Sv: Bielmeier 29 l bryggryta 2000 watt värmeeffekt?

Brandis skrev:

Jag kör med en bakplåt över mellan 2/3 till halva öppningen, får bra kok då. Tar jag av helt lägger sig koket och småputtrar istället.
Skall sätta på ny isoleringen runt kitteln också, Clas Olssons tjocka liggunderlag för att se om det gör skillnad.

Jag har inga rena bakplåtar att använda. gjort varma mackor på dem allihop så de är fulla med bränd ost å brödsmulor smile

Kör med dubbla liggunderlag från biltema!

Biltemas liggunderlag är bra till Bielmeiern eftersom det är precis dubbelt så brett som grytan är hög.

Hej

Är dom där elkastrullerna ngt att ha? Jag har genom åren läst om det ena efter det andra problemet. Dom har problem med att komma upp i kok, dom stänger av vid 90 c m.m, virar man några meter tjock isolering då funkar den, kanske, det stoppas grilltändare och vete f.. i dom för att få dom att koka, det plockas bort termostater, då funkar den!

Jag menar skulle jag köpa en ny bil och så fort hastigheten närmar sig 100, då får jag stoppa bilen och ändra på tändningen eller något annat, då skulle jag minst sagt bli förbannad.

Kasrullerna kostar ju dock en hel del, ni skall ju inte behöva hålla på med isolering samt strula med termostaer samt grilltändare.

Det verkar ju vara dåliga produkter från start,varför finner ni er i det?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Är dom där elkastrullerna ngt att ha? Jag har genom åren läst om det ena efter det andra problemet. Dom har problem med att komma upp i kok, dom stänger av vid 90 c m.m, virar man några meter tjock isolering då funkar den, kanske, det stoppas grilltändare och vete f.. i dom för att få dom att koka, det plockas bort termostater, då funkar den!

Jag menar skulle jag köpa en ny bil och så fort hastigheten närmar sig 100, då får jag stoppa bilen och ändra på tändningen eller något annat, då skulle jag minst sagt bli förbannad.

Kasrullerna kostar ju dock en hel del, ni skall ju inte behöva hålla på med isolering samt strula med termostaer samt grilltändare.

Bo

I mitt fall för jag är dum å envis wink

Klart det finns bättre grejer men jag har vant mig vid min gryta trots alla bekymmer.

Techno skrev:

Är dom där elkastrullerna ngt att ha?

Nej, jag är faktiskt inte särskilt nöjd och skulle idag avråda från köp. Anledningen till att jag köpte trots viss osäkerhet var att...

Techno skrev:

Kasrullerna kostar ju dock en hel del,

...den faktiskt inte är speciellt dyr om man köper den direkt från tyskarna. 30l Patina kostar faktiskt mer, och i mitt fall har jag för klen spis för att koka ens 20l (som min gamla loppisgryta rymde). Men billigt och dåligt är inte prisvärt.

Jag ska dock experimentera lite mer innan jag ger upp.

Techno skrev:

Hej

Bo

Jag kan ha tur med min Bieltmeier (och har bara bryggt runt 8-10gånger) men jag är mycket nöjd med min. Billigare än gryta+spisplatta och inga problem att få upp rullande kok om man isolerar med en filt. Enda jag kan klaga på är det gräsliga klistermärket som pryder grytan samt att reglagen i plast ser lite "rusta-aktiga" ut.

www.facebook.com/bjorwik

Första jag fick upp från Tyskland var defekt, returnerade den och fick en ny som funkar utmärkt, har den som ingår i deras Bryggpaket, 4.000.1 eller vad den heter på 2000 w.
Få kok med 6 liter vatten tog nästan 40 minuter med locket på, togs locket av dog koket helt på den första.
Den nya ångar på som bara den, skall dock sätta på tjockare isolering så att den håller temperaturen bättre under mäskningen samt förhoppningsvis når kok lite fortare.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Min gryta höll perfekt i 53 bryggningar i rad så jag har ju kört rätt hårt med grytan. Bytte termostat två ggr efter det och sedan kopplade jag ut termostaten helt å är nu uppe i 72 bryggningar.  Så helt keff är den ju inte. En trotjänare jag inte kan göra mig av med. smile

soffgrupp skrev:

... inga problem att få upp rullande kok om man isolerar med en filt.

Har du då locket helt av eller har du det på delvis?

Är rätt nöjd med min, dock har termostaten nog börjat krångla, de två senaste bryggningarna har grytan stängt av och jag har fått vänta en stund för att sedan kunnat starta den igen. Kanske skall koppla bort termostaten...

Har skrivit lite om hur jag brygger med den, kanske intresserar någon: http://m1cke.wordpress.com/brygga-ol-med-bielmeier/

Följ mina första steg som hembryggare
http://m1cke.wordpress.com