1

Motordriva Coronakvarn

Hallå, har tröttnat på att mala som en dåre i en kvart innan bryggning, så tänkte fixa så att jag kan köra den med en skruvdragare, men vad jag läst är det lite meckigt pga dom amerikanksa gängorna?

Så hur gjorde ni? Är det bara att traska in på godtycklig järnhandel, så löser dom de?

Sv: Motordriva Coronakvarn

Vill inte vara oförskämd men överväg en riktig maltkross. Är en himla skillnad.

Hur mycket malt tar det 15 minuter att krossa?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Sv: Motordriva Coronakvarn

aenima skrev:

Vill inte vara oförskämd men överväg en riktig maltkross. Är en himla skillnad.

Hur mycket malt tar det 15 minuter att krossa?

/Peter

15 min kanske var att ta i, men upplevs som länge när man står där å sliter. Runt 4 kg är ganska standard.

Kör ju BIAB så tycker den krossar malten bra, så är nöjd så sett. Ångrar väl så sett att jag inte köpte en bättre från början.

Sv: Motordriva Coronakvarn

Vi har sedan en tid tillbaka en monster mill maltkross och att krossa 4 kg tar inte lång tid alls. Men klart, när vi krossar 13-14 kg malt så tar det ju lite tid.....

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Sv: Motordriva Coronakvarn

Jag tycker Corona/Husqvarna gör jobbet ganska bra, lite pilligt att justera, men har man väl fått till bra kross storlek på kornen så sitter det ju... Det verkar vara mest problem med lakningsutrustningen folk skyller kvarnarna för.
Tycker man att man nått så långt det går att göra bra öl så kanske man skulle spara ett par minuter med +2500:-
Det är ju ingen skönhetstävling man utsätter malten för.

-Det är slitigt, jag krossar nästan alltid dagen innan med skruvdragare... Skulle inte vilja börja bryggdagen med att krossa, istället mäska in och äta frukost..
Jag letade bland min "skruvsamling" och hittade ett par lämpliga gängstavar. Det borde en järnhandel fixa..

6 Senast ändrad av Lindh (2013-09-05 06:57:44)

Sv: Motordriva Coronakvarn

Jag körde först med en Bosch batteridriven. Lite klen och orkade max 6 kg malt. Nu har jag farsans gamla sladd-drivna Bosch slaggborr/borr med justerbar hastighet. 10 kilo malt tog ca 5 minuter borrning förra helgen på medelhastighet. Handjaga skulle tagit minst 30 min.
Det är UNC-gänga i Coronan vad det nu innebär. Jag köpte en mutter med insexnyckel-hål från Clas Ohlson för någon tia. Sen är det en vanlig sexkantsbits till borrmaskinen. Coronan har jag dragit fast i en planka som jag skruvat fast i en jäshink. En 5-liters fryspåse med gummisnodd över "valsen" och ner i hinken minimerar maltdamm som jag läst är ganska ohälsosamt för lungorna. En vanlig hink med hål i botten ökar kapaciteten till ca 6kg malt utan att fylla på. Inte den snyggaste lösningen men kanske ger lite inspiration till någon..



http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/07/0GL_3931.jpg

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/06/130522_008.jpg

7 Senast ändrad av KB (2013-09-05 09:08:25)

Sv: Motordriva Coronakvarn

Det är UNC-gänga i Coronan vad det nu innebär. Jag köpte en mutter med insexnyckel-hål från Clas Ohlson för någon tia. Sen är det en vanlig sexkantsbits till borrmaskinen.

Tack, precis ditt svar jag var på jakt efter! smile

efter lite research visade de sig att de är en 5/16" UNC Insexskruv jag är uteefter!