Behöver hjälp med min Dry Stout!

Hej, här är det tänkta receptet:

Ingredients

Ingredients

1.80 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)    78.3 %
0.18 kg     Carafa Special III (Weyermann) (925.9 EBC)  7.8 %
0.22 kg     Corn, Flaked (2.6 EBC)  9.6 %
0.10 kg     Carafa Special I (Weyermann) (630.4 EBC)     4.3 %
Beer Profile

Est Original Gravity: 1.047 SG   
Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG   
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.3 %   
Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 0.0 IBUs   
Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 70.2 EBC   

Problemet är att jag tycker det ser ut att vara för mycket rostade malter per % dvs.

Men jag kan inte lyckas få ner procenten och ändå stanna på runt 68-70 i EBC.

Hur ser ni på det? Vad kan jag göra, och vad bör jag ändra?

En annan fråga gällande stout är att jag kommer väl behöva vattenbehandla?

Bor i Stockholm/Saltsjöbaden och vet inte riktigt värdena för mitt vatten här, men om jag ska vattenbehandla, vilka "kemikalier" dvs tillsatser bör jag ha i och hur exakt vet jag vad jag skall sikta mot?

Tacksam för svar!

Sv: Behöver hjälp med min Dry Stout!

Några korta svar:
*Andel rostad malt helt ok, jag hade använt rostat korn.
*Ska den vara DRY bör du ha ett lägre FG typ neråt 1,010, låg mäsktemp borde hjälpa.
*Majs har inget i ölen att göra tycker jag.
*Vattenbehandlingen kan jag tänka att du behöver ca 5g Kalciumkarbonat för att inte få det för syrligt

Weinkeller skrev:

Några korta svar:
*Andel rostad malt helt ok, jag hade använt rostat korn.
*Ska den vara DRY bör du ha ett lägre FG typ neråt 1,010, låg mäsktemp borde hjälpa.
*Majs har inget i ölen att göra tycker jag.
*Vattenbehandlingen kan jag tänka att du behöver ca 5g Kalciumkarbonat för att inte få det för syrligt

Tack för ditt svar.

Varför skulle du använda rostat korn? har hört en del dåliga saker om det, som att det ger en väldigt bränd smak eller vad man ska säga.

Hur får jag ner FG till 1.010? Finns det något sätt att nå dit?

Då skippar jag majset.

5g kalciumkarbonat? Tror jag har det så kan ju testa smile.

Dry Stout och rostat korn är som tomat och basilka för mig, torde vara definitionen för en klassisk sådan. Kornflingor istället för majs vore ett bra alternativ wink

FG får du ner med en låg mäsktemp, lös mäsk eller välattenuerande jäst tex.

Ja dry stout är väll typ bara Mältat, omältat och rostat korn maltmäsigt. Guinness  har väll nästan satt stilen lite. Har bytt en del av rostat korn mot mörk chokladmalt å det vart jag nöjd med.

Det finns en hel del bra recept på Dry Stout i SHBF:s receptdatabas.
http://www.shbf.se/recept/Receptdb.php

Välj öltyp "Classic Irish Dry Stout" och klicka på "Sök brygd" knappen längst ner på sidan.
Där hittar man bland annat "Stonehammer Stout" gjord av mig själv  smile
Det var min fru som föreslog en gnutta Pale Chocolate malt, vilket klart bidrog till lyckade resultatet.

Vattenbehandling är nästan ett "måste" (om man inte kallmäskar).
Framförallt karbonater (kalciumkarbonat och/eller natriumbikarbonat) för att undvika de råa, brända tonerna och för att hålla pH inom rätt intervall.
Har man hårt vatten redan från början så kan man klara sig utan.

Som både Weinkeller och Nils-alf varit inne på tidigare så ska ett recept för Dry Stout se ut så här:
70% Engelsk Pale Malt
20% Flingat korn
8-10% Rostat korn
Mäska mellan 66-68.

Använd en relativt clean jäststam, säg 1084 Irish Ale eller US-05 ifall du vill använda torrjäst.
Ifall du verkligen vill göra en autentisk Dry Stout ser du till att köpa engelska råvaror.

För dina IBU skulle jag använda mig av:

East Kent Goldings @60min - 55 IBU

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

8 Senast ändrad av Radhusgrillen (2013-11-12 09:39:48)

Sebastian Berg skrev:

Hej!
Jag passar på att utnyttja tråden då även jag funderar på att ge mig i kasst med att brygga en stout, dock ej en dry stout. Det jag är nyfiken på är vad man kan använda för Humle.
Efter helgens inköp har jag på lager; Fuggle, East Kent Goldings, Northern Brewer, Centennial och Cascade. Är EKG ett lämpligt val av humle till en stout? Bör man endast ha bitterhumle och blir det helt fel med smakhumle/aromhumle?

Retsticka men ingen taskvört!

Tack för era svar!

Gjort om lite och värden jag får är detta:

Est Original Gravity: 1.043 SG   
Est Final Gravity: 1.008 SG   
Estimated Alcohol by Vol: 4.5 %   
Bitterness: 0.0 IBUs   
Est Color: 76.7 EBC

Är detta värden bra? IBU är 0 för jag har inte lagt in humle än.

