Hej
Eftersom denna fråga (om kolsyrning) allt som ofta kommer upp, samt att svaren allt som ofta blir, vänta, det kommer m.m.
Men eftersom som sagt frågan oftast kommer upp i forumet så verkar det ju trots allt som om många då och då får dålig eller ingen kolsyra.
Att tillsätta lite xtra jäst vid flasktappning har varit min "käpphäst genom åren". Jag har haft sedan 90-talet då och då haft tillräckligt många öl som har blivit alltför dåligt kolsyresatta samt en hel del som i princip blivit "platta".
Svaren då var som nu vänta det kommer, och ja för det mesta så blev ölen hyfsat kolsyresatta. Men allt för många blev som sagt inte det.
Sedan jag sedan i mitten av 00-talet började med att tillsätta ca 1 g torrjäst (samma jäst som primjäsningen) så har alla mina öl fått en ok kolsyra.
Varför inte ha som standard att alltid tillsätta lite xtra jäst vid flasktappning, finns det tillräckligt med jäst i ölet så kolsyresätts det ju, finns det inte det så fixar ju den xtra tillsatsen kolsyran.
Gör man så, är man ju garanterad att få kolsyra, primen styr ju covolymen, extra jästen ser till att du får kolsyra om det fattas tillräckligt med jäst i suspensionen.
Som sagt var så har jag sedan jag började med detta alltid en ok kolsyra, allt beroende på vilken prime jag tillsätter.
Varför kan man inte ha detta som standard, finns det någon ev nackdel? Jag har inte upplevt det på 10 år i varje fall.
Dat viktiga är ju använda samma jäst som primjäsning, alltså ingen jäst som har högre utjäsning, då kan det ju bli kapsylflygning.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20