1

glögg

Tänker snart göra årets version av den klassiksa "dunderglöggen" fast med modifikationen att jag köpt vinjäst istället för bakjäst.

En fundering, vad skulle hända om man kokade ihop alla ingredienser innan man slängde i det i jäshinken kontra att köra den vanliga metoden, bara hiva ner det snabbt å smidigt?

Sv: glögg

Bra fråga, lättare att käka potatisen och mycket mer smak från kryddorna kanske?
Själv satte jag den för en månad sen. Återanvände en del slurry US-05 från min senaste APA och dessutom bara sprinklade i lite lite torr bakjäst. Tänkte att den kanske orkar tugga i sig tyngre sockerarter än us-05.
Till detta fick jag två veckor senare, resterna från omtappningen av fruns krikonvin som åkte i helt ogenerat. Innehållet i resterna var en del fruktkött och kärnor, samt en liten infusion av bourdeux jästen som hon använde i sitt vin.
Allt har nu puttrat lite långsamt i ytterligare tre veckor och sen varit tyst i en vecka... ska nog tappa på flaska snart. Det luktar fantastiskt juligt.

Sv: glögg

Hehe lurt som ett riktigt hopkok! Blir nog kanon!

Haha jo, nog vettigt att skippa potatisen om man ska koka.

Sv: glögg

Man pratar ju om att stärkelsen ska vara gelatiniserad inför en mäskning(?) , för att underlätta konverteringen. Men här har vi ju inga enzymer som konverterar åt oss.
Hmm ska nog prova att mäska med potatis i ett öl.

Sv: glögg

Man pratar ju om att stärkelsen ska vara gelatiniserad inför en mäskning(?) , för att underlätta konverteringen. Men här har vi ju inga enzymer som konverterar åt oss.
Hmm ska nog prova att mäska med potatis i ett öl.