Regler för försäljning av egen brygd?

Försökt söka fram de uppgifter jag behöver men hittar inget som klart och tydligt säger vad som gäller.

Jag har fastnat för att brygga mjöd och vid min dotters namngivning så blev det riktigt populärt och jag undrar nu om jag får sälja till t.ex. mitt samfund eller till självkostnadspris på exempelvis vikinga/medeltidsmarknader?

Om man inte får sälja direkt, kan man komma runt detta genom att skapa en förening som de blir medlemmar i och att man sen bjuder föreningens medlemmar på ett glas eller två?

/Henke

Sv: Regler för försäljning av egen brygd?

Enkelt svar ; Nej.
Det finns ett gäng trådar där denna och liknande frågeställningar diskuterats och de slutar alla på samma sätt. Du kan krångla med föreningar å fan å hans moster men det verkar inte vara värt det i slutändan...

Hembryggare får du alltid bjuda på sin brygd men inte ta betalt, inte ens självkostnadspris. Därav att det är lagligt att hålla de ölträffar som shbf och andra bryggeriföreningar gör. Den entréavgift som betalas går helt och hållet till arrangörerna som håller med lokalen, men inte en spänn till de bryggare som bjuder på öl.

Ett kort, långt svar... Det här behövs:
Ett företag.
Godkännande som upplagshavare hos skatteverket.
Ett av skatteverket godkänt skatteupplag.
Livsmedelsgodkända lokaler, samma som skatteupplaget.
Livsmedelsgodkänd utrustning.
Tillstånd att bedriva bryggeriverksamhet i fastigheten.
+ en massa till saker

Har du de sex punkterna ovan, så är det på god väg. Då kan du tillslut få sälja på systemet och inrättningar med utskänkningstillstånd.

Hörde något i stil med att Malmö Brygghus hade 46 godkända tillstånd innan de bryggt en liter.

Lindh skrev:

Hörde något i stil med att Malmö Brygghus hade 46 godkända tillstånd innan de bryggt en liter.

Jösses! Mödosam process.. man blir trött bara av att tänka på det.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Man bör altså inte starta bryggeri i malmö.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Här i alkoholmotståndarsverige ska man inte sälja nåt. Brygg och drick upp allt själv.

Alternativt kan du kanske ta bra betalt för tombuteljerna. Innehållet bjuder du ju på......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house