillbaka, och då blir det inte roligt hos alla moralkonservativa, det var ju inte så vi menade.......

Det jag mena,r allt kan ju hända om man har otur, men nu hade ju sl79 haft sin sekundär i 2 månader, och då vete fan (sorry) om det överhuvudtaget finns någon jäst som tillsätts, som skulle kunna orsaka flaskbomber.

Jag, har pytsat i ca 1-1,5 g torr jäst/20 liter, i över snart 6 år nu i primen, och har aldrig råkat ut för flaskbomber, eller ens att det har skummat över när kapsylen öppnats.

Men, man måste veta hur det fungerar, mäta SG med jämna mellanrum, inte använda en jäst som har högre utjäsningsgrad än den du använt till primären.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20