Är ölet förstört?

Hej,

Har precis avslutat min första helmalts-bryggd och det gick alla tiders (landade på förväntant OG - 1.058 etc).
Men efter att ha hällt upp i jäskärlet inser jag att det är lite väl lite mängd öl (det var ungefär 2.5L), så jag spädde ut detta med 1L vatten.
Det nya OG värdet landade på 1.037 och nu är jag rädd att jag kanske ha förstört allt? Vad tror ni?

Tack för hjälpen!

Sv: Är ölet förstört?

Invänta svar från folk som vet med säkerhet men som jag har förstått det så kommer du få ett lite lättare öl bara (lägre alkoholhalt och lite "blekare")

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Du kommer få en väldigt svag öl, men öl lär det bli ändå. Vattnet som du spädde med, var det desinficerat genom kokning? Det är väl regeln att det ska vara men vattnet i Sverige är så pass rent så att det kan gå bra ändå.

Det blir öl, men troligen väldigt blaskigt och svagt. Man ska inte spä i onödan. Det är bättre att fila på processen till nästa gång istället.

Om man är mycket osäker på sitt vatten kan man koka det innan, men mitt vatten är rent och jag har inte fått någon infektion av att spä med kranvattnet än. Det är ganska opraktiskt om man som jag oftast gör, när jag gör alkoholsvag öl, kokar normalstarkt, korrigerar humlegivorna och späder till rätt OG. Då får jag oftast 50-100% mer öl än vad jag kan koka. Dessutom så hjälper det med kylningen. Folköl går åt betydligt snabbare än starköl av någon konstig anledning... ;-)

Som folk nämnt innan du lär få en folkölsvariant av det du tänkte brygga. Dock kan man fundera på varför så liten batch, är du begränsad av utrustning? Brygger man helmalt är det gôtt att få lite större volymer då man ändå lägger ganska mycket tid per batch.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Vikage skrev:

Som folk nämnt innan du lär få en folkölsvariant av det du tänkte brygga. Dock kan man fundera på varför så liten batch, är du begränsad av utrustning? Brygger man helmalt är det gôtt att få lite större volymer då man ändå lägger ganska mycket tid per batch.

Hej

Håller absolut med, tidsvint är det knappast. Är det värt att få en volym på 2,5 liter? Är det utrustningen som stoppar så köp en kastrull på minst 15 liter, kostar inte sådär väldigt mycket, kolla annars loppisar, jag köpte mig en bra aliminium kastrull på en skrot för 20 kr.

Sikta in dig i varje fall på en volym innan kokning på minst 10 liter, allt blir lite enklare, beräkningar, mäsktider, det är vad jag tycker, men som hembryggare är man fri att brygga vad man önskar.

Lycka till i dina fortsatta "kok"

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

7 Senast ändrad av masterofdisaster (2013-09-10 12:13:31)

Tackar för alla svar!

1) Vattnet jag hällde i var givetvis inte kokat/desinficerat (gjorde det i all hast, som sagt) och nu verkar jäsprocessen ha stannat av.
    Om detta beror på vattnet eller om det helt enkelt var för dåligt syresatt vet jag inte. Behöver jag vara orolig?

2) Jag siktade på att få ihop 5L då jag har en glasdamejeanne som rymmer det.
    Under själva vörtkoket glömdes det helt enkelt av att fylla på med vatten för att kompensera för det som kokat bort - därav den glesa siffran 2.5L.
    Det skall tilläggas att vi ibland brygger större batcher (25L), men nu när jag håller på att lära upp mig känns det bättre att experimentera i mindre volymer.

Det viktiga att tänka på när man späder är att din OG:BU-balans inte är den samma. Det vill säga att du kommer få ett öl som uppfattas mer bittert än vad du hade tänkt dig.
Små mängder öl är nödvändigtvis inte bättre när man lär sig, den enda fördelen är egentligen att du inte har 20L öl att hälla ut ifall du misslyckas. Men å andra sidan är kostnaden för enstaka misslyckanden något man får ta inom en hobby. - Tidsåtgången, som tidigare talare nämnt, är densamma.
- Marginalerna blir mindre.
- Mängden öl blir mindre vilket är negativt av uppenbar anledning.
- Du har mindre att spara av öl som faktiskt bli bra eller som kräver lagring och därigenom svårare att bedöma för/nack-delar med lagringen.
etc etc.

Brygg färre gånger fast större volymer och satsa på planering inför varje brygd!
Det är otroligt tråkiga tips, men jag kan lova att det är värt det.

En annan faktor som spelar stor roll är att i början av denna hobby är inlärningskurvan väldigt brant viket gör att man lär sig väldigt mycket nytt mellan bryggningarna. Ifall du då brygger ofta men lite kan det bli många bryggningar som går snett pga. man är otålig.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag håller inte riktigt med om att det alltid är bättre att brygga större.

Själv har jag inte mer än ca. 30 liter lagringskapacitet vilket innebär att jag efter en 20 liters bryggning inte har så mycket utrymme kvar.

Sedan får jag vänta ytterligare 2-3 veckor på flaskjäsning (senaste ölen har av någon anledning inte blivit mogen efter tre heller). Efter det tar det ytterligare ett par veckor innan jag fått tillräckligt många flaskor lediga för att kunna brygga igen. Det hela blir inte bättre av att jag nån gång vill testa lagra några liter av en sort.

Det jag ville säga var i alla fall att alla har olika förutsättningar och jag kommer minska från 20 till 10 liters satser eftersom jag vill kunna brygga mer än en gång varannan månad vilket är det jag klarar nu.