Vilken aromhumle bör man odla?
Tänkte plantera någon typ av humle, men frågan är vilken som är bäst(ej bittergivare) för smak och arom till typ Porter, Stout och mörk lager?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Vilken aromhumle bör man odla?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Tänkte plantera någon typ av humle, men frågan är vilken som är bäst(ej bittergivare) för smak och arom till typ Porter, Stout och mörk lager?
Tettnang kanske? Britternas humle växer bra i Sverige verkar det som...
Just porter, stout och mörk lager är väl inte öltyperna jag mest associerar med smak- och aromhumle, brukar skippa dessa givor helt i porter. Men i mörk lager har det ju sin plats, ehuru i bakgrunden. Jag har en Hallertauer Mittelfrüh som trivs rätt bra upp mot en södervägg, och jag vet att Northern Brewer (Nordbrau) växer bra också, även om jag inte lyckats få till den i min trädgård.
Min vän har tre rankor av Magnum som växer fint!
Edit: Bor i Göteborgstrakten.
Just porter, stout och mörk lager är väl inte öltyperna jag mest associerar med smak- och aromhumle, brukar skippa dessa givor helt i porter.
Hear, hear. Men vill man nu ha sena humlegivor i dessa typer kan man kanske försöka med klassiska engelska, dvs Goldings och Fuggles. Vet inte hur de växer i Sverige, men kanske bättre chans på dem än amerikanska västkustare...?
Vill ha Humle med bara lite bittergiva. Smak och aroma är alltså det viktiga.
Bor i zon 1.
Jag har ett antal fuggle, som verkar ge skörd hur illa jag än sköter dom.
Martin
Om du talar om talar om var du bor så kan du kanske tigga några rotskott av någon som ändå behöver gallra lite bland sina egna humleplantor.
Vill ha Humle med bara lite bittergiva. Smak och aroma är alltså det viktiga.
Bor i zon 1.
Ja, alltså, utan att låta alltför mästrande (hoppas jag):
Bittergiva är det namn man använder för den humle man kokar i ca 60 minuter, alltså den "giva" (= ungefär "mängd") man slänger i först, som ger mest bitterhet i vörten beroende på att alfasyran vid kok isomeriseras, och att de mer flyktiga smak och aromämnena kokar bort från denna giva.
En humle med hög alfasyra är därvidlag mest "ekonomisk" att använda till denna giva och kan ibland (felaktigt) kallas "bitterhumle", fastän många humlesorter med hög alfasyra funkar jättebra som både smak- och aromgivor, dvs kokas 20-0 minuter ( eller används till torrhumling).
Zon 1 är toppen för humleodling, men jordmån och annan "terroir" (för att använda en vinsnobbsterm) är nog minst lika viktiga för slutresultatet. Humle är generellt ganska härdig och har historiskt odlats över större delen av jordbruks-Sverige...
Har en kompis nere i Skåne/Österlen som försökte sig på att odla Humle nu i somras, men fick problem med ohyra som åt upp det mesta av bladen. Så ngn typ av humle som är motståndskraftig mot angrepp är ju heller inte dumt.
Vilken Humle är bland bryggare ansedd som "den bästa/mest eftertraktade"? Finns det någon/några sådana? Hade ju varit kul att odla upp just en sådan eftertraktad, nu när jag väl har fått en liten plätt i trädgården av frun(Agda) att odla på ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Vilken aromhumle bör man odla?