blodglukos mätare på vört och öl!
Hej! Jag vet inte om alla här brukar läsa hembryggarlistan? Men här kommer en kort rapport om mina senaste experiment som jag även rapportera om där.
Jag hade en idé om att avnända en kemisk titrerering för att bestämma halten av reducerande socker i vört. Detta skulle enligt antagande delvis kunna korreleras till förjäsbarheten. Principen är att vissa sockerarter som finns i vört, reagerar på ett speciellt sätt. Och det kan man utnyttja för att bestämma halten av dessa socker.
Detta skulle kunna vara användbart i kontrollsyfte under mäskningen, och kanske även för kontroll av färdig öl.
Detta hade förmodligen fungerar rätt bra, då kemikalierna man behöver inte är dyra utan skulle kunna införskaffas för några hundra.
Men sen så nämnde Kjell en digital blodsockermätare, och då blev jag så suger att jag åket på apoteket och köpte en sådan mätare. Den kostar tror jag 118 kronor, och det är ett digitalt instrument, med 10 st test-stickor som innehåller elektroder. På varje sticka behövs bara en droppe vört, och sedan stoppar man in stickan i instrumentet och man får ett digital värde, tex 15.3 mmol/l.
Se
http://www.accu-chek.com/us/rewrite/con … e_2838.htm
Mätaren är såklart tänkt för, och kalibrerad för blod, men tanken är att 15.3 mmol/l betyder att man har 15.3 milli-mol glukos per liter lösning. 1 mol är för övrigt 180 gram, så 15.3 mmol/l är samma sak som 2.75 gram glukos per liter.
Nu är det dock så att min mätare som är av typen "GD-PQQ" reagerar inte bara på glukos, utan även på
glukos, maltose, maltotriose, laktos och som det verkar dextriner.
Den reagerar inte på fruktos ellet sackars, men då ska man veta att fruktos och sackaros finns i vörten bara i SMÅ mängder, därmed blir felet mer hanterbart.
Genom att kalibrera mätare med en riktig glukoslösning kan man få en korrektion mellan "blodsocker värdet" som mätare ger, och det "riktiga" glukosvärdet i lösning.
Ska jag vara ärligt så köpte denna mätare på skoj, jag tänkte att jag kunde "testa den" men även om vissa justeringar och tester återstår så har den fungerat bättre än jag vågat hoppas på.
Om man förutsätter att jag får kontroll på variationerna och mätfelen så tror jag att användningsområden kan vara följande
- ett vörtprov kan på några sekunder ge en viss uppskattning av förjäsbarheten i vörten och därmed FG. Bryggaren ges chans att upptäcka "fel" orsakade av felande termometrar etc, innan jäsningen startar och åtgärd kan sättas in.
- i princip skulle detta prov också kunna användas för att testa mäskningen. Jodprovet som ibland användas säger väldigt lite egentligen. Detta prov kommer att säga mycket mer.
- man skulle kunna använda det för att analysera färdiga öl med avseende på utjäsningsgrader och restsötma.
Ju lägre värde, desto torrare öl. Slutsatsen man kan dra är att om värdet är tillräckligt högt, men kan i princip kostatera att det är omöjligt såvida inte det finns signifikanta mängder förjäsbart socker kvar i ölen som bidrar till ölens restsötma
I all öl är det ju helt normalt att det i restextraktet finns såväl dextriner och icke förjäsbartsocker, men även rester av förjäsbart socker. Med denna test skulle man genom att jämföra restextraktet som man räknar ut från (OG/FG) med resultatet av mätaren, kunna sluta sig till hur pass utjästs ölen är, och därmed delvis hur pass "torr" den är.
Följande mätningar har jag nu bla gjort
[ lite kemi terminolgi M = (Molar) = mol/m
1 mol är 6.023*10^23 molekyler ]
VÖRT (ej justerade värden)
10P vört - muntons DME (1:16 spädning) -> 21.6 mM
2P vört - maltodextrin pulver -> 17.9 mM
7.5 mM glukos -> 10.2 mM
ÖL (detta är justerade värden med faktorn 0.7389)
2.8% carlsberg snabbköps pilsner -> reducerande socker ~ 32.3 mM
3.5% falcone ale snabbköpsöl -> reducerande socker ~ 47.9 mM
6.6% leffe blond -> reducerande socker ~ 43.2 mM
2.8% Lidl öl "burgen pils" -> reducerande socker ~ 11.4 mM
Mätningarna stämmer med mina smakupplevelser, falcone ale och leffe blond är de klart sötaste!
lidl ölen (som jag för övrigt ställer mig frågande till om det ska kallas öl, men jag köpte en burk just för att mäta på den) är den torraste(minst söt).
Så om någon tycker om små roliga apparater kan jag tips om denna roliga mätare.
Det är viktigt att mätare är av typen GD/PQQ annars reagerar den inte på maltose. Det står ofta inuti förpackningen.
Andra varianter är GO, och dessa reagerar som det verkar bara på glukos, eller iallafall mest på glukos.
/Fredrik