1 Senast ändrad av megen (2013-08-10 19:51:53)

Konsultationsverksamhet

Är lite sugen på att dra igång en liten rörelse för att finansiera min ölbryggarhobby. Tanken är att brygga öl inför event eller liknande där kunden köper min kunskap som tjänst. Jag tillhandahåller mig själv, utrustning och ingredienser ev även lokal för bryggning och jäsning, tappning samt lagring. Men jag vet inte riktigt hur det går hand i hand med lagen. Var går gränsen mellan att att jag tillhandahåller en tjänst och att jag säljer en alkoholhaltig vara?
Antar att det kräver ett visst deltagande av beställaren, misstänker även att tillsättning av jäst måste ske hos beställaren och av beställaren samt att jäsning och lagring måste ske hos honom/henne, även att all hantering under och efter jäsning måste göras av en privatperson (kunden). Men jag vet inte, tydliga regler borde ju finnas.
Man vill ju vara laglydig smile

2 Senast ändrad av brandemannen (2013-08-10 21:02:30)

Sv: Konsultationsverksamhet

Om du inte ska sälja alkohol så behöver du inte snacka med Skatteverket skulle jag tro. Däremot kan det vara en bra ide att prata med kommunen eftersom du säljer npgit som ändå ska förtäras. Miljö och hälsa brukar sköta såna grejer och gör de inte det kan devsäjert hänvisa dig. Det kanske inte är så noga egentligen och jag kan bara ge dig råd ur starta bryggeri perspektiv och då vill manliksom inte tulla på reglerna. Snacka med dem och hör vad de säger? Är det lite hobbyverksamhet och du ändå inte ska sälja din vört till allmänheten på npgot vis så kanske det inte är så kinkigt. Om du ska jäsa och sälja är du inne i bryggerivärlden och då krävs det en del av både dig och köpare.

Tack! Skall vända mig till dem.

I grova drag låter det inte helt lagenligt. Du får brygga för eget behov men inte sälja så som jag tolkar det att du vill, om nu som sagt du nu bara säljer vört. Jag vet att Monks Café samt Helsinge Ångbryggeri gör sånt. Annars gäller det att man brygger för sk. husbehov och man får bjuda på sina produkter till vänner. Sen har ju tävlingar och dylikt testats lagligt, men jag skulle kanske kontakta SHBF, de har ordentlig koll på vad man får och inte får göra.

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Eventuellt skulle du kunna lägga upp det som en utbildningsverksamhet/bryggkurs.
Kunden får då stå för alla kostnader (råvaror, hyra av utrustning o lokal, din tid osv).
Men då måste ha en egen firma med F-skatt, moms redovisas, arbetsgivaravgifter, lön, skatt m.m.
Som nämns ovan så måste du (om du ska sälja öl) också ha tillstånd för det.
Så i princip måste du starta ett kommersiellt bryggeri om du vill sälja öl och eller vört.
Om du bara säljer vört så tror jag att det kan hamna under livsmedelslagen och måste då ha tillstånd för det och godkända lokaler.

Det enda alternativ jag ser är att du brygger hos kunden.
Men kunden kan inte sälja ölet i sin tur utan måste skänka bort det.
Det är en gråzon som kan tolkas av myndigheterna lite efter deras godtycke (olika i olika kommuner).

6 Senast ändrad av megen (2013-08-12 11:47:17)

Konsultation, sälja kunskap. Är väl i princip samma som att jag ger ut en bryggbok. Sen hur stor del jag kan ha i det praktiska kan det vara värt att gräva i, men det verkar ju jävligt luddigt allting.

Tycker det borde vara lättare ett stega upp sin verksamhet gradvis ist för pang tjoff bang bryggeri, lån och en press att sälja sälja säja. Jag skulle nog tappa motivationen rätt snabbt, då saker och ting kräver sin tid för mig. Ska vara kul att höra vad myndigheterna säger.

är inte det du vill göra i princip samma sóm en bryggkurs, t.ex sóm i SHBFs regi?
Nu vet jag ju inte hur den jäsande vörten hanteras där, men att upplåta egen lokal till detta blir nog svårt.

På kurserna så står ölen kvar och jäser hos kursledaren (i regel)
När ölet är klart samlas man till avsmakning och lite diskussioner, kanske delar man upp ölet mellan de som var med på kursen.
Men det är inte några större mängder, kanske några liter per person.

Det är inte samma sak som megen vill göra, dvs brygga öl åt andra och tjäna pengar på det.
Även om man bara säljer kunskap och om man vill vara laglig så behöver man antingen vara anställd eller ha egen firma.
Det finns inte något mellanting om man vill vara helt laglig.

