Hej
Underbart med partyfat, det kan inte bli lättare och mer ekonomiskt än så här.
Jag lagrar mitt öl på partyfat och hittade dessa "tvångscarboneringshattar" på en konkurrerande svensk sajt, de kostar där 95 spänn styck.
Jag kollade runder på Ebay och hittade ventiler till fyrhjulingar, som skulle fungera och beställde hem ett gäng, monterade dem i den vanliga gummipluggen. Testade dem på 2 bar och 5 bar resultatet blev lysande (fatet med fem bar fick annan form men ventilen höll tätt). 18 spänn för ventilen och 9 spänn för pluggen. Användes om och om igen.
Jäs ölet färdigt, kör star-san i fatet, töm, blås ur luft från fatet med CO2 (detta gör jag via en slang som tryckts på röret på min sodastream) efter detta så fyller jag fatet med hjälp av en flaskfyllare så jag ligger 5mm under kanten.
Ventilerna har skruvats isär och ligger i star-san tillsammans med gummipluggarna, montera ihop dem och lägg dem i lösningen igen.
När faten nu är fyllda trycks ventilpaketet i fatet, spänn muttern ett par varv och sedan trycker jag i ca 2,5 bar co2 med hjälp av ett tryckluftsverktyg för att fylla bildäck med luft (användes endast till detta) , här finns manometer och allt på denna. dagen efter så luftar jag faten lite för att få ut det sista syret. Glöm inte att spruta i lite star-san i luftverktyget också innan användning.
Sanitize.... Sanitize.... Sanitize.... Sanitize....
Vips ingen bottensats och full kontroll på trycket.
För att kontrollera faten då och då så kan man knäppa med fingret på dem och se att de är trycksatta, detta lär man sig hur det låter, prova innan och efter.
När du skall använda fatet, skölj av det, spreja star san på ventilen och vänta ett tag. Lufta den försiktigt genom att trycka ner piggen på ventilen med en tändsticka eller nått. Sen lossar du muttern, tryck ner ventilen i fatet och tryck ner den steriliserade tapen som du skall använda.
Ska ta foto på alla detaljer i kväll och posta i denna tråden. fördelen med dessa fat jämfört med Cornelis är 1. pengar 2. smidighet 3. du låser inte upp dig.
1: För tjugo liter kostar fyra kompletta fat 344kr
2: Smidigt att ta med festen, in till grannens grillkväll, tältsemestern eller om det blev mindre bra - skänka bort.
3: Har man ett antal ölsorter på tapp och kör Cornelis så låser man upp dessa fatt och måste klämma 18 liter innan man kan köra nytt. Vid fem liter så kör man slut på 5 litern och kan således mixa och turas om bland brygderna utan att göra av med alla 20 literna från de koket. Dessutom så trillar tomma fat in oftare och du kan hålla fler sorter i skafferiet. Många öl blir bättre om man glömmer bort dem i tre-fyra månader 
Jag kommer inom kort att ha 5 tappar i kaklet i köket. och en vanlig kyl i garaget bakom laddad med 5 liters.

Alla ingående detaljer, ena gummipackningen användes ej och pluggen till gummiproppen blir över.

Luftverktyg att fylla co2 med samt en liten gadget för att kolla tryck i äldre fat.
Bägge finns på ebay för runt 3-6 dollar st.

Fyllda fat från helgens "kegging".

Och så klart en etikett, så jag vet vad som döljer sig under ventilen.

Placerade i den tänkta ölkylen som införskaffats på Blocket för500 spänn.
Mer om denna kommer senare i tråd som skall dedikeras enbart för Partyfat.