1 Senast ändrad av alegi (2013-08-22 08:22:39)

Två försök till IPA, båda misslyckade!

Hej,

vet inte riktigt vad det är jag gör fel, om någon är kunnig så skulle jag uppskatta lite hjälp.

Problemet är att ölen i sig är odrickbar. Kan inte säga exakt vad som är fel förutom att den smakar alldeles för beskt och tonerna/aromerna/smaken av humle existerar inte. När jag öppnar en flaska och luktar så infaller inte humlen alls.

Likaså i smaken, det smakar bara beskt och något jag icke kan förklara.

Vad är då felet?

Jag har mäskat i 67 grader hela tiden, något där som skapat detta?

Kör BIAB bör jag väl tillägga.

kok i 90 min utan lock.

Receptet ser ut på följande vis:

1.50 kg Pale Malt, Maris Otter
0.50 kg Vienna Malt
30.00 g Aromatic Malt

3g Centennial  60 min
2g Citra 60 min
5g Cascade 30 min
5 g Amarillo 30 min
3 g Amarillo 15 min
3 g Challenger 15 min
8 g Amarillo Gold 0 min
16 g Challenger Torrhumlat 5 dagar i sekundär

Jäst
Safbrew S-33

OG: 1.075
FG.  1.023
ABV: 6.81 %
Color: 8.10 SRM
IBU's: 56.33
Batch Size: 5 Liter

Detta är då enligt iBrewMaster, och den ger ju ändå IBU 56.33 och enligt iBM så kan jag ligga mellan 40 - 70 på IBUn när det kommer till IPA. Ändå framträder en väldigt stark och icke njutbar beska.

Var otroligt noggrann med renligheten hela tiden. Även när jag flyttade över till sekundärjäsning i ny jäshink.

Så vad har gått snett tro?

Tacksam för svar!

???????

Sv: Två försök till IPA, båda misslyckade!

Hur kyler du och hur lång tid tar det? Sen har du givie på 30 minuter vilket jag helt skulle skippat, lägg från 15 max och framåt,bstörre mängd på slutet istället.

3 Senast ändrad av Kenneth (2013-08-22 11:36:47)

Det är alltid svårt att säga vad det kan vara för problem utan att smaka själv.
Jag förstår att ölet är väldigt beskt, och beskan kan ta över så att själva humlesmaken försvinner.
Vissa jästsorter kan bryta ner humlearomerna, jag har inte bryggt med S33 själv så jag har inte någon erfarenhet av just den.

Jag råkade själv ut lite för samma sak med en IPA som jag bryggde tidigare i år.
Trots massor med smak o aromhumle så märktes det inte så mycket.
Den jäst jag använde var WYeast London Ale jäst (Brewer's Choice 1028)

Som brandemannen skriver så kan en för långsam kylning göra att humlearomen försvinner.
Men eftersom du bara brygger 5 liter så bör det gå rätt fort att kyla.

Börja med ett recept som du vet fungerar, se Brewing Classic Styles.

När du lyckats med ett recept kan du börja tweaka det efter egen smak. En bra bok är då IPA av Mitch Steele.

Lyssna även på Brew Strong-avsnitt som behandlar humle och The Jamil Show-avsnitten om IPA. Finns på thebrewingnetwork.com

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

5.8g/l humle i koket är ju inte heller mycket, speciellt när 10% är bittergiven. Sen som Kenneth säger, jäststammar kan "äta upp" humlesmak och arom, så hade du i ett paket för 20l till 5 liter så är det en ev. orsak.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Tack för era svar.

Jag vet som sagt inte heller vad som kan ha gått snett.

För lite aromhumle eller för mycket bitterhumle kanske.

Jästen kanske har gjort något.

Sen har jag ju inte haft tillgång till kylning, så den har ju jäst i vattenbad men ändå gått upp till 23-25 grader.

Den borde väl ligga på en 18-20 ändå?

Men nästa gång, tycker ni jag skall ha i en halv påse torrjäst? Om jag kör med flytande jäst så känns det som jag borde ha i allt, för spara jästen vet jag inte om det är en så bra ide då jag gör kanske 2 batcher i månaden.

Tacksam för svar!

Jag menade inte primärt vilken temp det jäst i utan hur du kylt vörten innan jästtillsats. Om det tar lång tid kommer det att ge mer beska än om du kyler på kort tid. Dina 30 min givit bidrar också med mestadels om inte nästan bara beska.

Jag kyler i badkaret och det brukar väl ta mellan 35-45 min.

Jag har köpt delar för att sätta ihop en egen spiralkylare. Men den är ännu inte skapad.

Ok, så om jag kört 30 min givor kan alltså bidra med beska det med?

För saken är den att jag bara följt vad iBrewmaster angett.

Och om jag satt humle på 30 min så har IBUn ökat, men den har ju bara ökat till viss grad, men aldrig överstigit rekommenderad IBU för IPA.

Vet att jag läst någon guide någonstans som tog upp det här med tiden för humlekok.

