"Single Malt" för nybörjare

Jag har egentligen inte riktigt kommit igång än. Har bryggt ett par laddningar utan recept å mest chansat lite. Det har blivit bra tycker jag, men jag har ingen aning om hur maltsorterna jag använt egentligen smakar, utan jag har gått på produktbeskrivningar. Detsamma gäller jästen. Humle har jag i stort sett helt hoppat över, mestadels pga att jag inte tycker om beska. Nu funderar jag på om det är idé att brygga en väldigt enkel öl med en enda malttyp och en enda sort humle för att bilda mig en uppfattning om smakerna. (Fick lite inspiration någonstans på nätet där det var någon som bryggde med samma tanke fast delvis med Light DME, men kan inte komma på var jag såg tråden)

När jag läst lite om smakerna på olika sorters basmalt är det Vienna jag fastnat för. Jag föredrar aningens mörkare öl, gärna med bra sötma. Vad tror ni om följande "recept"

================================================================================
Batch Size: 20,820 L
Boil Size: 23,659 L
Boil Time: 60,000 min
Efficiency: 70%
OG: 1,050
FG: 1,010
ABV: 5,3%
Bitterness: 27,2 IBUs (Tinseth)
Color: 6 SRM (Morey)

Fermentables
================================================================================
        Name  Type   Amount Mashed Late Yield Color
Vienna Malt Grain 5,000 kg    Yes   No   78%   4 L
Total grain: 5,000 kg

Hops
    Name Alpha   Amount  Use       Time   Form  IBU
Cascade  6,0% 50,000 g Boil  5,000 min Pellet  6,8
Cascade  6,0% 30,000 g Boil 60,000 min Pellet 20,4

Yeast
                 Name Type Form    Amount   Stage
Danstar - Nottingham  Ale  Dry 11,001 mL Primary

Har inte helt bestämt mig för jästen än då jag egentligen föredrar Wyeast pga deras enkelhet.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: "Single Malt" för nybörjare

En smash!

För mig som 'recepthöftare' så tycker jag det ser fint ut!

Nottingham har jag gjort en Pale-Ale med som jag jäst i ca 15-16 Grader, blev riktigt bra faktiskt. Dragningar åt lager-hållet.

www.facebook.com/bjorwik

4 Senast ändrad av kamelryttarn (2013-12-21 21:44:54)

Nu är den brygd. Det blev lite annan humle. Istället för Cascade hade vi i 25 gram Calypso vid 15 min och 50 gram Calypso ca en minut innan kokslut. Det blev 15 liter som fördelade mellan två jäshinkar. Den ena fick Lallemand Nottingham och den andra White Labs California V Ale jäst (WLP051). Ska bli intressant att se om det blir någon märkbar skillnad på jästerna. Humlingen kändes rätt trevlig. Väldigt framträdande och eldig utan någon påträngande beska när man smakade på vörten men mycket kan hända kommande veckor.

Planen med denna sats var att bilda mig en uppfattning om vad Vienna har att bjuda på och även Calypson som är en ny bekantskap.

Glömde ju skriva att 20 liter vatten vid start gav angiven mängd ner i hinken och ett OG på 1.058. Mäskade i 65 grader.

Flaskade de bägge experimentsatserna igår. Den som var brygd med White Labs WLP051 landade på 1.009 och var  aningens grumligare än Nottingham-hinken som landade på 1.006. Nottinghamjästen flockade mycket bra. Lite synd att jag inte tog några bilder på det... sånt man kommer på efteråt. Nu är dom tappade på flaskor i alla fall så får vi se om någon månad eller så hur dom smakar och utvecklas. Det var fantastiskt mycket humle-smak på det som åkte i flaskorna.