Det här med saftsil?

Hej,

Jag har använt mig av saftsil när jag ska föra över vörten från kastrull till jäshink och jag har haft problem med att det ganska snabbt blir stopp.

Jag har då alltså haft en nätsil ovanför saftsilen.

Men när jag börjar hälla så blir det stopp, detta kan bero på alla små, små humlepartiklar och rester från malten (kör BIAB) som tar sig ur biab-påsen på något vis.

Eftersom jag maler malten rätt aggressivt så att säga för att få ut så mycket som möjligt ur den så kan detta göra att det smiter ut lite från biab påsen.

Detta medför att saftsilen sätter stopp så man måste röra runt i den och trycka mot tyget för att det ska bli större stråle igenom.

Men det stora problemet är då att det tar längre tid att föra över vörten till jäshinken, och min fråga är då: Hur kan jag underlätta så att det rinner igenom snabbare?

2 Senast ändrad av Lindh (2013-11-02 12:22:58)

Sv: Det här med saftsil?

Jag har precis skrivit ett inlägg i ämnet som kanske kan vara till någon hjälp: http://lindh.olkartoteket.se/2013/11/hu … efter-kok/

Jag får problem med saftsil även när jag inte kör biab. Det finns olika maskstorlekar på saftsilspåsar och jag har en som är bättre än de andra, men skiten sätter igen sig ändå efter ett tag. Om man väntar 30 min innan man börjar hälla så åker två tredjedelar av all vört rätt igenom påsen, hjälper dock inte hela vägen...

Sv: Det här med saftsil?

Mycket bra inlägg Lindh! Det är underbat att läsa dina utförliga jämförelser smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: Det här med saftsil?

Vad sägs om dubbelfiltrering? Vi kör först igenom allt igenom ett stort durkslag från Claes Olsson för att sedan filtrera igenom det en saftsil.

Finns lite bekrivet här:
http://fearwolf.blogspot.se/2013/09/bry … icorn.html

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Sv: Det här med saftsil?

Har testat även den metoden och det är för mig samma som att byta saftsilar (har 5 stycken påsar nu...). Det som gett mig absolut renast resultat är ju whirlpool och hävert men det tar så lång tid. Lätt en timme mer än med min nyihopknåpade hopstopper.

6 Senast ändrad av KB (2013-11-04 20:43:38)

Sv: Det här med saftsil?

Bra ämne du tar upp! Absolut tråkigaste och mest ångestladdat moment under bryggningen! Har alltid kört med saftsil (18 bryggningar) och funkat med varierande resultat! Kör alltid whirlpool mem får aldrig någon kon, bara 2-5 cm grumstäcke längst ner. Funderar på att testa att köra genom en hemmasydd BIABpåse av saritatyg nästa gång jag ska filtrera. Finns fan ingen riktig bra lösning på detta!

Sv: Det här med saftsil?

Har slutat med saftsil och kör bara med durkslag. Har aldrig provat whirlpool. Tid och gravitation ibland med hjälp av kyla och gelantin ger mig ett klart öl.

Sv: Det här med saftsil?

Jag kör med saftsil. Hade enorma problem första bryggningarna med att den ville sätta igen. Numera låter jag kastrullen stå kanske 5 minuter efter kylningen är avslutad. Då lägger sig i princip allt grums på botten. Antar att det blir lite samma sak som vid whirlpooling. Har dock aldrig testat att whirlpoola, detta har funkat kanon.

Sv: Det här med saftsil?

5 minuter? Jag måste vänta minst 30 min innan humle och varm/kalldruv når botten trots protafloc. Hur stora/små batcher gör du?

Sv: Det här med saftsil?

Whirlpool is da shit!
oslagbart.

Sv: Det här med saftsil?

megen skrev:

Whirlpool is da shit!
oslagbart.

Då har du för lite humle i koket smile Testa med 15g/l och se om du får till en kon, jag lyckas inte med de mängderna iaf...

Sv: Det här med saftsil?

Lindh skrev:

5 minuter? Jag måste vänta minst 30 min innan humle och varm/kalldruv når botten trots protafloc. Hur stora/små batcher gör du?

Brukar hamna på drygt 20 liter ner i hinken. Ok, 10 minuter tar det kanske. Tiden går ju fort.
Sen får jag inga humlerester att tala om då jag kör kottar och kokar i humlepåsar. Det som blir kvar på botten är en jämn sörja som ser ut som dijonsenap. smile

Sv: Det här med saftsil?

Ahh, det förklarar saken. Jag kör bara whirlpool med pellets och då tar det längre tid att få klar vätska.