Radhusgrillen skrev:
Sebastian Berg skrev:

Hej!
Jag passar på att utnyttja tråden då även jag funderar på att ge mig i kasst med att brygga en stout, dock ej en dry stout. Det jag är nyfiken på är vad man kan använda för Humle.
Efter helgens inköp har jag på lager; Fuggle, East Kent Goldings, Northern Brewer, Centennial och Cascade. Är EKG ett lämpligt val av humle till en stout? Bör man endast ha bitterhumle och blir det helt fel med smakhumle/aromhumle?

Visst kan man ha aromhumle i en porter/stout! Närke kör exempelvis East Kent Golding i Black Golding (och torrhumlar dessutom med den i Max Golding). Fuggles funkar också bra. En personlig favorit är Bramling Cross vars mörka bär-toner gifter sig sig bra med de rostade maltaromerna.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

ekstedt skrev:

Visst kan man ha aromhumle i en porter/stout! Närke kör exempelvis East Kent Golding i Black Golding (och torrhumlar dessutom med den i Max Golding). Fuggles funkar också bra. En personlig favorit är Bramling Cross vars mörka bär-toner gifter sig sig bra med de rostade maltaromerna.

Tack för input!
En annan fråga är hur man gör med det rostade kornet. Skall man krossa även det rostade kornet?
Som jag har förstått det är rostat korn omältat och kommer alltså inte ge något för sockerhalten i mäsken utan enbart bidra med färg och smak så därav min fråga.

Retsticka men ingen taskvört!

Radhusgrillen skrev:

Tack för input!
En annan fråga är hur man gör med det rostade kornet. Skall man krossa även det rostade kornet?
Som jag har förstått det är rostat korn omältat och kommer alltså inte ge något för sockerhalten i mäsken utan enbart bidra med färg och smak så därav min fråga.

Rostat korn ska krossas noga, snarare malas.
Ifall du har en kaffekvarn är det ett bra alternativ.

Det krävs för att få rätt smak i en Dry Stout.

Det finns såklart lyckade resultat genom att krossa den på samma sätt som resten av malten.

Men det enkla svaret på din fråga: Ja, du ska krossa rostat korn.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jodå rostat korn (och svartmalt) ger ett extraktbidrag
Se till exempel: http://www.howtobrew.com/section2/chapter12-4-1.html
Där Roast Barley har ett "Max PPG" på 25
Översatt till Öchsleliter/kg 25 * 8,35 = 209

Det stämmer rätt väl med mina beräkningar av mitt utbyte att man får extrakt från både rostat korn och svartmalt.
Jag vet inte var någonstans "ryktet" uppstått om att rostat korn och malt inte ger extraktbidrag.
Kanske är det en sammanblandning med kallmäskning, där en del kallmäskningsmetoder endast ger färg o smak.

14 Senast ändrad av alegi (2013-11-13 20:53:47)

Ok nu har jag ändrat och donat lite i receptet. Men en sak jag inte förstår är hur IBU kan bli så lågt fast den mängd humle med samma alpha värde ger ett större värde i ett annat random recept, så ger den lågt IBU på den mängd vört jag har i detta recept.

Ingredients

1.80 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)    80.4 %
0.11 kg     Carafa Special III (Weyermann) (925.9 EBC) 4.9 %
0.11 kg     Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199.7 EBC) 4.9 %
0.22 kg     Rye, Flaked (3.9 EBC) 9.8 %
26.50 g     East Kent Goldings (EKG) [5.50 %] - Boil 60 min 16.5 IBUs
Beer Profile

Est Original Gravity: 1.045 SG   
Est Final Gravity: 1.009 SG   
Estimated Alcohol by Vol: 4.8 %   
Bitterness: 16.5 IBUs   
Est Color: 71.0 EBC   

Tacksam för svar!

Vilken volym?
10 liter?
Annars går det inte att räkna på.

Volym 10 liter ner i jäshink, metod BIAB

17 Senast ändrad av Weinkeller (2013-11-14 09:04:34)

Jag får det till ca 34 IBU med Tinsethkalkylatorn och humlekottar, ca 37 med pellets. Troligen har du någon parameter i ditt bryggprogram felinställd.

Kenneth skrev:

Jodå rostat korn (och svartmalt) ger ett extraktbidrag
Se till exempel: http://www.howtobrew.com/section2/chapter12-4-1.html
Där Roast Barley har ett "Max PPG" på 25
Översatt till Öchsleliter/kg 25 * 8,35 = 209

Det stämmer rätt väl med mina beräkningar av mitt utbyte att man får extrakt från både rostat korn och svartmalt.
Jag vet inte var någonstans "ryktet" uppstått om att rostat korn och malt inte ger extraktbidrag.
Kanske är det en sammanblandning med kallmäskning, där en del kallmäskningsmetoder endast ger färg o smak.

Hej

Jag har alltid i min Öchle beräkning räknat med ett extraktbidrag på ca 180-200 på rostat korn samt svartmalten, nu har man ju oftast i g så låga mängder så den totala extaraktmängden kanske inte blir så stor skillnad om man inte tar med den, men jag har då alltid med dom i min totala extraktmängd.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20