Förkultur på flytande maltextrakt

Frågan har sannolikt redan besvarats på det här forumet, men sökning på förkultur gav 20 sidor med träffar och den mängden info är nästan omöjlig att söka igenom.

Om man skulle köpa någon av Weyermanns flytande maltextrakt, borde man inte kunna tjuvöppna dunken några dagar innan och förbereda en förkultur baserad på flytande extrakt och vatten istället för spraymalt? Alla guider jag hittar rekommenderar spraymalt.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Sv: Förkultur på flytande maltextrakt

En förkultur brukar generelt ligga på og 1.040 (det brukar jag köra på iaf) och det finns inget hinder att använda flytande maltextrakt. Därimot så är det smidigare att använda spraymalt efterssom den är lättare att mäta efterssom den inte är riktigt lika klabbig men sätt grytan du ska koka upp kulturen i på en våg och väg upp mängden; 135g/l enl snabb räkning i beersmith med en generiska pilsner lme:n som fins där.

3 Senast ändrad av svensson.lu (2013-09-06 19:19:09)

Ett tips när det gäller att söka. Använd Google istället och begränsa sökningen till humle.se
Typ: "förkultur flytande maltextrakt site:humle.se"
Man får kanske inte dagsaktuella postningar, men man får lite bättre översikt än den interna sökningen

Rekomendationen att använda spraymalt är för att den finns i mindre förpackningar och håller längre öppnad. Så brygger man helmalt så är spraymalt att föredra, men om du ändå ska använda flytande extrakt till ölen så kör på den i förkulturen också. Försök dock att pressa ut så mycket luft som möjligt ur den innan du återförsluter och förvara kallt.

Om det finns en gud, och han är god. Varför är då humlearom så instabilt?

Om man inte är så noga med exakt OG på förkulturen så använd 100g DME per liter vatten. Det blir ~1.038 och är en enkel tumregel.

Bee skrev:

Om man inte är så noga med exakt OG på förkulturen så använd 100g DME per liter vatten. Det blir ~1.038 och är en enkel tumregel.

Hej

Så kör jag alltid med mina förkulturer, lätt att komma i håg oxså , 1:10 (DME: vatten)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20