Jag kan inte hela svaret på frågan men kan berätta lite om hur det sker på tävlingar.
SHBFs evenemang har prövats juridiskt för att kunna genomföras utan att bryta mot lagen.

När det kommer till betalning är det viktigt att vi kan styrka att all betalning (inträde) tas för att täcka lokalkostnader. De priser som eventuella vinnare får är sponsrade och därför gåvor vilket gör att de inte räknas som betalning. Man får alltså inte betala bryggare med de pengarna som tas för inträdet, inte ens i form av priser. ex. shbf köper en säck malt för inträdespengarna och ger till varje bryggare/alt. den som har bäst öl.

Hur detta sen skulle kunna appliceras på din idé är lite oklart. Men det som man kan ta lärdom av är att det antagligen handlar om hur man bevisar vad som betalas för. Säg att du endast vill ta betalt för kompetens och inte själva ölet. Då handlar det om att dina kunder själva står för arbetet i någon form. Hur stor utsträckning är ju svårt att säga men i ditt fall skulle det vara optimalt att de gjorde så lite som möjligt. Det tror jag dock är en käpp i hjulet ifall det ska fungera lagligt.

Jag tror att liten skala och under radar är din vän. Men det kanske inte är så roligt i längden...

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

10 Senast ändrad av megen (2013-08-12 15:24:04)

Kenneth skrev:

På kurserna så står ölen kvar och jäser hos kursledaren (i regel)
När ölet är klart samlas man till avsmakning och lite diskussioner, kanske delar man upp ölet mellan de som var med på kursen.
Men det är inte några större mängder, kanske några liter per person.

Det är inte samma sak som megen vill göra, dvs brygga öl åt andra och tjäna pengar på det.
Även om man bara säljer kunskap och om man vill vara laglig så behöver man antingen vara anställd eller ha egen firma.
Det finns inte något mellanting om man vill vara helt laglig.

Alltså tanken är ju att jag ska ha eget företag som försörjer min hobby. Tanken på att ha anställda och att ta ut lön är inte aktuell.

Det jag behöver hjälp med är att avgöra när gränsen är passerad från att jag tillhandahåller en tjänst till att jag faktiskt olagligt säljer en alkoholvara, tänkte ställa mig alldeles bakom den gränsen.  Ska vända mig till kommunen, känns lite som om de också kommer få lite huvudbry. smile

I've had the same idea in the past and have had many many long phone and email conversations with folkhälsoinstitut regarding the legality of it.  They had to consult lawyers and had several meetings about it to give me answers.  Some of the answers were incorrect in the first stage but here is what I got at the end of it.

Long story short:
You can sell wort to which the customer, at home, adds the yeast to and bottles themselves.
You can make finished beer as a "consultant" for a customer provided the entire process (brewing, fermentation, bottling) takes place in the customers home.

/Colin

Har du kommit till klarhet ännu?

Jag tycker det låter ganska enkelt. Rätt kul ide. Starta enskild firma och håll bryggkurser hemma. Betala alla avgifter osv. kunden brygger ölet under ditt överinseende, och även jäser det hemma hos dej. Han blir då hembryggare.... I ditt hem.
När sen ölet är färdigt, så kommer kunden dit igen och buteljerar eller tappar på fat. Du säljer alltså en tjänst där kursavgiften täcker råvarorna, din lön, arbetsgivaravgift, upplåtande av lokal och utrustning mm. samtidigt öppnar sej en värld av avdrag för dej och din hobby.

Samma kund kan ta många, många kurser. Det finns ju rätt många ölstilar!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Fast du bedriver ju inte kommersiell verksamhet i det som räknas som hem även om du är egenföretagare.

scaryeyes skrev:

Har du kommit till klarhet ännu?

Jag tycker det låter ganska enkelt. Rätt kul ide. Starta enskild firma och håll bryggkurser hemma. Betala alla avgifter osv. kunden brygger ölet under ditt överinseende, och även jäser det hemma hos dej. Han blir då hembryggare.... I ditt hem.
När sen ölet är färdigt, så kommer kunden dit igen och buteljerar eller tappar på fat. Du säljer alltså en tjänst där kursavgiften täcker råvarorna, din lön, arbetsgivaravgift, upplåtande av lokal och utrustning mm. samtidigt öppnar sej en värld av avdrag för dej och din hobby.

Samma kund kan ta många, många kurser. Det finns ju rätt många ölstilar!

Jag har inte funderat så mycket mer på det faktiskt. Det jag är inne på nu är mer att skaffa de tillstånd som krävs och kanske sälja till pubar i min närhet. Det som skrämmer mig värst med att bli kommersiell är flasktappningen. Får ångest och mardrömmar när jag tänker på vilket satjobb det är. Men kan jag sälja på fat så vore det en dröm.

