"Single Malt" för nybörjare
Jag har egentligen inte riktigt kommit igång än. Har bryggt ett par laddningar utan recept å mest chansat lite. Det har blivit bra tycker jag, men jag har ingen aning om hur maltsorterna jag använt egentligen smakar, utan jag har gått på produktbeskrivningar. Detsamma gäller jästen. Humle har jag i stort sett helt hoppat över, mestadels pga att jag inte tycker om beska. Nu funderar jag på om det är idé att brygga en väldigt enkel öl med en enda malttyp och en enda sort humle för att bilda mig en uppfattning om smakerna. (Fick lite inspiration någonstans på nätet där det var någon som bryggde med samma tanke fast delvis med Light DME, men kan inte komma på var jag såg tråden)
När jag läst lite om smakerna på olika sorters basmalt är det Vienna jag fastnat för. Jag föredrar aningens mörkare öl, gärna med bra sötma. Vad tror ni om följande "recept"
================================================================================
Batch Size: 20,820 L
Boil Size: 23,659 L
Boil Time: 60,000 min
Efficiency: 70%
OG: 1,050
FG: 1,010
ABV: 5,3%
Bitterness: 27,2 IBUs (Tinseth)
Color: 6 SRM (Morey)
Fermentables
================================================================================
Name Type Amount Mashed Late Yield Color
Vienna Malt Grain 5,000 kg Yes No 78% 4 L
Total grain: 5,000 kg
Hops
Name Alpha Amount Use Time Form IBU
Cascade 6,0% 50,000 g Boil 5,000 min Pellet 6,8
Cascade 6,0% 30,000 g Boil 60,000 min Pellet 20,4
Yeast
Name Type Form Amount Stage
Danstar - Nottingham Ale Dry 11,001 mL Primary
Har inte helt bestämt mig för jästen än då jag egentligen föredrar Wyeast pga deras enkelhet.