60 min för beska

och vad jag nu då antar:

20 min för smak

1-10 min arom?

Kan ta exempel från ett recept:

40 g Fuggle pellets, alfasyra 5,5% (60 minuter)
15 g Fuggle pellets, alfasyra 5,5% (20 minuter)
40 g East Kent Golding kottar (1 minut)

Där har de valt att köra vad jag antar är smaka vid 20 min och arom (doft?) vid 1 min.

Vad hade skillnaden gett om jag gjort samma fast tagit 60, 20, 10 eller 60,20,15, eller 60,20,5, eller 60,20,0 ?

Jag tycker det krånglar till det med tider.

Önskar det fanns en bestämt tid för "Nu kör du i humle för beska, vid 60 min", "Nu kör du i humle för smak, vid 20 min", "Nu kör du i humle för arom, vid 0 min(eller 0-5 min)".

Förklara gärna för mig, jag känner mig otroligt korkad.

Tacksam för svar!

Alltså med mer tid i koket för du enkelt beskrivet mer beska. Ju kortare desto mindre beska plyss att flyktiga aromer inte kokar bort. Men om tex kylningen tar lång tid är risken att det blir ner beska än tanken var. Det där med 60, 20, 5 min är således iaf när det handlar om sena givit, särskilt av högalfahumle en grov uppskattning. 5-10 minuter efter koket men med fortsatt hög temp ger en så pass hög isomerisering att det definitivt kan ge avtryck på beskan, särskilt om mängden humle är stor och extra särskilt om det är uttalade hlgalfasorter i slutet. Hönger du med?

Så det kan alltså vara så pass att pga kylningen så har beskan framträtt mycket mer?

Jag hoppas att det skulle vara den lilla saken som gör denna skillnad, det skulle göra det så mycket enklare.

Nu har jag ju läst på SHBF att man ska vänta 15 min efter kok innan man börjar kyla ner. Borde detta då inte således öka beskan eftersom den får stå 15 min varmt innan vörten kyls?

Aromhumle borde väl inte ge så mycket beska om jag t ex har i det i koket 0-10 min innan slut?

Nåväl! Nästa gång jag brygger så tänker jag ha spiralkylaren klar, samt jäsa i 18-20 grader. Inte kyla i badkar med is samt ha den i garderoben där temperaturen bollar mellan 22-25 grader beroende på hur varmt det är ute.

En annan sak jag funderade på är huruvida rasterna såsom proteinrasten osv kan ha påverkan på slutresultatet eller om det enbart beror/berodde på humlen och koket.

Läst att nuförtiden så är malten så pass modifierad att det många gånger inte behövs raster. Kan detta ha ett finger i spelet?

Om jag skulle brygga t ex en IPA igen eller vete, skulle jag då kunna hålla en stabil 65-66 grader för IPAN och avrunda med 78 grader? Och för veten samma sak, då kanske malten inte behöver ha raster?

Eller hur ligger det till?

Många frågor men hoppas på svar!

Mäskschemat har ingen betydelse för beska/humlearom/smak.
Det är humlegivorna under koket och kylningen som det är mest avgörande, samt som jag skrev ovan även till viss del val av jäst.

Vänta inte 15 minuter innan kylningen. Starta kylningen direkt. Hade liknande problem och då flyttade vi våra 20 minuters givor till 15 och förbättrade kylningen. Sen dess har vi inte haft problemet. Du skall kanske använda en jäst som har högre förjäsbarhet typ us-05.

Och brygg gärna större volymer om du kan. 5 liters batchar är ingen höjdare.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Kenneth: Ok då vet jag. Men gällande jästen så finns det ju inte allt för många torrjäster att välja på.

Nu kör jag som sagt små batcher tills jag hittar ett recept jag verkligen gillar och kan tänka mig köra om, och då öka till större storlek på batch.  Att köpa flytande jäst för 5 liter öl känns lite dyrt, därav att jag kör med torrjäst mesta dels (förutom till veteöl) och vilken sorts jäst passar då bäst till IPA t ex? (Torrjäst).

aenima:

När du skriver att 5 liters batcher inte är någon höjdare, menar du då att storleken på batchen kan påverka smakerna? Eller bara att det inte är någon höjdare för det blir lite öl för "pengarna" eller ska man säga tiden det tar för ölen att nå slutresultat.

Sorry, lite otydlig då. Jag menar dels ur ett penga perspektiv, dels ur ett tidsperspektiv men också ur ett recept perspektiv. Blir så små mängder av allt. Jag skulle inte brygga mindre än 10 liter. 

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Jo jag förstår det.

Saken är den att det känns billigare i form av att göra små batcher och misslyckas, än att göra stora batcher och misslyckas.

Jag gör små batcher, och skulle ett recept vara toppnotch så skulle jag göra en större batch av samma sort nästa gång.

Man kan säga att jag experimenterar med små batcher för att ta fram goda öl för att sedan göra om dessa i större batcher.