Har gjort en hel del efterforskningar och det är en hel del att ta hänsyn till:

- Brygghus måste vara klart vid inspektion och sökande av tillstånd
- Massa regler runt lokalerna.
- Dvs Lokal färdigställd och bryggutrustning på plats.
- Ca 3mån i handläggningstid (ingen bryggning och ingen inkomst men hyra!)
- Flaskor, minsta antalet är ca 1 pall, kostar nästan 4:- styck!
- Larmad lokal
- Systembolaget som jag trodde skulle vara krångligast, verkar hyfsat rakt fram.
- Inspektionsavgift är mellan 5000-8000:-/år
- Kartonger (köpes pallvis).

Jag har blivit mycket mer osugen efter ha skapat en budget och försökt att se någon
liten lönsamhet i det hela. Jämfört med risken så är det en no-brainer att avstå..
Men man vet aldrig...

Livsmedelsgodkända lokaler och utrustning. En plan för avfall. Kommunens Miljö och hälsa är det som handhar det. Handläggning ca 2 veckor.

Godkännande av verksamheten i lokalen. Kontakta Byggnadskontoret och kolla i värsta fall måste man hitta nya lokaler.

Lokalerna godkända som skatteupplag, hela ytan där jäsning, tappning och lagring sker, måste vara klassat som skatteupplag. Så fort jästen nuddar ölet är det en beskattningsbar produkt. En intressant del av lagen är att om man har inbrott i sitt upplag och blir av med öl, så måste man skatta för den. Den har nämligen då blivit släppt för konsumtion på marknaden och du som upplagshavare är skyldig att skatta för den.

Larmade lokaler är inte ett krav, varje lokal bedöms olika. Texten som anger kraven på lokalen är endast ett kort stycke och det är omöjligt att få en närmare precisering från skatteverket.

Dessutom finns en hel massa regler om livsmedelshygien och spårbarhet i produktionen.

Puh.... det är en hel del mer ändå, men det här är de stora punkterna.

rocketman skrev:

- Larmad lokal
- Systembolaget som jag trodde skulle vara krångligast, verkar hyfsat rakt fram.

Jag har blivit mycket mer osugen efter ha skapat en budget och försökt att se någon
liten lönsamhet i det hela. Jämfört med risken så är det en no-brainer att avstå..
Men man vet aldrig...

Mmm... man måste sälja rätt stora kvantiteter redan från början. Så är det med alla verksamheter man drar igång, att man behöver tillräcklig avkastning för att inte tröttna och gå in i väggen.

Olds 330???

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

scaryeyes skrev:
rocketman skrev:

- Larmad lokal

Men man vet aldrig...

Mmm... man måste sälja rätt stora kvantiteter redan från början. Så är det med alla verksamheter man drar igång, att man behöver tillräcklig avkastning för att inte tröttna och gå in i väggen.

Olds 330???

Olds 330? smile (om jag har en, nope..)

Med ca 500L batcher ser det ljusare ut, men det förutsätter att man får allt sålt.

// R

Vore kul att se hur du har räknat.

Kom att tänka på en annan grej nu när jag stod på trappan me en i näven....
Om man bildar en öldrickarklubb som alla är med att betalar brygget med lite överpris. Så brygger man och flaskar eller sätter på fat. Så går man till en human pub och får dom intresserade. Så vid uppvisande av medlemskort så dricker man överenskommet antal öl gratis.
Det kan ju inte vara olagligt. Menar att dricka sina egna öl där. Pubägaren är ju medlem och bara har personal som serverar. Antalet medlemmar sen är ju kanske många.
Menar att det är väl inte olagligt att dricka sin egen öl på krogen ifall krogägaren är med på det?

21 Senast ändrad av svensson.lu (2014-09-12 06:34:38)

Ja det hade ju varit nice, men jag tror inte upplägget håller. Du måste ju fortfarande betala moms samt att man faktiskt inte får skänka bort alkohol mot någon annan kompensation.

Man får överhuvudtaget inte ta in någon hemgjord alkoholhaltig dryck till ett ställe som har utskänkningstillstånd.
Lagen är väldigt klar på det och på grund av det så får SHBF inte ha träffar/tävlingar på ställen som har utskänkningstillstånd.

Kenneth skrev:

Man får överhuvudtaget inte ta in någon hemgjord alkoholhaltig dryck till ett ställe som har utskänkningstillstånd.
Lagen är väldigt klar på det och på grund av det så får SHBF inte ha träffar/tävlingar på ställen som har utskänkningstillstånd.

Jehepp! Då fick vi svar. Nej ersättning va inte tanken.