Gällande temperatur vid jäsning?

Hej, jag har en fråga gällande temperatur vid jäsning.

När det står t ex "jäs i 18 grader" menas det då att vörten ska vara 18 grader eller att rummet där jäsningen sker, skall vara 18 grader?

Jag jäste min senaste veteöl i 16-17 grader (i rummet dvs) och satte den på sekundärjäsning nyss men jag tycker den smakade blaskig och tunn och inte alls fyllig som en veteöl brukar göra.

Infektion? För låg jästemp? Fel råvaror?

Använde puffat vete, pilsner malt samt vienna malt

Programmet sa att og borde hamna på 1054, Jag hamnade på 1052.

Mätte idag och den visade runt 1018-1019. Ett tunt öl med andra ord.

Kan sekundärjäsningen hjälpa till att sänka Den lite mer? Kanske till 1012-1015?
Samt ge mer kropp och smak?

Eller är det kört? Måste jag brygga om? Vill ju verkligen bara få en god klassisk veteöl sad.

Jästen var från Wyeast, en sån där smackpack, dock från aug, om det har någon betydelse.

Batch 11 liter.

Tacksam för svar!

Sv: Gällande temperatur vid jäsning?

Temperaturangivelsen avser vörten, och själva jäsningen gör att temperaturen höjs några grader jmf med rumstemperatur särskilt de första dygnen då aktiviteten är hög. Ett "fattigmanstips" för att kyla vörten är att ställa jäskärlet i en balja med vatten och svepa in det i tex en tshirt eller handduk som hålls blöt(låt den vara i kontakt med vattnet i baljan).
Du tillsatte en smackpack jäst som kanske var lite gammal, det kan hända att det blev lite för lågt antal jästceller och det kan bidra till felsmaker.

Sv: Gällande temperatur vid jäsning?

Med ditt val av malt/extraktgivare och ditt SG (.018-.019) borde du inte ha ett tunt öl.

Saker som jag tror kan vara orsaken till vad du uppfattar som tunt: Fel mängd kolsyra, taskig jäsning som resulterat i fel smakkomponenter.
Bra jäsning löser många problem. Som olefattguy säger var ditt smack pack antagligen för gammalt för att pitcha direkt. Förkultur är alltid att föredra såvida du inte använder torrjäst.

Det som kallas för sekundärjäsning kommer inte att hjälpa dig.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.