Första besöket men skulle villja ha feedback på ett recept
Jag gillar brittisk strongale som t.ex Bombardier och min absolute favorti Fuller's 1845 som också är den öl jag har i bakhuvudet när jag börjat knåpa på receptet nedan. Jag är som sagt nybörjare och kommer bara brygga en liten batch på mindre än 5 liter så det gör egentligen inte så mycket om det blir kalkon.
Som jag nämnde är Fuller´s 1845 en favorit och årets Vintage Ale från Fuller´s hade en del gemensamma smaker. En sak jag gillar är att det är ganska robusta, brödig smaker med inslag av torkad frukt och i bakgrunden lite choklad och annat smarrigt. Frugan sitter och kollar på "Hela Sverige Bakar" och kan då inte låta bli att associera det jag är ute efter med någon fuktig sockerkaksliknande sak som fuktats med något sötsmaskigt med russin och annan torkad frukt..
Det var en lång inledning för att egentligen förklara vad jag varit ute efter när jag funderat kring följande recept som jag gärna tar emot synpunkter på. Något jag även gärna tar emot tips på är humleval. I frysen ligger Cascade, Centennial och Northern Brewer pellets men om någon har tips på lämpligare humle så kan jag ev. kompletera i morgon. Jag vill inte ha någon humleorgie i IPA-stil utan det är som sagt Brittisk Strongale som är förebilden..
Stort tack på förhand för att så många här bidrar till att skapa ett ytterst läsvärt och lärorikt forum!
Brew Method: All Grain
Style Name: American Brown Ale
Boil Time: 60 min
Batch Size: 5 liters (fermentor volume)
Boil Size: 7 liters
Boil Gravity: 1.047
Efficiency: 70% (brew house)
STATS:
Original Gravity: 1.066
Final Gravity: 1.018
ABV (standard): 6.24%
IBU (tinseth): 37.51
SRM (morey): 27.67
FERMENTABLES:
0.9 kg - American - Pilsner (56.3%)
0.05 kg - American - Caramel / Crystal 120L (3.1%)
0.05 kg - American - Chocolate (3.1%)
0.05 kg - Belgian - Special B (3.1%)
0.15 kg - Belgian - Biscuit (9.4%)
0.4 kg - American - Munich - Dark 20L (25%)
HOPS:
5 g - Northern Brewer, Type: Pellet, AA: 7.8, Use: Boil for 60 min, IBU: 21.4
10 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 12 min, IBU: 16.11