Det här med saftsil?
Hej,
Jag har använt mig av saftsil när jag ska föra över vörten från kastrull till jäshink och jag har haft problem med att det ganska snabbt blir stopp.
Jag har då alltså haft en nätsil ovanför saftsilen.
Men när jag börjar hälla så blir det stopp, detta kan bero på alla små, små humlepartiklar och rester från malten (kör BIAB) som tar sig ur biab-påsen på något vis.
Eftersom jag maler malten rätt aggressivt så att säga för att få ut så mycket som möjligt ur den så kan detta göra att det smiter ut lite från biab påsen.
Detta medför att saftsilen sätter stopp så man måste röra runt i den och trycka mot tyget för att det ska bli större stråle igenom.
Men det stora problemet är då att det tar längre tid att föra över vörten till jäshinken, och min fråga är då: Hur kan jag underlätta så att det rinner igenom snabbare?